Obrázky a jejich využití v tvůrčím psaní – 1. díl – Karty herní i magické

Tereza Srpová, 24. 6. (2011), Tvůrčí psaní - Tipy do výuky , komentáře (4) , 14 001 zobrazení

Zkuste ve svých hodinách tvůrčího psaní využít různé obrazové materiály. Uvidíte, že se mohou stát skvělou inspirací. Přinášíme vám několik ukázek toho, jak je možné s obrázky ve škole pracovat, současně uvádíme tipy, kde hledat kresby, které se k dané aktivitě hodí. V tomto díle seriálu se zaměříme na využití obrázků z karet deskové hry Dixit a z karet čarodějného Tarotu.

Od obrázku k básni

dixit_karty4

Karty Dixit; Foto: Tereza Srpová

Tato aktivita vychází z popisu obrázku, při kterém ale nejde o to, aby žáci popsali obrázek přesně a jasně, ale aby vyjádřili, co při pohledu na obrázek cítí a co je při tom napadá. Aby toho dosáhli, musejí zapojit svou představivost, přičemž jim můžete pomoci. Úkolem učitele je v první řadě vybrat nějaký zajímavý obrázek, který podnítí zvědavost a fantazii žáků. Vhodné jsou například karty ze hry Dixit, jelikož malby na nich vyjadřují nějaký silný pocit nebo zajímavou situaci, kterou je třeba řešit. Jsou na nich netradiční postavy (někdy zvířata a rostliny), které jsou zasazeny do určitého prostředí. Obrázek všem žákům poskytněte v dostatečné kvalitě a velikosti. Pokud použijete karty ze hry Dixit, nemusíte tento problém řešit. Každý z žáků si vylosuje jinou kartu, která je tak akorát veliká, aby nepřekážela na stole a zároveň na ní byly vidět všechny detaily. Vyzvěte žáky, aby za pomoci všech svých pěti smyslů (zrak, sluch, hmat, chuť, čich) postupně popsali různé části obrázku. Jejich pozornost soustřeďte na postavy, místo, čas, situaci a důležité objekty obrázku. Své představy mohou žáci zapisovat do následující tabulky. Microsoft Word - tp_ve_skole_7_priloha Nakonec by žáci měli být schopni z těchto představ složit celou větu, popřípadě souvislý text. Je možné využít tyto představy i k napsání básně, v níž by žáci vyjádřili pocity, které v nich obrázek vyvolává. Počátky veršů by mohly znít: „Slyším…, cítím…, vidím…“

Další využití karet Dixitu

dixit_2

Karty ze hry Dixit

Pokud se vám karty Dixitu zalíbí, můžete je využít i při dalších tvůrčích aktivitách. Nechte žáky vylosovat dvě karty a vysvětlete jim, že jejich úkolem bude provázat tyto dvě karty společným příběhem. Ať si představí, že obě karty jsou ilustracemi doprovázející text jedné povídky. Takovéto psaní patří již k těm náročnějším. Karty lze také využít pro krátkou rozcvičku před psaním, žák vylosovanou kartu charakterizuje jedním slovem. Můžete to slovo blíže specifikovat (podstatné jméno, přídavné jméno, sloveso či citoslovce). Ke kartě lze také vymýšlet vhodné pořekadlo nebo přísloví. S žáky můžete také Dixit hrát přímo podle originálních pravidel hry. Nechte žáky, ať si pravidla hry nastudují sami. Více informací se o hře Dixit dočtete v recenzi na našem webu Šotkoviny http://www.sotkoviny.cz/hry/hry0/dixit.

Předvídejte budoucnost

taroty

Waiteho tarotové karty

Zahrajte si s žáky na čarodějnice a čaroděje a odhalte kouzlo tarotových karet. Existuje celá řada jejich provedení, já bych doporučila klasické ilustrace Arthura Edwarda Waiteho. Na začátek můžete žáky seznámit se základní symbolikou, která se vyskytuje na kartách malých arkán (pentakly, meče, hole a poháry; žena, muž; čísla). Lze ale také pracovat jen s těmi nejsilnějšími kartami, tedy kartami velkých arkán, kterých je dvacet dva, a nechat výklad symbolů zcela na zkušenostech a fantazii žáků.

Žáci napíší dopis neznámému člověku, který je údajně požádal o pomoc v tíživé situaci. Každý žák podle vybrané karty v dopise popíše, co tazatele čeká v nejbližší budoucnosti, čeho se má vyvarovat a jaké příležitosti má naopak využít. Dávejte pozor na to, aby žáci doslovně nepopisovali, co na kartě vidí. Cílem je, aby žáci dokázali vnímat vyobrazení na kartě jako symboly. Pro ukázku můžete žákům přečíst výklad jedné z karet z tarotové příručky nebo žákům modelovat, jak byste určitou kartu popsali vy. Zdůrazněte však, že neusilujete o to, aby byl výklad správný, aby odpovídal tomu, co se píše v příručce, ale aby byl zajímavý a věrohodný. Jedná se o hru.

Zdroje:

• Read Write Thing: http://www.readwritethink.org/classroom-resources/lesson-plans/draw-story-stepping-from-45.html?tab=1#tabs

Další díl seriálu a související články:

• Obrázky a jejich využití v tvůrčím psaní – 2. díl – Ilustrace v knihách: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-tipy/obrazky-2
Tvůrčí psaní ve škole – 5. díl – Kdo všechno může jít ve svatebním průvodu hadrové panenky?: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-tipy/tp-ve-skole-5

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (3 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články