Na povídky a pohádky se Storybird

Michal Černý, 10. 2. (2012), Tvůrčí psaní - Tipy do výuky , komentáře (2) , 12 889 zobrazení

Psaní povídek či pohádek patří mezi relativně běžné slohové činnosti. Storybird umožňuje vykročit ze stereotypu a nabídne spojení literárního díla studenta s předpřipravenými ilustracemi. Vše se navíc promění v elektronickou knihu, kterou mohou žáci publikovat a sdílet s přáteli.

Storybird

Prvním krokem, který je nutný vždy učinit je motivace žáků, která může být například následující: „Napsat krátký příběh možná zvládáte bez obtíží, ale troufli byste si na menší knížku? Dnes se společně pokusíme napsat příběh či pohádku, kterou budete moci ukázat a přečíst svým mladším sourozencům nebo kamarádům. A ke správné pohádce patří také obrázky.“

www.storybird.com

www.storybird.com

Nyní je vhodné přistoupit k seznámení žáků s programem Storybird (http://storybird.com/). Pro prohlížení již vytvořených děl se není třeba registrovat, ale pro samotnou tvorbu ano. Registrace je velice jednoduchá – stačí si vytvořit uživatelské jméno, zadat e-mail a heslo. Pak je ještě třeba zvolit druh účtu, podle toho, zda jde o děti (pod 13 let), učitele, nebo běžného uživatele. Pak již jen stačí klepnout na tlačítko Create. Práce s aplikací je jednoduchá a bezpečně ji zvládnout i žáci na nižším stupni ZŠ.

V prvé řadě je třeba, aby si žáci vybrali kolekci obrázků, která se jim líbí – ať již stylem, tématem nebo čímkoli jiným. Na tuto činnost je dobré jim dát nějaký čas (asi pět až deset minut). Po klepnutí na obrázek se zobrazí podrobnější náhled dalších obrázků z kolekce. Obrázky obecně nelze míchat, takže je nutné si vybrat jednu sadu, se kterou budou žáci po celou dobu pracovat. Jakmile jsou spokojeni, mohou klepnutím na tlačítko Start a Storybird zahájit tvorbu příběhu.

Ukázka kolekce obrázků na Storybird.com

Ukázka kolekce obrázků na Storybird.com

Ovládání je velice snadné. Po klepnutí na úvodní obrázek se otevře první stránka, na kterou je možné do textového pole vkládat text. Je dobré žáky upozornit na to, že by měl slovní obsah odpovídat obrázkům a měl by být přiměřeně dlouhý.

Okno pro tvorbu Storybird

Tvorba knihy na Storybird.com

Ilustrace se do knížky umisťují metodou „táhni a pusť“. Mohou zabírat levou či pravou část stránky, případně být přes celou obrazovku. Záleží jen na tom, jak to bude žákům vyhovovat. Samotné obrázky je možné si na „hromadě“ po levé i pravé straně přeskládat tak, jak to bude mladým autorům vyhovovat.

Další stránky do knížky se přidávají pomocí zeleného tlačítka Add a Page v dolní části stránky, odstraňují se vedle umístěným červeným ovládacím prvkem. Je dobré vést žáky k tomu, aby si příběh pravidelně ukládali pomocí tlačítka Save v levém horním rohu.

Povídkář

Pokud přemýšlíte, jaké téma pro povídku či pohádku zvolit, je možné sáhnout po nástroji povídkář (http://www.renenekuda.cz/povidkar/). Ten každému žákovi vygeneruje postavu, místo, téma a úvodní větu příběhu, na kterých je pak možné stavět. Pomocí obnovení stránky je možné vygenerovat jinou sestavu. Autor tohoto nástroje doporučuje sám maximálně tři pokusy. Každý žák bude mít vlastní trojici parametrů a může si z nich zvolit, který mu bude nejlépe vyhovovat.

