Šotek se těší na dílka vašich žáků

Redakce, 9. 1. (2012), O projektu, Tvůrčí psaní , 5 021 zobrazení

Stále nám můžete posílat vydařená dílka svých žáků. Nejlepší z nich publikujeme na webu www.sotkoviny.cz. K tématům rozhovor, recenze, komiks, fiktivní deník, horor a básnička jsme pro vás připravili velké množství podpůrných materiálů, které vaši výuku zefektivní. Motivujte žáky k psaní a prezentaci skvělých dílek!

Příspěvky prosím zasílejte na e-mail: sotek@sotkoviny.cz.

1. téma: Rozhovor se zajímavou osobností, která má blízký vztah k naší škole nebo obci

K rozhovoru by žáci měli připojit malý medailonek o zpovídané osobnosti, případně fotografie a samozřejmě název článku i úvodní perex. Dále žáci uvedou své jméno a příjmení, název školy a třídu.

Rady, jak na rozhovor, mohou žáci (i učitelé) nalézt na našich webech:

Šotkoviny:

• Dalibor Dudek: Jak si připravit rozhovor
http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-rozhovor/1dil
• Dalibor Dudek: Průběh rozhovoru
http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-rozhovor/2dil
• Dalibor Dudek: Jak zpracovat rozhovor
http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-rozhovor/3dil
• Dalibor Dudek: Jak se připravit na otázky
http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-rozhovor/4dil
• Dalibor Dudek: Jak se připravit na otázky v roli zpovídaného
http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-rozhovor/5dil
• Dalibor Dudek: Šotek odpovídá na otázky k tématu
http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-rozhovor/6dil

Čtenářská gramotnost a projektové vyučování:

• Dalibor Dudek: Formy rozhovorů
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/rozhovor-1
• Dalibor Dudek: Jak na rozhovor aneb doporučení pro obě strany
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/rozhovor-2
• Dalibor Dudek: Rozhovor jako sociální dovednost
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/rozhovor-3
• Petr Procházka: Jak se dělá (nedělá) rozhovor
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/rozhovor-4
• Petr Procházka: Rozhovor s novinářem Ondřejem Bezrem
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/rozhovor-5

2. téma: Recenze deskové hry

Rádi si přečteme i recenze na hry karetní (např. Bang!, Blafuj, Černé historky…).
K recenzi by žáci měli připojit fotografie hry a samozřejmě název článku i úvodní perex. Dále žáci uvedou své jméno a příjmení, název školy a třídu.

Rady, jak napsat dobrou recenzi, mohou žáci (i učitelé) nalézt na našich webech:

Šotkoviny:

• Dalibor Dudek: Knižní recenze
http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-recenzi/1
• Tereza Srpová: Recenze deskové hry
http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-recenzi/2
• Jana Šrámková: Co mají všechny recenze společné
http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-recenzi/3
• Tereza Srpová: Dixit – Nejlepší desková hra roku 2010
http://www.sotkoviny.cz/hry/hry0/dixit

Čtenářská gramotnost a projektové vyučování:

• Dalibor Dudek: Jak recenzovat knihy, případně počítačové nebo deskové hry
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/recenze-1
• Dalibor Dudek: Pár slov k filmové recenzi
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/recenze-2
• Tereza Srpová: Píšeme recenzi se Šotkem
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/recenze-3

3. téma: Komiks o mně

Žáci mohou sami sebe ztvárnit jako hrdinu, popř. jako antihrdinu. V komiksu mohou vystupovat jejich kamarádi i domácí mazlíčkové, příběh se může odehrávat v současnosti, minulosti, ale i v daleké budoucnosti na jakémkoli místě ve vesmíru. Fantazii meze neklademe.

Žáci by neměli zapomenout komiks pojmenovat a uvést své jméno a příjmení, název školy a třídu.

Rady, jak na komiks, mohou žáci (i učitelé) nalézt na našich webech:

Šotkoviny:

• Dalibor Dudek: Jak začít s komiksem
http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-komiks/10

Čtenářská gramotnost a projektové vyučování:

• Dalibor Dudek: Co je komiks
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/komiks-1
• Dalibor Dudek: Komiksový hrdina Ferko aneb komiks jako dokument
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/komiks-2
• Dalibor Dudek: Romeo, Julie a manga
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/komiks-3
• Dalibor Dudek: Návod pro ty, kteří začínají tvořit komiks
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/komiks-4

4. téma: Plyšák na prázdninách

Žáci mohou psát, co v létě zažila jejich oblíbená hračka nebo co se přihodilo jejich talismanu. Psaní lze pojmout formou deníku, cestopisu, reportáže… Vypravěčem však bude sám „plyšák“.

