V regálech trafik se tísní desítky časopisů nejrůznějšího zaměření a kvality. Stále si i přes současnou krizi nacházejí své čtenáře a s některými z nich se jistě setkáme i po letech. Otázkou je, které z nich to budou. Co a jak nabízet čtenářům, aby stále obraceli svoji pozornost k novým číslům? Školní časopisy nejsou pod takovým tlakem jako časopisy komerční; jejich redaktoři si přesto, byť z trochu jiného důvodu, kladou otázku obdobnou.
Motto: „Dobře udělaný časopis se nevyhazuje…“ (Pavel Loužecký)
Napsat, že dobře udělaný časopis se nevyhazuje, je jistě nadsázka. Nicméně lze tím poukázat na následující roviny: kvalitu obsahu a kvalitu grafického zpracování. Čtenáře bezesporu osloví celkový dojem z časopisu – jeho zpracování, tematická pestrost i aktuálnost, původnost psaných i obrazových informací.
Kvalitní školní časopis
Školní časopisy z mimopražských základních škol si mohly své kvality prověřit v soutěžích „Náš časopis 2010″ a „Náš časopis 2011″, pořádaných občanským sdružením Abeceda. Zatímco v prvním ročníku soutěže byla hodnocena pouze stávající kvalita časopisu, druhý ročník nabízel školním redakcím možnost zamýšlet se nad vylepšováním svých časopisů v průběhu školního roku a hodnotil tak pokrok, kterého redakce za toto období dostáhly.
Druhého ročníku se účastnilo třicet různých školních časopisů. Dvacet tři školních redakcí stihlo ve stanoveném termínu zaslat několik čísel svých časopisů a sepsat závěrečné shrnutí postihující řadu oblastí kvality časopisů: rozhovory, reportáže, komentáře a další názorové články, zpravodajství. Dále se dokázaly zamyslet nad reklamou, inzercí a nad propagací svého časopisu. Redakce se zabývaly i celkovým vzhledem svých časopisů, promyšleností rubrik, kvalitou fotografií a foto příběhů, kvalitou obrázků a komiksů.
Odborná porota se dozvídala zajímavé informace týkající se práce redakcí: některé redakce mají prostor pro svoji práci během hodin volitelného předmětu věnovaného mediální výchově, jinde se setkávají v odpoledním kroužku nebo školním klubu.
Všechny redakce obdržely od odborné poroty podrobné hodnocení svých časopisů; redakce, které nestihly zaslat vše v daném termínu, dostaly obdobně podrobné hodnocení průběžné. Vítězné redakce získaly certifikát „Kvalitní školní časopis“.
Kdo se stal vítězem? Každá z redakcí, která svými jednotlivými čísly časopisů prokázala výrazné zlepšení kvality ve vymezených oblastech. Vítěznými časopisy soutěže Náš časopis 2011 jsou:
• Gag-Ben (ZŠ Benešova, Třebíč)
• Chrastpark (ZŠ U Pošty, Chrast)
• Magické listy (ZŠ Magic Holl, Říčany)
• Next (ZŠ Pulická, Dobruška)
• Puzzlík (ZŠ M. Šolleho, Kouřim)
• Školní noviny (ZŠ Jiráskovy sady, Příbram)
• Školní zpravodaj (ZŠ Čimelice)
• Třesk (ZŠ Morašice u Litomyšle)
Na školách, kde žáci vytvářejí své vlastní kvalitní časopisy, bývají tyto časopisy velmi čteny; řada čtenářů se těší na další čísla a své oblíbené rubriky. Školní knihovny časopisy archivují, redakce nabízejí časopis městským knihovnám, časopisy čtou rodiče a prarodiče, oblíbeným čtením bývají i v různých institucích, či v čekárnách u dětského lékaře. Kdo se nedostane k tištěné verzi časopisu, má možnost jej často sledovat v elektronické verzi na webu.
Pozn. Podrobné informace o vítězných časopisech nabízíme na webu www.sotkoviny.cz.
Soutěž „Náš časopis 2011″ je součástí projektu „Čtenářská gramotnost a projektové vyučování“. Tento projekt byl podpořen z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Více informací o projektu naleznete na internetových stránkách www.abeceda-os.cz, www.ctenarska-gramotnost.cz a www.sotkoviny.cz.
Zdroje:
• Shrnutí k získání certifikátu Kvalitní školní časopis
• Loužecký, P.: Jak udělat revoluci v médiích: http://www.pozitivni-noviny.cz/cz/clanek-2006121064
Abeceda, o. s.
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.