Na téma totalita – 1. díl – Samizdat

Dalibor Dudek, 27. 7. (2010), Mediální výchova - Tipy do výuky , 5 512 zobrazení

Často slýcháváme o tom, jak složité je přiblížit žákům moderní dějiny, tedy jak složité je toto období vyučovat. Možná, ve chvíli, kdy se odpoutáme od úzkého lineárního výkladu, kdy se více soustředíme na žáky samotné, může se stát poučným a především užitečným třeba téma samizdatu.

„…sbohem samizdatové Lidové noviny, sbohem konspirace, sbohem výslechy! Vítej, tiskárno, vítej nový čtenáři, vítej, svobodo!“ Těmito slovy končil Václav Havel svůj legendární článek s názvem Goodbye samizdat ve dvanáctém čísle Lidových novin z prosince 1989, posledním čísle, které tzv. „nevyšlo tiskem“.

Je za námi doba, kdy komunistický režim potlačoval šíření myšlenek svobody a zakazoval publikování řady autorů. Žáci a mladší lidé vůbec si obtížně dokáží představit tehdejší dobu, svět bez CD, DVD, PC, YouTube, Facebooku, mobilních telefonů – svět před digitálními technologiemi, přestože jde o dobu, ve které žili a vyrůstali jejich rodiče a prarodiče.

Digitální technologie nabízejí ohromný prostor pro šíření i sdílení informací a jak si v takovém světě představit, že žena budoucího prezidenta Olga Havlová koordinovala Videojournal v podobě VHS kazet, rozmnožovaných v soukromých bytech nákladem kolem 40 kusů? Jak žákům přiblížit ony doby, kdy byly texty opisovány v ruce a na psacím stroji, množeny pomocí kopírovacího papíru, cyklostylu? Přitom samizdat v podobě šířeného slova svobody měl svůj nesporný význam.

Tištěný samizdat výrazně podtrhoval široký opoziční proud. Třeba spisovatel Ludvík Vaculík, zakladatel samizdatové edice Petlice, jistě vyznával převážně jiné hodnoty než básník, organizátor a teoretik undergroundu Ivan Martin Jirous, vydavatel časopisu Vokno František Stárek nebo vydavatelé Revolver revue.

Významná byla samizdatová nakladatelství: edice Popelnice Jiřího Gruntoráda, edice Expedice Václava Havla, Kvarta Jana Vladislava, Půlnoc Egona Bondyho.

Za připomenutí stojí, že samizdatové texty vycházely i v průběhu druhé světové války (časopis V boj).

Důležitým médiem byl samozřejmě zahraniční rozhlas (Svobodná Evropa, Hlas Ameriky, Rádio Vatikán atd.) Kromě zpravodajství se rozhlasovou cestou šířila i hudba, filozofie a literatura – v žánru čtení na pokračování. Orwellovy romány 1984 nebo Farma zvířat mnozí poprvé „četli“ právě jako audioknihy v rozhlase. Někdy se v souvislosti s tím hovoří o „radiozdatu“.

Jak na téma „samizdat“ v prostředí základní školy? Jak na téma „Jak se žilo našim rodičům“? Výborným nástrojem se může stát školní časopis (popřípadě školní rozhlas nebo vnitřní televizní okruh školy) a projektová metoda výuky. Žáci mohou s takovým tématem pracovat samostatně i v týmech, napříč předměty (zřejmé souvislosti s výchovou k občanství, etickou výchovou, dějepisem, výtvarnou i hudební výchovou, literární výchovou a také výchovou k vlastní tvořivosti), informace mohou čerpat nejen na internetu, v literatuře, dokumentárních filmech, ale také z rozhovorů s rodiči a prarodiči.

A že jde o téma jen pro nejvyšší ročníky základní školy? Nemusí tomu tak být. Stačí si připomenout rozkošné drobné pohádkové Příšerné příběhy Egona Bondyho, knížku Ivana Martina Jirouse Magor dětem, kterou sepisoval Jirous svým dcerám v době svého uvěznění, nebo Uzel pohádek sestavený spisovatelem Ivanem Klímou z pohádek českých autorů, například Václava Havla, Karola Sidona, Ludvíka Vaculíka, či Jana Vladislava.

Při projektové výuce si v souvislosti s tímto tématem žáci přiblíží principy, na kterých stojí společenské normy. Ale také naslouchají druhým, kriticky posuzují získané poznatky, formulují své závěry. Zkrátka – pracují s informacemi. A to je vlastně podstata mediální výchovy.

Zdroje:

• Glanc, Tomáš: Jak se dělal samizdat, Lidovky: http://www.lidovky.cz/
• Osvaldová, Halada a kol: Praktická encyklopedie žurnalistiky, Libri, Praha, 2002

Další zajímavé internetové zdroje k tématu:

• Ústav pro studium totalitních režimů: http://www.ustrcr.cz/
• abcHistory.cz: http://www.abchistory.cz/dejiny-samizdatu.htm
• Výbor na ochranu nespravedlivě stíhaných – časopis Vokno: http://www.vons.cz/vokno
• Knihovny.cz: http://www.knihovny.cz/co-bylo-vydano/casopisy-v-cr
• Slovník české literatury: http://www.slovnikceskeliteratury.cz/
• Portál české literatury: http://www.czechlit.cz/
• Nezapomeneme: http://www.nezapomente.cz/
• Člověk v tísni: http://www.clovekvtisni.cz/index2.php?id=153
• Revolver revue: http://www.revolverrevue.cz/

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (2 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.