Tvůrčí psaní ve škole – 4. díl – Hry a techniky

Radek Sárközi, 20. 8. (2010), Tvůrčí psaní - Tipy do výuky , 10 021 zobrazení

Co má společného vybraná mrtvola, aliterace, clustering a brainwriting? To se dozvíte v dalším díle mého oblíbeného seriálu…

Znamenitá mrtvola

Rozvíjet kreativitu žáků můžeme pomocí nejrůznějších her. Například v minulém článku zmínění surrealisté vymysleli dnes už tradiční kolektivní kooperativní tvořivou hru, jejíž název „vybraná mrtvola“ asi neznáte, ale pravidla určitě ano!

Základem je, že se sejde skupinka autorů. První napíše na proužek papíru podstatné jméno, přeloží ho, aby ostatní dané slovo neviděli, a pošle jej dál. Další napíše přídavné jméno, následující hráč sloveso atd. (Takto si můžete posílat najednou v kruhu několik papírků, aby vždy psal každý člen skupiny a nemuselo se čekat, až se dostane řada na daného žáka.)

A proč zrovna „vybraná mrtvola“? Protože první věta, kterou surrealisté v kroužku napsali, zněla prý „Vybraná/Znamenitá mrtvola bude pít mladé víno.“. Je dobré si tuto větu zapamatovat, protože vám napoví, jaký slovní druh psát v dané fázi hry…

Surrealisté opravdu byli a jsou pěkní hračičkové, o tom se můžete přesvědčit v jejich časopise Analogon, který stále vychází…

O poznání náročnější je hra se slovy inspirovaná poetistickou básní Konstantina Biebla, Akord:

Spí myrty s mírnými lístky i mírnými stíny
spala stará zahrada jas jasan v snách
rybíz vybízí sny Filipíny

a tráva vstávala zrána na hradbách

Možná jste si všimli (a žáci na to jistě také sami přijdou), že autor používá v daném verši pouze jednu samohlásku, čímž se velmi zužuje výběr použitelných slov. Jinou variantou této hry může být požadavek, aby všechna slova v textu začínala stejným písmenem (aliterace). Opět nabízím povedené práce svých žáků k přečtení:

Bedřich Březina: Pět P

Příšerná příšera přiznala pubertální příznaky,
pokaždé předvedla přítomným pokleslé přízraky.
Páni přítomní pro pana psychologa poslali,
potrefeného pubescenta provazy pořádně přivázali.
Potvora puberťák provazy pečlivě přehryzal,
pět pater přelezl, přes panelák pryč pospíchal.
Pak přes plesnivý plivanec proklouzl,
provolal: „Prašivý panelák, pablbský pajzl!“
Podivně prkennou postavu přespříliš předklonil,
prázdnou palicí pevný pórobeton prorazil.
Pozdě přiběhl pan psycholog Pavel Perezvon,
puberťák pryč. Pouze propadliště – proražený pórobeton.

Kateřina Damborská: Rajská balada

Tam v dálavách mladá dáma vstává
a ač Adam jabka žádá,
čaj na tác dává.
Vrána kráká, žába kváká,
až had kamarád jabka dává,
ach ta jabka, jabka sladká!
A pak Pán zahrad na Adama lál,
kam ta zralá jabka dal,
Adam však lhal a lhal
a tak Pán Adama vzal
a řka: „Dál kraď a klam,
avšak ráj máš zakázán,“
Adama s jabkama hnal.
Brána klapla a tma padla
a tak zašla rajská cháska,
Adam, had a ta kráska.

Výš uvedená hra se slovy není pravou hrou. Tou by byla varianta, kdy jednu báseň nebo prozaický text tvoří více žáků společně v jedné skupině…

Clustering

Další zajímavou technikou je clustering G. L. Ricové, který lze popsat následovně:

V první, dvouminutové fázi pisatelé zaznamenávají obrazné asociace inspirované klíčovým slovem. Jakmile některá asociace či jejich trs přivedou autora k intuitivnímu poznání konkrétního tématu budoucího textu, začne autor své téma zpracovávat v miniaturu, v níž použije, rozvine a upraví slovní materiál z první fáze; píše asi deset minut.

Vidíte, že jde o metodu velmi podobnou automatickému psaní, ale na rozdíl od něj je vrstvení asociací částečně řízené vědomím a v různých fázích se uplatňují při tvorbě textu střídavě obě mozkové hemisféry. Úvodní fáze této inspirační techniky má blízko ke známým myšlenkovým mapám…

Brainwriting

Mezi technikami tvůrčího psaní najdeme také obdobu brainstormingu, tzv. brainwriting. První metoda se do češtiny překládá jako „bouře mozků“ nebo volněji „tržiště nápadů“ a jde o kolektivní hru uvolňující fantazii.

Učitel se například zeptá, k čemu se dá použít cihla, a studenti odpovídají, co je první napadne: k postavení garáže; k nakreslení panáka na chodník; k důkazu, že vlny se šíří rovnoměrně v kruzích, pokud ji hodíme do vody; k vraždě; k prezentaci karatisty; k cihlované… Fantazii nesmí nic usměrňovat!

Druhá metoda – brainwriting se od první liší pouze tím, že žáci své bláznivé nápady píší na papír a neříkají je rovnou nahlas.

Technik využívaných při hodinách tvůrčího psaní je opravdu hodně a určitě byste dokázali vymyslet i další, nechte se třeba inspirovat různými uměleckými směry. Nebo použijte pro vymýšlení nových her metodu brainwritingu…

Zdroje:

• Analogon, časopis českých surrealistů
• Biebl, Konstantin: Zlatými řetězy, BB art 2003
• Fišer, Zbyněk: Malá učebnice technik tvůrčího psaní, PAIDO 2001

Další díly seriálu:

• Tvůrčí psaní ve škole – 3. díl – Inspirace uměleckou avantgardou: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-tipy/tp-ve-skole-3
• Tvůrčí psaní ve škole – 5. díl – Kdo všechno může jít ve svatebním průvodu hadrové panenky: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-tipy/tp-ve-skole-5tp-ve-skole-5

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (2 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.