Přečtěte si, jak pracuje s průřezovým tématem mediální výchova zkušený učitel s novinářskou praxí pan Zdeněk Brom. Přinášíme vám přípravu na vyučovací jednotku ověřenou v 7.-9. ročnících ZŠ v hodinách českého jazyka a literatury.
Vzdělávací oblast, obor, průřezové téma nebo vyučovací předmět:
- Jazyk a jazyková komunikace, Mediální výchova
Ročník:
- 8. ročník ZŠ
Jeden cíl základního vzdělávání, kterého je ve vyučovací jednotce dosahováno:
- Vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci
Jedna klíčová kompetence, která je rozvíjena ve vyučovací jednotce:
- Žák rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
Použité metody:
- Brainstorming
Podrobný popis vyučovací jednotky:
Cíl vyučovací jednotky:
- Pěstovat kritický přístup k médiím
Nejvyšší hladina Bloomovy taxonomie kognitivních cílů, které je dosahováno:
- Rozbor, analýza
Očekávaný výstup vzdělávacího oboru:
- Rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
Učivo:
- Základním kamenem je kritické vnímání samotných médií.
Rozsah vyučovací jednotky:
- 45 minut
Poznámka:
- Zabývali jsme se otázkou: K čemu vlastně média v dnešní společnosti slouží a jaké je jejich poslání.
- Úvodní hodina, kterou jsme se žáky 7. třídy při výuce mediální výchovy měli, se proto zaměřila především na vytvoření kritického vnímání médií. Lidé, kteří v médiích pracují, o sobě a o médiích rádi tvrdí, že jsou především proto, aby se starali o informovanost a aby byli „hlídacími psy demokracie.“ Je to ale skutečně tak?
- Nelze samozřejmě všechna média a novináře podezřívat z nekalých praktik, ale je dobré řídit se osvědčeným rčením: „Důvěřuj, ale prověřuj!“ Stejně tak uvedené texty v pracovním listu nemají za cíl odsoudit všechna média a novináře, ale upozornit žáky na možnost zneužití médií k manipulaci lidí.
Průběh vyučování:
1. Hodinu jsme začali brainstormingem na téma: Jaké jsou cíle a poslání médií v naší společnosti?
Pokud třída a vyučující nejsou zvyklí na tuto metodu, je možné prostě vyzvat žáky, aby na připravený pracovní list (viz příloha) nebo i na volný papír napsali, jaké je podle nich poslání médií v naší době a společnosti. Při zadání otázky je důležité zdůraznit, že máme na mysli všechny typy médií – tištěná, elektronická, vizuální i sluchová.
Odpovědi žáků byli částečně očekávané: – Nejhojněji byla zastoupena odpověď, že média mají informovat. Dále se mnoho žáků domnívalo, že se média mají start o zábavu, vyplnit volný čas těm, kdo nemají, co dělat, vysílat reklamu atd. Poněkud méně očekávaná byla odpověď: „Tak o tom jsem nepřemýšlel.“ Takto odpověděla téměř celá třetina žáků.
2. Po této vstupní aktivitě si žáci přečetli texty: viz pracovní list 1.
Úkoly pro žáky k těmto textům byly:
a) Napiš, které hlavní cíle médií vyplývají z ukázkových textů.
b) Jsou rozdíly mezi tvými představami o cílech médií a cíli, které jsi vypsal z ukázkových textů? Pokud rozdíly jsou, napiš, proč k nim došlo.
c) Vytvoř si dvojici s dalším spolužákem a společně prodebatujte svoje odpovědi na úkoly. Pokud tě u spolužáka zaujme některé jeho tvrzení, zapiš si ho.
3. Pokud žáci prodebatují v jedné dvojici svoje odpovědi rychle, mohou si vytvořit další dvojici.
4. Před ukončením práce ve dvojicích jsem žáky požádal, aby svůj názor na cíle médií v naší společnosti každý za sebe napsal jednou větou, kterou bude následně prezentovat při společném sdílení názorů.
5. Po skončení práce s pracovním listem jsme se posadili do kroužku a každý žák sdělil odpověď na otázku: Jaké jsou cíle a poslání médií?
Žáci pochopitelně našli rozdíly mezi svými představami a mezi skutečností snadno. Mnozí byli poněkud zaskočeni informací, že jde v podstatě pouze o byznys a ne pouze o informace. Dost je také udivilo, že některá zdánlivě důležitá informace může být jen umělá bublina, která má přilákat pozornost a peníze čtenářů, posluchačů, diváků atd.
Reflexe vyučovací jednotky (sebereflexe učitele, případně výběr z ohlasů a reakcí žáků na tuto vyučovací jednotku):
- Při hodnocení odpovědí jsem neurčoval, která odpověď je lepší nebo horší. To v tomto případě nejde. V názoru na cíle médií jde o subjektivní pohled. Sledoval a hodnotil jsem především logiku a promyšlenost odpovědi. Na závěr sdílení názorů jsem každému žákovi na jeho odpověď dal ústně zpětnou vazbu k jeho odpovědi.
- Pro ilustraci uvádím odpovědi žáků:
Honza: „Jsem velmi překvapen, že jde vlastně jenom o prachy.“
Jana: „Jsem velmi zklamaná, myslela jsem si, že si klidně mohu cokoli číst, že čtu pravdu, ale teď vím, že si musím dávat pozor, co kdo píše.“
Tomáš: „Od týhle doby si budu dávat velkej pozor na to, co se mi kdo bude snažit nabulíkovat.“
- Na závěr práce žáci dostali tabulku pro reflexi a hodnocení, kterou vyplnili a stejně jako pracovní list založili do portfolia. Viz pracovní list 2.
Přílohy:
Pracovní list 1 - Jaké cíle mají média a jaké je jejich poslání? (103,0 kB, 543 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
Pracovní list 2 - Tabulka reflexe, hodnocení a sebehodnocení (101,0 kB, 324 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.