Moderní vyučovací metody – 2. díl – Myšlenkové mapy (aktualizováno)

Radek Sárközi, 22. 2. (2011), Projektové vyučování - Moderní vyučovací metody , komentáře (11) , 59 023 zobrazení

Za autora metody tvorby myšlenkových map je považován kanadský psycholog Tony Buzan. Rozhodně se jim podrobně věnoval a napsal o nich monografii, která vyšla v Čechách pod názvem Mentální mapování. V ní se ale zabývá výhradně jednou grafickou formou map mysli. V tomto článku si představíme různé podoby myšlenkových map.

Myšlenková mapa je alternativní formou záznamu údajů. Tato forma nevyužívá běžné lineární uspořádání zápisků a poznámek, jak ho známe z žákovských sešitů. Její podstatou je vizuální (grafické) zachycení pojmů a vztahů mezi nimi.

Myšlenková mapa může mít podobu abstraktní i velmi konkrétní. Pro žáky je myšlenková mapa přínosná tím, že vizualizuje vztahy mezi pojmy. Pokud má myšlenková mapa podobu konkrétního obrázku, snadno si ji žáci zapamatují a lépe si vybavují údaje, které obsahuje. Abstraktní myšlenkové mapy jsou vlastně diagramy vztahů mezi pojmy a mívají podobu oválů nebo obdélníčků propojených čarami. Mentální mapy Tonyho Buzana se pohybují na pomezí abstraktního a konkrétního – pracují s pojmy a jejich vzájemným propojováním, ale také s obrázky (velký důraz klade autor na barevnost). Trochu se podobají neuronové buňce se synapsemi…

myslenkova_mapa_buzan

Jiný příklad myšlenkové mapy (tentokrát velmi konkrétní) jsem objevil v pracovním sešitě Český jazyk s Tobiášem (Skladba, Věta jednoduchá I). Zde jsou vztahy mezi větnými členy znázorněny tak, že otec s matkou reprezentují základní skladební dvojici (podmět a přísudek) a děti (závislé větné členy) se drží jednoho z nich za ruku… Rodina a vztahy v ní jsou žákům dobře známé a mají s nimi vlastní zkušenost. To se o syntaktické stavbě věty říci nedá… Ovšem díky tomuto propojení mohou žáci lépe pochopit vztahy mezi větnými členy.

myslenkova_mapa_tobias

V běžných učebnicích ale najdeme spíše abstraktní myšlenkové mapy, které žákům nejsou moc blízké, protože neobsahují konkrétní obrazy z jejich života. Samozřejmě by k nim měli postupně dojít, ale začínat učení právě těmito mapami, není vhodné. Je to myslím dobře patrné při srovnání předchozí myšlenkové mapy s následující…

myslenkova_mapa_vetne_cleny

V Čechách se termín myšlenková mapa již dobře vžil. Můžeme se ale též setkat s pojmy synonymickými jako mentální mapa, mental maping či clustering (termín odvozený od anglického výrazu pro hrozen). Poslední ze jmenovaných je asi nejrozšířenějším příkladem myšlenkové mapy – uprostřed papíru je umístěn hlavní pojem (uzavřený v elipse nebo rámečku), který napíšeme jako první. Od něj pak vycházejí paprsky, které naznačují vztahy k dalším pojmům. Tyto pojmy jsou opět uzavřeny v elipsách, ze kterých vycházejí další paprsky zakončené pojmy…

myslenkova_mapa_fisher

Myšlenkové mapy lze tvořit i na počítači (ve Wordu), ale vhodnější je používat speciální software.

myslenkova_mapa_bajer

Myšlenková mapa může učiteli pomoci při plánování výuky. Žákům zase pomáhají myšlenkové mapy při učení. Proto by se každý žák měl naučit základním postupům a zásadám pro tvorbu myšlenkových map. Zda je bude používat i mimo školu (v běžném životě), záleží jen na něm… Tony Buzan si myslí, že plánování pomocí myšlenkových map může člověku zpříjemnit život. Sám je toho prý příkladem…

Zdroje:

• Bajer, Lukáš: Názornost a mapování mysli: http://workaholic.bloguje.cz/tema-12-nazornost-a-mapovani-mysli.php
• Bajer, Lukáš: Není mapa jako mapa: http://www.mitvsehotovo.cz/system/files/neni_mapa_jako_mapa.pdf
Bajer, Lukáš: Stručný návod na tvorbu myšlenkové mapy – jako myšlenková mapa: http://www.mitvsehotovo.cz/2009/02/27/strucny-navod-na-tvorbu-myslenkove-mapy-%E2%80%93-jako-myslenkova-mapa/
Buzan, Tony: Mentální mapování, Portál, Praha 2007
Fisher, Robert: Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha 2004 (kapitola 5. Mentální mapování)
• Kovaříková, Ludmila: Vizuální gramotnost … a mentální mapy: http://cteni.blogy.rvp.cz/2010/07/07/vizualni-gramotnost-a-mentalni-mapy/
• Myšlenkové mapy pro studenty: http://groups.google.com/group/studujchytre-myslenkove-mapy
Tomková; Strculová: Myšlenková mapa v primární škole: http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty5_myslenkovamapa

Další díly seriálu:

• Moderní vyučovací metody – 3. díl – Komunitní kruh: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-metody/metody-3
• Moderní vyučovací metody – 1. díl – Brainstorming a jeho variace: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-metody/metody-1


Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (8 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Komentáře (11)

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.