3. úroveň
Žáci čtou stále větší množství fiktivních a informativních textů, které obsahují některé pro ně nové myšlenky, informace, slovní zásobu a textové prvky, a nějakým způsobem na ně reagují. Interpretují hlavní myšlenky a záměr textu. U fiktivních textů usuzují, jakou budou mít zápletku, v jakém se budou odehrávat prostředí a jaké budou motivy a činy jednotlivých postav. V případě informativních textů identifikují význam prezentovaných materiálů. Identifikují, jakým způsobem různí autoři používají jazyk k prezentaci informací, postav, míst a událostí. Zároveň identifikují některé jednoduché symboly a stereotypy. Za použití několika strategií vyhledávají, vybírají a zaznamenávají klíčové informace.
Na úrovni textu
• Žáci popíší plán četby pro typy textů, které odpovídají jejich úrovni. Při četbě textu určí jeho pravděpodobný námět, navrhnou slova, věty a myšlenky, které by se mohly v textu vyskytovat, a otázky, na které by text mohl odpovídat. Usoudí, jaké aktivity by při četbě mohli používat, jak budou při četbě sledovat hlavní myšlenky a co učiní, když jim četba nebude dávat smysl.
• Žáci identifikují jednotlivé typy nebeletristických textů, jako jsou například jednoduché zprávy a texty, které něco vysvětlují. Vyjádří se k záměru těchto textů – například popsat, jak k něčemu došlo nebo vysvětlit, proč k něčemu došlo. Propojí záměr textu s tím, co by po přečtení mohli učinit; například říci někomu, co se stalo nebo odpovídat na otázky, proč se to stalo.
• Žáci najdou odstavec s informacemi, který jim usnadní četbu. Naučí se používat tematické věty, aby prokázali, že rozumí, o čem odstavec pojednává. Žáci si přečtou tematickou větu, převypráví ji vlastními slovy a vyvodí z ní, o čem zřejmě odstavec pojednává.
• Žáci si samostatně přečtou text, buď potichu, nebo nahlas, podle toho, jaký způsob jim vyhovuje. Pokud to vyžaduje pochopení textu nebo jiné komunikační účely, mohou přecházet z jednoho způsobu na druhý.
• Při práci s méně obvyklými kontexty žáci určí významy neznámých slov tak, že informace obsažené v jednotlivých větách spojí v jeden text a postupně v průběhu četby zdokonalují porozumění pojmu.
• Žáci si vizuálně představí sled odstavců, které čtou, a svou představu popíší. Tento postup jim usnadní vybavit si text a pochopit ho.
• Žáci se učí parafrázovat a poté i vizuálně přestavit nejprve jeden a pak i dva nebo tři odstavce, které se vztahují k určitému tématu, což zlepšuje jak schopnost porozumět explicitně vyjádřeným informacím, tak i hypotetické uvažování.
• Žáci kladou otázky, na které odpovídají určité věty textu, například čtou: Motýli jsou na počátku života malá vajíčka a vytvoří následující otázku: Jak vypadají motýli na počátku života?
• Žáci upevňují chápání textů celou řadou různých způsobů: 1. Navrhují nebo vybírají shrnující větu pro soubor narativních vět nebo pro celý odstavec. 2. Vybírají odstavec, který odpovídá na určitou otázku nebo poskytuje určité informace.
• Žáci prokáží schopnost chápat explicitně vyjádřené informace. K nalezení, výběru a záznamu klíčových informací textu používají různé strategie.
• Žáci různými způsoby prokáží schopnost deduktivního uvažování: 1. Odvodí možné předchozí motivy a charakteristické vlastnosti. 2. Vyvodí příčiny a následky mezi jednotlivými odstavci. 3. Čtou mezi řádky a vyvozují z toho povahu možných změn. 4. Odpovídají na otázky, které vyžadují od čtenářů, aby se zamysleli nad tím, co by se stalo, kdyby…? 5. Identifikují a syntetizují popisy postav a událostí vyskytujících se v několika odstavcích. Zamyslí se nad tím, proč jsou tyto postavy a události popisovány určitými způsoby. Navrhnou alternativní způsoby jejich popisu.
• Žáci se zamyslí nad záměrem autora a nad tím, zda se mu podařilo jeho cíle dosáhnout, například: Pomohl vám text pochopit proč X udělal Y?
