Jak navodit v hodině tvůrčí atmosféru a aktivizovat dětskou fantazii? Nejlepší je zkombinovat několik osvědčených receptů: krátká aktivita, jednoduché zadání, hodně smíchu. Podle dvou snadných rad s dětmi vytvoříte pětiminutové grotesky a připravíte příjemné prostředí pro další činnosti v hodině. Kromě toho si žáci nevědomky osvojí, že konkrétní situace má v textu nepoměrně větší sílu než obecné tvrzení.
Přestože během výuky není mnoho příležitostí pro delší nerušené psaní, navíc pro mladší děti to ani není vhodné, není třeba v hodinách na tvůrčí psaní rezignovat. Naopak, velmi přínosné je osvěžovat hodiny drobnými tvůrčími úkoly, které připraví dětské vnímání pro navazující aktivity. Výsledkem rychlého psaní je velmi krátký text a takový zvládnou napsat opravdu všichni. Navíc je snadné krátké práce prezentovat – všichni je stihnou přečíst, a pokud má téma humorný podtext, atmosféra se ve třídě uvolní a děti budou následně ochotněji spolupracovat.
Přistihnout smolaře při činu
Ideálním úkolem „pro zahřátí“ na začátku hodiny může být tzv. pětiminutová groteska. Nejprve se žáků zeptáme, kdo je to smolař. Pravděpodobně dostaneme odpověď: „Ten, komu se nikdy nic nepovede,“ nebo „Ten, kdo má pořád smůlu.“ Poté prozradíme, že právě smolař bude tématem dnešního jednoduchého úkolu. Se staršími žáky je možné mluvit o tom, zda někdy viděli starou černobílou grotesku, a oznámit jim, že dnes budeme psát vlastní malé grotesky, něco na způsob Charlieho Chaplina nebo Laurela a Hardyho.
Samotné zadání je opravdu jednoduché – každý vymyslí třeba jen jedinou větu, kterou důkladně popíše smolaře. A potom přidáme dvě jednoduché rady. První rada: vymyslete si nějaké přesné místo a situaci, ve které smolaře přistihnete při činu. Jako příklad uvedeme třeba oběd ve školní jídelně. Vytvořená věta by pak mohla vypadat takhle: Smolař je ten, kdo ve školní jídelně vždycky uklouzne po rozlité polévce – když tam rozlitá polévka není, rozlije si ji nejdřív sám. Druhá rada: věta o smolaři bude vždycky tím lepší, čím detailněji situaci popíšeme a domyslíme ji až do nějakého katastrofálního následku. Co to znamená? Místo obyčejné věty, že smolaři vždycky padá jídlo z talíře, radši řekneme: Smolař je ten, komu v jídelně vždycky vystřelí hrášek při napichování na vidličku jako z děla a docela náhodou trefí do čela paní ředitelku, která jde právě kolem.
Ještě než žáky necháme psát, uděláme společně rychlý brainstorming, který poslouží jako inspirace pro volbu prostředí a situace. Položíme třídě otázku, kde všude se smolaři vyskytují a co všechno dělají (jezdí vlakem, autobusem, chodí do knihovny, nakupují v obchodech, chodí do školy, dokonce i na tělocvik, koulují se, jezdí na tábory, chodí po ulici i do lesa, píší úkoly, sportují, myjí okna, chodí spát a musí vstávat, vaří, něco spravují, chodí na keramiku, slaví Vánoce…). Všechny nápady rychle zapisujeme na tabuli. Úvodní brainstorming ušetří dětem dlouhé váhání a hledání tématu, které úkol zbytečně zdržují a fantazie během nich většinou spíš ochabuje, než se probouzí. Navíc společné vymýšlení situací může přinést první vlny smíchu a povzbudit tak k samotné tvorbě.
Album smolařů
Na psaní předem stanovíme časový limit, bohatě postačí pět minut. Pokud je někdo hotový rychleji, povzbudíme ho, ať vymyslí smolařů klidně několik. Po uplynutí času necháme žáky věty číst. Nezapomeneme je chválit a vyzdvihovat všechny zajímavé momenty, kterých si v textech všimneme.
Pokud se grotesky vydaří, můžeme z nich sestavit krátký sborník, vlastně takové album smolařů. Jednotlivé grotesky necháme opatřit situačními ilustracemi a na světě je třídní nebo dokonce školní sborník smolařů. Řadit ho můžeme abecedně (smolař atlet, smolař brankář, smolař cyklista), tematicky (sport, jídlo, škola), a pokud bychom nasbírali příspěvky napříč ročníky, jistě bude zajímavé seřadit album vzestupně podle věku žáků. Takové groteskní album bude nepochybně každého bavit prohlížet a číst. A samozřejmě ho můžete poslat do naší každoroční soutěže Nadílka našich dílek (http://www.ctenarska-gramotnost.cz/kategorie/tvurci-psani/tp-soutez-sborniky).
Ukázka dětských ztvárnění grotesek
Luisa (1. třída)
Smolař je ten, kdo zakopne hned na startu, když se běhá na čas. Rozbije si koleno a roztrhá tepláky, které mu maminka zrovna včera koupila, protože ty staré si počmáral fixkou. Jenže tu fixku zapomněl zavřít, a tak mu vyschla a teď nemá čím malovat na výtvarce. A jako na potvoru dnes fixkama malují. Tak musí malovat vodovkama, jenže přitom rozlije špinavou vodu z kelímku přímo na obrázek, a když ji chce utřít, zjistí, že nemá kapesník, tak musí jít pro houbu na tabuli, která je umazaná od kříd, takže si je všechny rozmaže po lavici a po oblečení. Když přijde špinavý domů…Dalibor (4. třída)
Smolař je ten, kdo se při kopané netrefí do míče, ale do kotníku svého spoluhráče, a navíc si splete branku a kopne míč do své vlastní branky a dělá, jako by soupeřovu neviděl.Vojtěch (5. třída)
Smolař je ten, kdo na závodech plavání zaspí start, a když se probudí, tak ho dají do poslední, nejlepší rozplavby, pak skočí do vody a spadnou mu plavky, a když si je narovná, udělá obrátku a spadnou mu zase, vyleze z vody a zjistí, že je diskvalifikovaný.Karolína (5. třída)
Smolař je ten, kterému spadne kontaktní čočka do polévky nejobávanějšímu a bohužel také nejsilnějšímu klukovi ve škole. (Od té doby nosí brýle!)Kristýna (5. třída)
Smolař je ten, kdo si splete gel na vlasy s pastou na zuby, a když si chce pusu vypláchnout, tak v celém hotelu neteče voda.Thai (5. třída)
Smolař je člověk, který si zapomene kartičku na oběd skoro každý den. Nebo uvidí obrovskou řadu, když si chce vzít žolíka. Také může zjistit, že k obědu je hrachová kaše, rybí polévka, prapodivný salát, jablko a čaj, přičemž hrachová kaše a rybí polévka jsou jeho nejneoblíbenější jídla, salátu by se ani nedotkl a na jablka má alergii. Potom se pod ním zlomí židle, když si chce sednout a vypít čaj, který je jediný stravitelný z celého oběda, i když je nejlehčí ze třídy … Dál už vyprávět nebudu, protože osud smolařů je někdy až moc krutý.
Další díly seriálu:
• Tvůrčí psaní ve škole – 5. díl – Kdo všechno může jít ve svatebním průvodu hadrové panenky?: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-tipy/tp-ve-skole-5
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.