Knihy ke čtenářské gramotnosti – 1. díl – Seznam doporučených publikací

Silvie Kratochvílová, 3. 8. (2010), Čtenářská gramotnost - Zdroje k tématu , 8 095 zobrazení

Následující výčet doporučených publikací je určen jak učitelům, tak i všem ostatním, kteří se zajímají o problematiku čtenářství. Tento seznam bude postupně doplňován.

I.

Název knihy: Čteme? Obyvatelstvo České republiky a jejich vztah ke knize

Autor (editor): Jiří Trávníček

Vydavatel a rok vydání: Host 2008

Jiří Trávníček čtenáře seznamuje s výsledky výzkumu čtenářství v České republice. Výsledky průzkumu jsou přehledně zpracované. Autor propojuje čtenářství se sociálním statutem obyvatel, vyvrací některé mýty o čtení a dává do přímé souvislosti vzdělání a čtenářství. Dobře zpracovaná je i kapitola „Jak se čte jinde“. Kniha je vhodná pro zájemce z řad učitelů a odborné veřejnosti.

II.

Název knihy: Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním

Autor: Iveta Kramplová

Vydavatel a rok vydání: Ústav pro informace ve vzdělávání 2002

Praktická příručka vhodná pro všechny učitele českého jazyka, která podává souhrn vzorových příkladů testů Pisa. Učitelé mohou některé texty z publikace využít při výuce a zároveň se jimi mohou nechat inspirovat při tvorbě vlastních textů.

III.

Název knihy: Učíme se číst s porozuměním

Autor: R. Šup

Vydavatel a rok vydání: R. Šup 1995

Skvělá publikace vhodná jak pro žáky, kteří si chtějí porozumění textu cvičit doma s rodiči, tak i pro učitele, kteří ji využijí při výuce porozumění textu. Přitažlivé původní a převzaté texty jsou doplněny černobílými ilustracemi, které žáci mohou vymalovat.

IV.

Název knihy: Očekávané výstupy RVP z českého jazyka a literatury

Autor: František Brož a kol.

Vydavatel a rok vydání: UIV, Praha 2006

Příručka z pera významných češtinářů nabízí učitelům příklady úkolů, které byly vystavěny na základě textů PISA. Úlohy jsou zaměřeny zejména na získávání informací z textu, vytvoření interpretace a posouzení textu. Úkoly jsou řazeny postupně dle výstupů, které naplňují. V publikaci najdeme různé druhy textů. Každá úloha obsahuje text a k němu otázky.

V.

Název knihy: Kudy vede cesta ke čtenáři?

Autor: Irena Věříšová, Květuše Krüger, Eva Bělinová a kol.

Vydavatel a rok vydání: 2006

Publikace se zaměřuje na aplikaci metod, které rozvíjejí čtenářství a porozumění textu. Publikace je určena zejména učitelům základních škol. Autorky popisují metody vhodné pro rozvoj čtenářství a poskytují příklady dobré praxe. Zároveň zmapovaly i to, co potká vyučujícího, rozhodne-li se podobný typ práce aplikovat. Kromě toho autorky vytvořily hodnotící kritéria veškerých aktivit, které učitelé mohou přímo využít ve výuce.

Další díl seriálu:

• Knihy ke čtenářské gramotnosti – 2. díl – Rudolf Šup: Učíme se číst s porozuměním: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zdroje-k-tematu/knihy-cg-2

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.