Ač se zcela přirozeně nabízí využití Storybird pro tvorbu pohádek, je možné jej velice dobře užít také na různá vyprávění a pro tvorbu poezie. Jde dnes o velice oblíbenou metodu i v budování mezigeneračních vztahů.
Samotnou tvorbu příběhu doporučuji realizovat tak, že si žáci text vždy napíší do běžného textového editoru (ten provede kontrolu překlepů, gramatických chyb atp.) a danou část pak jednoduše nakopírují do Storybird.

Závěrečné úpravy a publikace

Časový rozsah na samotnou práci nemusí být o mnoho větší než při běžném psaní – osobně doporučuji navýšení maximálně o dvacet procent.

Jakmile žáci mají již celý příběh hotový, je možné přistoupit k závěrečným úpravám. Předně je třeba udělat obálku – zadat jméno autora, název díla, barvu pozadí nebo obrázek, který na titulní straně bude. Dále je dobré vést žáky k tomu, aby svoji pozornost věnovali také závěrečné stránce díla – tam uvedou místo vydání, autora, počet stran a jako nakladatele třeba svoji třídu. Zkrátka klasickou tiráž.

Ukázka knihy na Storybird.com

Ukázka knihy na Storybird.com

Pokud jsou již všechny tyto práce na díle skončeny, je možné přistoupit k publikaci. Ta se realizuje pomocí tlačítka Menu (vpravo nahoře), kde si zvolíte Publish this Storybird. V následujícím menu je třeba zvolit, zda dílo bude veřejné či privátní, dále popis povídky a klíčová slova. Jde o fázi relativně podceňovanou, ale přesto velmi důležitou. Tradiční poučka říká, že perex, abstrakt či popisek je v podstatě důležitější než celý zbytek textu. Rozhoduje o tom, zda si dílo někdo přečte, nebo nikoli. K pečlivosti v této oblasti je vhodné žáky vést.

Pak již stačí vše uložit a kdokoli si může příběh prohlédnout (záleží samozřejmě na nastavení práv). Nechybí ani funkce na zasálání odkazu na dílo kamarádům či spolužákům. Touto cestou si mohou žáci velice jednoduše vyzkoušet práci s příběhem, jenž je provázán s obrazem, který musejí reflektovat, a vytvoří tak dílo originální, netradiční a zajímavé.

Několik dalších námětů na závěr

Autorem díla nemusí být jen jeden člověk, ale je možné se pokusit o tvorbu příběhu ve více lidech – jeden začne, druhý na něj naváže. Touto cestou je možné si velice jednoduše vyzkoušet týmovou spolupráci. Storybird pro tyto účely nabízí tlačítko Invite some one v Menu. Takto se může na příběhu podílet celá třída (každý vytvoří např. jednu stránku a Storybird koluje ve stanoveném pořadí po třídě) nebo mohou příběh psát dva autoři (střídají se obvykle po delších úsecích).

Určitou nevýhodou je, že stažení souboru stojí 2 dolary, takže se obtížně vytváří kniha školních pohádek. To lze ale poměrně jednoduše obejít pomocí screenshotů, které je možné vytvořit například díky Výstřižkům ve Windows 7 či IrfanView.

Pokud chcete dát dohromady nějaký cyklus povídek, je možné žákům říci, jakou mají používat sadu obrázků a jakým způsobem mají být obrázky rozloženy. Výsledný sborník tak bude mít jednotný a kvalitní vzhled.

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (7 hlasů, průměr: 4,43 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Komentáře (2)

  • janaskrivankova

    Dobrý den,
    chtěla bych poděkovat za super tip, stránky vypadají skvěle, určitě je zkusím v praxi využít. Trošku mě ale mrzí, že v závěru článku nabádáte poměrně otevřeně k podvodu. Chápu, že školy na tom nejsou s penězi nijak skvěle, ale tímto jednáním jen ukazujeme žákům, že podvádění je běžné a správné, což podle mne není rozhodně dobře. Navíc tvůrci stránek se k placené službě rozhodli z nějakého důvodu, neměly by se dobré projekty, které nám výuku pomáhají zpestřit, podporovat?

  • patkaradka

    Dobrý den,
    chci se zeptat, zda je nějaká možnost, jak si vytvořené dílko vytisknout?

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.