Komiks – 2. díl – Komiksový hrdina Ferko aneb Komiks jako dokument

Dalibor Dudek, 15. 2. (2011), Mediální výchova - Školní časopisy , 5 640 zobrazení

Seznamte se: Ferko je netypickým a přesto velmi zajímavým komiksovým hrdinou. Nezapadá do žádného obvyklého kánonu, není součástí žádné skutečné ani domnělé mytologie a nesetkává se s nadpřirozenými bytostmi. Provází nás svým životem jednotlivými okny komiksu, a jestli je něčím blízký kánonu kladného hrdiny, pak tím, že dodrží, co slíbí.

Obálka knihy O pribjehi. Ferko

Obálka knihy O přibjehi. Ferko

Celý název původního českého komiksového příběhu zní: O přibjehi. Ferko; ten je součástí trilogie O přibjehi: Ferko, Keva, Albína. Příběhy trilogie nás provázejí skutečnými osudy českých a slovenských Romů. Za scénářem příběhů stojí antropoložka Markéta Hajská a romistka Máša Bořkovcová, které se rozhodly podělit se o své zkušenosti s Romy netradiční, ale o to možná podnětnější formou. Výsledek jejich úsilí můžeme vnímat jako určitý dokumentární, byť zřejmě stylizovaný komiks.

Na scénáři se dále podílel a výtvarně komiks zpracoval známý autor komiksových příběhů Vojtěch Mašek (např. Sloni v Marienbadu, Za vším hledej doktora Ženu a Poslední Chobotango). Autoři komiksu pracovali se zvukovými záznamy a množstvím fotografií, které prostřednictvím výtvarné a literární zkratky nabídli čtenářům. Hlavním hrdinou je již šedesátiletý olašský Rom ze severních Čech, který se stará o svého nemocného bratra. Příběh Ferka je postaven na lineárním vnímání času a pravděpodobně překotném vyprávění skutečné předlohy komiksového hrdiny. Časová linka je tak místy zahlcena množstvím postav, které tvoří početné příbuzenstvo a Ferkovi kamarádi. Autoři se rozhodli pravděpodobně využít většího množství postav pro ilustraci jejich specifického vnímání světa.

Vojtěch Mašek zasadil komiks do šedých a žlutých tónů. Žlutá napomáhá vypíchnout detail, místy tak výrazně slouží jako neverbální prostředek komunikace. Výtvarník při kresbě přiznává inspiraci fotografiemi jak vykreslováním určitých detailů, tak i použitím šedé barvy. Příběh provází větší množství textu; místy je možná děj z pohledu klasického komiksu přesycen detaily, ale na zajímavém textu a zdůrazněných detailech často stojí i filmový dokument.

Některé Ferkovy příběhy by se mohly stát zajímavým nástrojem pro práci s průřezovými tématy osobnostní a sociální výchova nebo multikulturní výchova, podobně jako při některých tématech věnovaných současné historii a výchově k občanství. Komiks jde vstříc vizuálnímu vnímání prostředí u žáků. Jako dokument jde o specifický komiksový útvar, lze s ním obdobně pracovat v hodinách českého jazyka i výtvarné výchovy.

Zdroje:

• Vojtěch Mašek, Markéta Hajská, Máša Bořkovcová: O přibjehi. Ferko, Lipnik, Praha, 2010
http://www.tyden.cz/rubriky/kultura/literatura/hrdinou-noveho-ceskeho-komiksu-je-i-olassky-rom-ferko_177523.html

Další díly seriálu:

• Komiks – 3. díl – Romeo, Julie a manga: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/komiks-3
• Komiks – 1. díl – Co je komiks: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/komiks-1

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.