Komiks – 1. díl – Co je komiks

Dalibor Dudek, 24. 9. (2010), Mediální výchova - Školní časopisy , 17 222 zobrazení

Komiks patří k jednomu z nejpopulárnějších literárních žánrů současnosti. Dnešní zrychlené vnímání světa, kdy trvá jen vteřinu, než se na něco podíváme a procítíme emoci, komiks úspěšně naplňuje. Komiksy reflektují současné skutečné události. Na dospělé čtenáře působí jako návrat ke hře, fantazii, do dětství. Tvorba komiksů vyžaduje určitý výtvarný a literární talent.

Co je vlastně komiks?

komiks_skolni_noviny_vorel2

Slovo komiks vzniklo z anglického slova comicstrip, v překladu pás komických obrazů. Komiks spojuje postupy několika uměleckých druhů: malířství a literatury. V komiksech jsou za sebou uspořádány obrázky s případným doprovodným textem. Dohromady vytvářejí příběh. Jednomu obrázku se říká panel.

Školní noviny, Příbram: komiks Minulost a budoucnost

Školní noviny, Příbram: komiks Minulost a budoucnost

Panely jsou uspořádány vedle sebe. Komiksy se většinou vyznačují používáním „bublin“ k zobrazení mluvené řeči. Slova mohou být napsána v obdélnících uvnitř jednotlivých panelů nebo pod rámečky. Existují také komiksy bez textu nebo s texty veršovanými. Tradičním znakem komiksů bývá využití karikatury. Komiks bývá častěji dílem týmové práce. Spíše ojediněle se objevují autorská díla.

Charakteristické pro komiks je vyprávění příběhu ve více panelech, stálá charakteristika postav a pravidelné vycházení v tisku nebo na webu. Komiks má nejčastěji komické nebo dobrodružné rysy. Může mít podobu satiry, komentáře, reklamy i originálního přání. Spojuje obraz, vtip a krátké slovní spojení.

Hrdinové komiksů

Hrdinové dobrodružných komiksů vítězí nad zlem, což zvyšuje oblíbenost seriálů. Zajímavostí je, že když v roku 1933 použil Jerome Siegel poprvé jméno Superman ve svém kresleném příběhu, byla postava ještě zločincem a nic nenasvědčovalo její budoucí oblibě. Batman také bojoval proti všemožným zloduchům, ale na rozdíl od Supermana nedisponoval žádnými nadpozemskými schopnostmi. Jeho kreslíř Bob Kane se nechal inspirovat renesančními kresbami létajících strojů Leonarda da Vinci. V roku 1963 přišel na svět v Amazing Fantasy nový typ hrdiny: Spiderman. Obyčejného muže zde náhodou pokouše radioaktívní pavouk a on tak získá neobyčejné schopnosti. Komiksový hrdina nezemře, nezmění svůj charakter a nepřejde na špatnou stranu. Záporné postavy mají v komiksu naopak absolutně zkažený charakter, obdobně jejich tvář i tělo jsou nesympatické.

Strip

Pokud je komiks krátký, obsahuje 3 až 5 panelů v proužku, nazývá se strip. Uveřejňuje se většinou ve spodní části novinové stránky, kde má tento specifický typ komiksu také svůj původ. Roku 1939 začaly vycházet novinové stripy se Supermanem, které se objevovaly až do roku 1966. Řazení do panelů lze nalézt již na historickém Pařížském zlomku Dalimilovy kroniky.

Obraz, mezera a čas

Zjednodušením obrazu nejsou u komiksu odstraněny všechny detaily, na některé se naopak výtvarník záměrně zaměřuje, může tak zdůraznit emoci, myšlenku. Specifickým místem komiksu je mezera, určitý prostor pro nádech, kde se odehrává přesně to, co čtenář chce. Zde si v duchu promítá chybějící obrazy, nechává působit vlastní imaginaci a stává se tak spolutvůrcem dílka. Přechody mezi panely jsou podobné filmovému střihu, ten rovněž pracuje se schopností člověka domýšlet si. Při čtení komiksu vnímáme čas prostorově. Jedna sekvence může znamenat přenos o vteřinu, druhá o řadu let. Čas v panelu je možné natáhnout protažením panelu, řečí postav nebo v kontextu navazujících panelů.

Černobíle nebo barevně?

Barevnost je neméně důležitá. Mezi černobílým a barevným komiksem je veliký rozdíl, protože černá a bílá barva spíše vyjadřují myšlenku, zatímco ostatní barvy dotvářejí předměty a atmosféru. Časté je i využití stínů a siluet, které vytvářejí potřebnou atmosféru. Například stín útočníka může navodit pocit strachu lépe, než jeho samotná tvář.

Kritéria kvality

Dětský komiks se blíží polarizací dobra a zla žánru pohádky. Je jedním z nejrozšířenějších žánrů dětské literatury. Jak odvodit kritéria pro posuzování kvalitního komiksu? V prvé řadě komiksu dominuje obrazová stránka, dále určitá sekvenčnost. Dialog, který je založený nejen na slovech, ale i zvucích a symbolech. Symbolem se stává výtvarný znak, když jej budeme opakovat ve stejném kontextu. Klasickým příkladem je žárovka nad hlavou jako symbol nápadu. Zvuky, jako citoslovce pádu: Bum!, Řach!, Kap!, či zlosti: Grrr!, Aááá!, podporují vtažení do děje. Pohybová dynamičnost, figurativní typy hrdinů, plynulost děje postupující zleva doprava, dramatičnost scénáře, to všechno jsou další charakteristické součásti komiksu. Hodnota komiksu především závisí na kvalitě spojení všech jeho částí. Lze se zabývat hrdiny, cílovým čtenáři, specifickým stylem, o nástroji, technikou i materiály, použitými při vytváření komiksu.

Pokud se chcete tématu komiks věnovat více, doporučuji, kromě postupně uveřejňovaných textů na našem webu, ještě weby: http://www.komiks.cz, http://www.komix.kvalitne.cz a http://www.comicsland.cz.

Zdroje:

• Mc Cloud, Scot: Jak rozumět komiksu, BB Art, Praha 2008

Další díl seriálu:

• Komiks – 2. díl – Komiksový hrdina Ferko aneb Komiks jako dokument: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/komiks-2

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (12 hlasů, průměr: 4,50 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.