Vedeme žáky k samostatnému psaní – 3. díl – Společné psaní aneb Píšeme společně s žáky

Ladislava Whitcroft, 8. 9. (2010), Tvůrčí psaní - Inspirace ze zahraničí , 3 377 zobrazení

V tomto díle našeho seriálu se dočtete o společném psaní (shared writing), které je dalším krokem na cestě k tomu, aby žáci byli schopni samostatně a promyšleně vytvářet různé typy textů.

O co se vlastně jedná?

Hlavní princip metody tkví v tom, že učitel vytváří text společně s žáky. Učitel je zároveň tím, kdo postupně zapisuje vznikající text na tabuli, žáky vede, usměrňuje a inspiruje.

Společné psaní se dá použít pro různé typy textů. Žáci mohou společně s učitelem například vytvářet krátký příběh nebo jeho části. Jedním z nejčastějších problémů při tvorbě příběhu je bezesporu to, že nám zkrátka dojdou nápady. A právě společné psaní je ideální pro brainstorming, při němž učitel žákům pomáhá hledat nápady.

Workshop s Corbettem aneb Jak na to

Nedávno jsem shlédla video, v němž Pie Corbett, anglický autor knížek o výuce tvůrčího psaní, ukazuje během workshopu učitelům jeden z možných způsobů, jak pracovat společně se žáky při tvorbě textu. Corbett na tabuli napsal počátek věty: „V hvězdné krabičce jsem našel…“ Následně vyzval učitele, aby vymysleli, jaké malé stvoření by se v krabičce mohlo skrývat. Vše pak zapisoval na tabuli, přičemž neustále učitele povzbuzoval k dalším nápadům. Toto neustálé povzbuzování je důležitým momentem. Corbett v této souvislosti upozorňuje, že první nápad většinou nebývá tím nejlepším, protože se často jedná o klišé. Právě to si žáci musí uvědomit. Nepoužijte proto automaticky první nápad, který zazní, ale zkuste žáky pobízet k lepším výkonům, přičemž je samozřejmě důležité, aby i za původní nápady byli pozitivně oceněni („Skvělý nápad, má někdo další?“). Zároveň můžeme žáky vést k tomu, aby rozvedli původní nápad. Když jedna z učitelek uvedla, že by se v krabičce mohl skrývat motýl, Corbett se zeptal, jaký druh motýla. Společně pak dospěli k obrazu, který na smysly čtenáře působí daleko intenzivnějším a konkrétnějším způsobem.

Další zajímavou myšlenkou, kterou Corbett během svého workshopu prezentuje, je to, že bychom měli žáky motivovat, aby si již od prvních ročníků zaznamenávali zajímavá slova a nápady do deníků. S humorem sobě vlastním Corbett hovoří o „magpie-ing“, což v doslovném překladu znamená něco jako „strakování“ neboli zkrátka kradení. Já osobně bych hovořila spíše o inspiraci – žáci se nechávají inspirovat svým okolím, ať už se jedná o oblíbené knihy, časopisy nebo cokoli jiného. S psaním takových deníků jsem se setkala ve Velké Británii. Žáci si do nich zapisují nejen zajímavá slova, ale vše, co je zaujme. Přínos je nasnadě. Nejen že se cvičí ve vlastním psaní, ale zároveň se zamýšlejí nad okolním světem a ujasňují si vlastní myšlenky. Ujistěte se proto, že během hodin společného psaní má každý žák vlastní sešit, do něhož si poznamenává, co ho zaujalo.

S chutí do toho

Náš článek je jen malou ukázkou toho, jak při společném psaní můžete postupovat. Nebojte se společné psaní vyzkoušet. Věříme, že promyšlená a dynamická hodina může být velmi přínosná a zábavná nejen pro žáky, ale i pro učitele.

Zdroj:

· Video: Box of stars: http://nationalstrategies.standards.dcsf.gov.uk/node/155803

Další díly seriálu:

• Vedeme žáky k samostatnému psaní – 2. díl – Psaní modelované učitelem (Modelled Writing): http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-zahranici/metody-psani-2
• Vedeme žáky k samostatnému psaní – 4. díl – Řízené psaní: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-zahranici/metody-psani-4

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (2 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.