K článku by žáci měli připojit fotografie z prázdnin a samozřejmě název článku i úvodní perex. Dále žáci uvedou své jméno a příjmení, název školy a třídu.

Rady, jak psát, mohou žáci (i učitelé) nalézt na našich webech:

Šotkoviny:

• Dalibor Dudek: Mít o čem psát
http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-reportaz/11
• Dalibor Dudek: Kuchařka začínajícího reportéra
http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-reportaz/20
• Tereza Srpová: Můj milý deníčku
http://www.sotkoviny.cz/spisovatelem-hrave/denicek
• Jana Šrámková: Cestopis podle praotce Šotka
http://www.sotkoviny.cz/spisovatelem-hrave/cestopis

Čtenářská gramotnost a projektové vyučování:

• Jana Šrámková: Fantastický deník aneb Vedeme deník maskotovi
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-tipy/fantasticky-denik
• Dalibor Dudek: Co je to reportáž
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/reportaz-1
• Dalibor Dudek: Jak vystavět reportáž
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/reportaz-2

5. téma: Hrůzostrašná povídka

Hororový žánr skýtá skvělou možnost ukázat žákům, jak vystavět příběh se zajímavou pointou a netradičními postavami.

K článku by žáci měli připojit obrázky nebo fotografie dokreslující jejich hororový příběh a samozřejmě by pro povídku měli zvolit vhodný název. Dále žáci uvedou své jméno a příjmení, název školy a třídu.

Rady, jak napsat horor, mohou žáci (i učitelé) nalézt na našem webu:

Šotkoviny:

• Ivona Březinová a Zuzana Frantová: Trochu jiná pohádka
http://www.sotkoviny.cz/spisovatelem-hrave/horor/12
• Ivona Březinová a Zuzana Frantová: Vytvoř atmosféru hrůzy
http://www.sotkoviny.cz/spisovatelem-hrave/horor/21
• Ivona Březinová a Zuzana Frantová: No to je horor!
http://www.sotkoviny.cz/spisovatelem-hrave/horor/30

6. téma: Básnička o domácím mazlíčkovi

Pište s žáky básničky o zvířátkách, která mají doma, nebo která by si přáli mít. Mohou rýmovat např. o tom, jak jejich mazlíček vypadá, co rád dělá, jak se chová, jaké tropí legrácky a darebačiny.

Básničku mohou žáci i zajímavě výtvarně zpracovat a upravit! Rozmyslí si předem, jak prostor papíru využijí, kam básničku umístí, mohou použít barevný papír a připojit ilustraci, nebo nějak zajímavě papír ozdobit. Ukázku výtvarně zpracované básničky naleznete v příloze.

K článku by žáci měli připojit obrázky nebo fotografie svých mazlíčků a samozřejmě by pro básničku měli zvolit vhodný název. Dále žáci uvedou své jméno a příjmení, název školy a třídu.

Rady, jak napsat básničku, mohou žáci (i učitelé) nalézt na našem webu Šotkoviny:

Rady, jak napsat básničku, mohou žáci (i učitelé) nalézt na našem webu:

Šotkoviny:

• Šotek (Tereza Linhartová): Šotek rýmuje
http://www.sotkoviny.cz/spisovatelem-hrave/jak-na-basnicku/sotek-rymuje
• Šotek (Tereza Linhartová): Tipy na bezva rýmy
http://www.sotkoviny.cz/spisovatelem-hrave/jak-na-basnicku/tipy-na-bezva-rymy
• Šotek (Tereza Linhartová): Trocha matematiky pro básníky
http://www.sotkoviny.cz/spisovatelem-hrave/jak-na-basnicku/matematika-pro-basniky
• Šotek (Tereza Linhartová): Jak asi tvoří básničky Jiří Žáček
http://www.sotkoviny.cz/spisovatelem-hrave/jak-na-basnicku/jak-tvori-basnicky-zacek
• Šotek (Tereza Linhartová): O zvířátku
http://www.sotkoviny.cz/spisovatelem-hrave/jak-na-basnicku/o-zviratku

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (1 hlasů, průměr: 1,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.