• Žáci identifikují, jak různí autoři používají jazyk odlišným způsobem, aby ukázali osoby a události v různém světle – například porovnávají dvě zprávy, které se zabývají stejným tématem.
• Žáci uvádějí aktivity, které používají při četbě a které jim pomáhají – například používání tematických vět.
• Žáci uvádějí, v čem jim četba pomáhá a v čem je důležitá. Například díky ní zjistí, co si myslí jiní lidé, nebo se efektivně učí novým věcem.
Úroveň 3,25
Na úrovni textu
• Žáci popíší svůj plán četby pro typy textů, které odpovídají úrovni 3. Modifikují ho pro potřeby textů vyšší úrovně tak, aby zahrnoval parafrázování a vizualizaci v průběhu četby.
• Žáci poukáží na rozdíly mezi faktografickými texty zabývajícími se různými náměty, například mezi vědeckými, sportovními a historickými texty. Určí, co každý z těchto typů textů čtenáři sděluje – například vědecké texty nám řeknou něco o světě nebo o tom, jak fungují jednotlivé věci; sportovní texty nám řeknou, jak se hraje například kriket; historické texty nám ukáží, co se událo v minulosti a jak tehdy lidé žili. Žáci využijí tyto závěry k formulování možných otázek, na které by dané texty mohly odpovídat.
• Žáci si samostatně přečtou text, buď potichu, nebo nahlas, podle toho, jaký způsob jim vyhovuje. Pokud si to vyžaduje pochopení nebo jiné komunikační účely, mohou přecházet z jednoho způsobu četby ke druhému.
• Při práci s méně obvyklými kontexty určí žáci významy neznámých slov tak, že shrnou informace obsažené v jednotlivých větách v jeden text. Postupně v průběhu četby zdokonalují porozumění pojmu.
• Žáci užívají různé ucelené strategie k pochopení odstavců, například: 1. Identifikují klíčové myšlenky. 2. Převypráví odstavec, který se skládá ze složitějších vět, například vět, ve kterých jsou vložené fráze a jiné věty. Popisují myšlenky textu. 3. Parafrázují a vizuálně si představují složitější věty. 4. Předvídají události a zamýšlí se nad možnými následky ještě před dalším čtením. 5. Využívají relativně explicitní a konkrétní kontextové narážky a shrnují význam dvou nebo tří vět v odstavci, který popisuje nějaký sled aktivit.
• Žáci identifikují otázky, na které odpovídají určité odstavce textu.
• Žáci přizpůsobí upevněné strategie z 3. úrovně potřebám aktuálních textů.
• Žáci prokazují schopnost chápat explicitně vyjádřené informace, schopnost deduktivního uvažování a hodnocení, to vše v míře odpovídající třetí úrovni. Přitom jsou schopni podepřít své interpretace jak příklady z textu, tak i svými vědomostmi.
• Žáci identifikují, jaký byl plánovaný záměr textu a pro jaké čtenáře ho autor psal.
• Žáci identifikují, jak jsou vystaveny určité narativní texty, zprávy a polemiky. Mohou například popsat postupy, které autoři použili při spojování vět do složitějších celků.
• Žáci identifikují postoje a názory různých postav a analyzují, jakým způsobem je obrazné vyjadřování použito v případě určitých událostí, postav, dějů a prostředí.
• Žáci určí, jak texty reprezentují konkrétní kulturní nebo historické hodnoty a postoje.
Úroveň 3,5
Na úrovni textu
• Žáci popíší plán četby pro typy textů, které odpovídají třetí úrovni. Přizpůsobí ho tak, aby zahrnoval i shrnutí a přehodnocení textů.
• Žáci rozlišují faktografické texty, které pojednávají o různých tématech, například odlišují od sebe technické a mediální texty. Stanoví, co každý typ textu může čtenáři sdělovat. Využívají tyto závěry k identifikaci otázek, na které mohou jednotlivé typy textů odpovídat.
• Žáci čtou texty samostatně, buď potichu, nebo nahlas, podle toho, jaký způsob jim vyhovuje. Mohou přecházet z jednoho způsobu na druhý, pokud si to vyžaduje pochopení textu nebo jiné komunikační účely.
• Při práci s méně obvyklými kontexty určí žáci významy neznámých slov tak, že shrnou informace obsažené v jednotlivých větách do jednoho textu a s postupem četby zdokonalují porozumění pojmu.
