Přestože mnozí učitelé tvrdí, že se porozumění textu ve školách učí, výsledky testů potvrzují, že výuka pokulhává za evropským průměrem. Už bývalý ministr školství Liška si byl vědom potřeby dokumentu, který by mapoval rozvoj čtenářských dovedností. K čemu by nám tedy podobné kontinuum bylo dobré?
Zaprvé by takový dokument detailně popsal proces výuky čtení, a tím zvýšil její kvalitu ve všech školách po celé republice. Zároveň by poskytnul učitelům jasnou představu o nutných strategiích a postupech, které s výukou čtení souvisí a které jsou zatím v Česku opomíjeny.
Podobný dokument by do výuky v českých školách zakotvil výuku porozumění textu. Ta není v českých školách brána vážně a rodiče žáků o ní mají téměř nulové povědomí. Mnozí učitelé, kteří čtenářskou gramotnost v hodinách rozvíjejí, jsou často rodiči kritizováni za to, že se věnují málo gramatice. Na druhou stranu mnozí učitelé tvrdí, že na výuku porozumění textu není čas, protože se musí probrat gramatika. Rozhodně neodmítám výuku gramatiky. Domnívám se však, že i gramatiku lze učit tak, že dobře rozvíjí čtenářskou gramotnost a porozumění textu.
Zároveň si myslím, že dokument mapující rozvoj čtení by přinesl tolik potřebný důraz pro výuku čtenářských strategií, tedy postupů, které čtenáři pomáhají, aby správně porozuměl tomu, co čte, aby si ze čtení odnesl co nejvíce a přesně to, co potřebuje. Další výhodou takového dokumentu je i to, že pokud je dobře sestavený, nabízí velkou metodickou pomoc učitelům. Podobně jako australský dokument může obsahovat typy otázek a úkolů, které rozvoj čtenářských dovedností podporují.
Kromě toho dokument, který počítá s individuálními pokroky žáků, zásadně podpoří inkluzivní vzdělávání na běžných základních školách. Prospěje jak dětem, které pokulhávají, tak i těm talentovaným.
Obávám se, že české prostředí není připravené na tak komplexní dokument, jaký mají k dispozici australští pedagogové, a že by českými učiteli nebyl zatím přijat. Nabízí se také otázka, zda bychom uměli podobný dokument vytvořit. Ruku v ruce s tvorbou a propagací vývojového kontinua čtení tak musí jít i tvorba základních metodických příruček, které výuku porozumění textu podpoří a učitelům urgentní potřebu hlubší výuky čtení vysvětlí. Dočasným řešením může být i rozšíření výstupů RVP ZV pro vzdělávací oblast český jazyk a literatura o výstupy, které konkretizují rozvoj čtenářských dovedností.
• English Developmetal Continuum: http://www.education.vic.gov.au/
Předchozí díl seriálu:
• Australské vývojové kontinuum pro oblast čtení – 8. díl – Překlad dle jednotlivých úrovní: Úroveň 6: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zahranici/australske-kontinuum-cteni-8
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.