Zahraniční webové stránky pro oblast čtenářství

Ladislava Whitcroft, 11. 4. (2011), Čtenářská gramotnost - Inspirace ze zahraničí, Čtenářská gramotnost - Zdroje k tématu , 5 301 zobrazení

Přinášíme vám seznam některých zahraničních webových stránek, které se věnují čtenářství a čtenářské gramotnosti. Pokud jste narazili na nějaký další zajímavý web, neváhejte a podělte se o svůj objev s ostatními učiteli prostřednictvím diskuzního okénka pod tímto článkem.

International Reading Association
http://www.reading.org/General/Default.aspx
Webové stránky jsou dílem mezinárodní organizace IRA, která se od roku 1956 intenzivně věnuje rozvoji čtenářství a čtenářské gramotnosti a v současné době má již přes 70 000 členů. Organizace pořádá workshopy, konference a vydává publikace, které si na stránkách můžete objednat. Kromě toho publikuje i svůj vlastní časopis Reading Today. Některé články si můžete přečíst zadarmo zde: http://www.reading.org/General/Publications/ReadingToday.aspx, pokud byste však měli zájem o neomezený přístup, musíte se zaregistrovat a zaplatit roční poplatek. Odměnou vám bude množství zajímavých informací, díky kterým zjistíte, jaké jsou současné trendy ve výzkumu čtenářství a čtenářské gramotnosti. Pokud dáváte přednost poslechu před čtením článků online, navštivte tzv. webinar, kde najdete nahrávky přednášek: http://www.reading.org/General/Publications/webinars-archive.aspx. Kromě toho si můžete naladit rádiovou stanici IRA na http://www.reading.org/Resources/Radio.aspx.

Reading Online
http://www.readingonline.org/
Tato webová stránka byla vytvořena již zmíněnou mezinárodní organizací podporující rozvoj čtení IRA. Najdete tu stovky článků pojednávajících o čtenářství. Výhodou je, že tu můžete vyhledávat podle autora, názvu i témat.

ReadWriteThink
http://www.readwritethink.org/
ReadWriteThink (Čti, piš, mysli) je partnerskou organizací IRA. Tyto webové stránky si zamilovala řada učitelů hlavně proto, že si zde mohou stáhnout některou z detailně propracovaných lekcí, které jsou seřazené podle ročníků, témat, cíle a délky lekce. Kromě toho tu naleznete i interaktivní pomůcky, kterými se můžete nechat inspirovat nejen při hodinách zaměřených na rozvoj čtení s porozuměním, ale i při hodinách tvůrčího psaní. Tyto pomůcky si můžete přizpůsobit svým potřebám i v případě, pokud v hodinách nemůžete s žáky pracovat s internetem.

Scholastic
http://www2.scholastic.com/browse/home.jsp
Webové stránky mezinárodní organizace Scholastic, kterou v roce 1920 založil M.R. Robinson. Tato organizace, jejímž mottem je „čti každý den, žij lepší život“, je známá tím, že vydává skvělé vzdělávací učebnice a materiály, knihy pro děti, časopisy a mnoho dalších produktů, které si můžete objednat právě na těchto stránkách.

I po několika hodinách strávených prohlížením stránek budete mít pocit, že je stále co objevovat. Kromě obrovského množství zajímavých materiálů návštěvníka potěší i velmi pěkné grafické zpracování webu. Stránky jsou rozděleny na část pro učitele a další pracovníky ve vzdělávání, žáky a rodiče. Učitelé tu najdou velké množství příprav do hodin, aktivit, pracovních listů, grafických organizátorů, zábavných testů, nápadů a inspirací. Abyste k nim měli přístup, musíte se však nejdříve zaregistrovat a zaplatit poplatek. Pokud se chcete přesvědčit, zda vám to bude stát za to, můžete se podívat na ukázky, které lze zdarma stáhnout zde: http://printables.scholastic.com/printables/home/?ESP=PRT/ib//acq/printables_premium_go///premiumbridge/img/.

Bezplatně můžete využít různé onlinové aktivity a hry, kterými se můžete nechat inspirovat a upravit je tak, aby se daly využít i v hodinách, kdy nebudete s počítačem pracovat. Mě zaujala například skvělá aktivita věnovaná mýtům, pohádkám a pověstem: http://teacher.scholastic.com/writewit/mff/index.htm. V případě mýtů se děti seznámí hravou formou s mýty různých zemí, pak jim známý spisovatel ukazuje, jak tento útvar psát. V závěrečné fázi si mohou vytvořit vlastní mýtus pomocí speciálního nástroje, který je provádí jednotlivými kroky tvorby. Navíc své dílko mohou sami publikovat přímo na tomto webu.

V části určené dětem Scholastic představuje nově vydané knihy formou profesionálních video spotů (http://www.scholastic.com/kids/stacks/videos/index.htm?pid=1847329164&lnkid=stacks/nav/videos/insidebook.), které vysílají jasný signál, že čtení je minimálně stejně vzrušující jako sledování filmů. Každý návštěvník má možnost vytvořit si vlastní profil (ikonku, údaje o tom, co ho baví atd.), doporučit knihy svým vrstevníkům a diskutovat o četbě prostřednictvím diskuzních okének. No a samozřejmě si tu mohou zahrát i různé hry, hlasovat v anketách, pobavit se o tom, co je zajímá…

Into the book
http://reading.ecb.org/
Into the book (Do knihy) je zajímavá a zábavná webová stránka, která se věnuje osmi čtenářským strategiím. Při vstupu na hlavní stránku si můžete vybrat, zda navštívíte část věnovanou učitelům, nebo část pro žáky. Učitelé se mohou v rámci každé strategie podívat na video, které ukazuje, jak učitelka pracuje s dětmi při výuce jedné konkrétní strategie. Kromě toho tu najdou tipy pro výuku jednotlivých strategií, mohou si stáhnout plakáty a písničky ke každé ze strategií a diskutovat online s ostatními učiteli.