• Žáci užívají různé ucelené strategie k pochopení odstavců: 1. Spojí významy jednotlivých vět v odstavcích. 2. Shrnou obsah odstavce do dvou či tří vět. 3. V delších textech shrnou obsah několika odstavců; přečtou si každý odstavec, zeptají se sami sebe, o čem pojednává, a pak učiní shrnutí. 4. Využijí tematické věty ke shrnutí odstavců a k uspořádání textu do smysluplných částí, které tvoří informativní text. 5. Použijí shrnutí odstavce k tomu, aby předpověděli události a odvodili možné důsledky.
• Žáci identifikují, na které otázky odpovídají konkrétní odstavce textu.
• Žáci text přehodnotí a shrnou.
• Žáci prokáží schopnost chápání explicitně vyjádřených informací, schopnost deduktivního uvažování a hodnocení. Analyzují texty a dokládají své interpretace příklady z textu.
• Na základě různých kritérií žáci porovnají dvě skupiny textů, které pojednávají o stejném tématu – například porovnají dva novinové články z různých novin nebo vyhodnotí dva internetové zdroje, které se zabývají stejným tématem.
• Žáci identifikují záměr textu a určí, jak text prezentuje stanoviska a názory jednotlivých osob.
• V daných typech textů žáci analyzují symboliku, dialogy, úhel pohledu, děj a prostředí.
• Žáci určí, jak texty prezentují konkrétní kulturní nebo historické hodnoty a postoje.
Úroveň 3,75
Na úrovni textu
• Žáci přizpůsobí svůj plán četby textům na úrovni vyšší než je třetí úroveň tak, aby zahrnoval i slučování souhrnů jednotlivých odstavců do jednoho celku.
• Žáci se zaměří na konkrétní typy textů, s nimiž se seznámili na úrovni tři, a na faktografické texty z úrovní 3.25 a 3.5, které pojednávají o různých tématech. Určí možné otázky, na které by každý typ textu mohl odpovídat – například určí, jaký by mohl být rozdíl mezi popisem nějakého sportu a vysvětlením jeho pravidel.
• Žáci si samostatně přečtou text, ať již potichu nebo nahlas, podle toho, jaký způsob jim vyhovuje, a pokud to vyžaduje pochopení nebo jiné komunikační účely, mohou přecházet z jednoho způsobu na druhý.
• Při práci s méně obvyklými kontexty určí žáci významy neznámých slov tak, že shrnou informace obsažené v jednotlivých větách do jednoho textu a postupně během četby zdokonalují porozumění pojmu.
• Žáci uceleně používají různé strategie určené k pochopení jednotlivých odstavců: 1. Zrevidují a shrnou odstavce. 2. Spojí shrnutí jednotlivých odstavců. 3. V případě informativních textů použijí tematické věty, aby identifikovali hlavní otázky, jimiž se zabývá každý odstavec. Používají otázky řešené na úrovni odstavce k identifikaci významu celého textu.
• Žáci formulují otázky, na které odpovídají konkrétní odstavce textu.
• Žáci prokáží schopnost chápat explicitně vyjádřené informace, schopnost hypotetického uvažování a schopnost hodnocení, to vše ve stejné míře jako na úrovni tři. Analyzují dané texty a dokládají své interpretace příklady z textu, například těmi, které se vztahují k různým kulturním nebo historickým okolnostem.
• Žáci určí, jak se záměr textu odráží v jeho stavbě a jak texty prezentují určité kulturní nebo historické hodnoty a postoje.
• Žáci staví do kontrastu a porovnávají různé vyprávěcí postupy, zprávy a polemiky.
• Žáci analyzují užitou symboliku, charakterizaci, dialogy, úhel pohledu, děj a prostředí z perspektivy znázorňovaného kulturního prostředí.
Zdroj:
• English Developmetal Continuum: http://www.education.vic.gov.au/
Další díly seriálu:
• Australské vývojové kontinuum pro oblast čtení – 6. díl – Překlad dle jednotlivých úrovní: Úroveň 4: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zahranici/australske-kontinuum-cteni-6
• Australské vývojové kontinuum pro oblast čtení – 4. díl – Překlad dle jednotlivých úrovní: Úroveň 2: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zahranici/australske-kontinuum-cteni-4
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.