Velmi zábavná je část, kterou tvůrci určili žákům. Každá ze strategií je totiž představena formou hry, kterou si děti mohou zahrát přímo na stránkách. Při usuzování si například hrají na detektiva.

Reading Rockets
http://www.readingrockets.org/
Webové stránky jsou součástí multimediálního projektu, jehož cílem je poskytovat informace a zdroje týkající se problematiky čtení. Reading Rockets vytvořila rádiová a televizní stanice organizace WETA, která sídlí ve Washingtonu, součástí projektu jsou televizní programy, které jsou dostupné i na DVD. Některé z nich můžete zhlédnout přímo na tomto webu http://www.readingrockets.org/podcasts#series. Články a jiné publikované materiály se zabývají otázkou, jak se děti učí čist, proč to mnohým činí takové potíže a jak jim dospělí mohou pomoci. V části věnované strategiím si můžete stáhnout některé materiály a dozvědět se, v které fázi čtení danou strategii použijete http://www.readingrockets.org/strategies.

Reading A-Z
http://www.readinga-z.com/
Webové stránky Reading A-Z nabízí nepřeberné množství materiálů pro rozvoj čtení s porozuměním, které jsou navíc užitečně odstupňované dle jednotlivých úrovní (náročnost byla určena tvůrci podle stanovených kritérií). Materiály se skládají ze samotného textu knihy či povídky, se kterou se pracuje, podrobného popisu lekce a pracovních listů. Zároveň vám tvůrci předem řeknou, která ze čtenářských strategií bude v lekci rozvíjena. Částí popisu lekce je i nápověda, jak byste mohli danou strategii modelovat. Přístup k těmto materiálům získáte opět jen po registraci a zaplacení poplatku, výhodou však je, že se tvůrci webu rozhodli dát učitelům možnost stáhnout si nejdříve pár ukázek zdarma.

Reading Lady
http://www.readinglady.com/
Webové stránky Readinglady.com jsou dítkem americké lektorky Laury Kumpové, která se věnuje rozvoji čtenářství na základních školách. Laura Kumpová web vytvořila pro učitele, kteří zde mohou diskutovat a zdarma si stáhnout řadu zajímavých materiálů. V části věnované čtení s porozuměním najdou plakáty, pracovní listy a tipy pro výuku čtenářských strategií: http://www.readinglady.com/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=2&MMN_position=4:4

Teacher Vision
http://www.teachervision.fen.com/
Tvůrci webových stránek prohlašují, že posláním těchto webových stránek je ušetřit čas učitelům. Najdete tu na 20 000 lekcí, pracovních listů, grafických organizátorů a jiných materiálů. K materiálům vhodným k rozvoji čtení s porozuměním se dostanete, pokud v záložce „subject“ (předmět) kliknete hned na první odkaz „Reading and Language Arts“. Přístup k materiálům je sice podmíněn registrací a zaplacením poplatku, můžete však využít možnosti sedmidenní bezplatné zkušební verze.

Ontario Ministry of Education
http://www.edu.gov.on.ca/
Návštěva webových stránek Ministerstva školství Ontario nám poodhalí, proč tato kanadská provincie slaví v oblasti čtenářské gramotnosti nemalé úspěchy. Podívejte se do části věnované gramotnosti http://www.edu.gov.on.ca/eng/studentsuccess/thinkliteracy/, kde naleznete zajímavé články a video nahrávky. Učitelům doporučujeme následující dokument, který popisuje důležité čtenářské strategie a ukazuje učitelů, jakým způsobem je mohou u žáků rozvíjet: http://www.edu.gov.on.ca/eng/studentsuccess/thinkliteracy/files/Reading.pdf.

The Department of Education and Early Childhood Development
http://www.education.vic.gov.au/
Webové stránky ministerstva školství australského státu Victoria ocení všichni, kdo se zajímají o hodnocení porozumění textu a chtějí se podívat, jakým způsobem je čtení hodnoceno v cizině. Na webu najdou tzv. vývojové kontinuum neboli mapu učebního pokroku. Mapa učebního pokroku pro předmět angličtina (http://www.education.vic.gov.au/studentlearning/teachingresources/english/englishcontinuum/default.htm) se skládá z části věnované čtení (záložka vlevo reading), psaní (záložka vlevo writing), naslouchání a ústnímu projevu (záložka vlevo speaking and listening). Mapa učebního pokroku je pro pedagogy velmi užitečná pomůcka, může být využita při hodnocení i sebehodnocení žáků. Dokument zároveň přibližuje vhodné metody, které vedou k rozvoji čtenářské gramotnosti a sebehodnocení.
Jednotlivé úrovně, od 0,5 až po 6, obsahují tzv. indikátory vývoje (indicators of progress) – podrobně rozepsané požadavky na žáka v různých oblastech (např. slovní zásoba, chování při čtení, výslovnost).

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (3 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.