Při rozvíjení čtenářské gramotnosti můžeme využít velmi efektivní metodu: čtení s předvídáním. Je však třeba od žáků důsledně vyžadovat vypisování důkazů z textu, kterými zdůvodní své předpovědi. Zkušené učitelce Naděždě Černé se v těchto případech osvědčila tzv. tabulka předvídání. V její přípravě lze vysledovat i další zajímavé metody, např. metodu „přečti a pošli“ zaměřenou na sledování porozumění.
Vzdělávací oblast, obor, průřezové téma nebo vyučovací předmět:
- Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura
Ročník:
- 3. ročník
Jeden cíl základního vzdělávání, kterého je ve vyučovací jednotce dosahováno:
- 2) Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů.
Jedna klíčová kompetence, která je rozvíjena ve vyučovací jednotce:
- D) Kompetence sociální a personální: 18) Žák přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají.
Použité metody:
- Klíčová slova, ledolamka Přečti a pošli, tabulka předvídání, individuální práce, práce ve dvojicích, řízená diskuze
Podrobný popis vyučovací jednotky:
Cíl vyučovací jednotky:
- Žáci se aktivně seznámí s novým textem, s využitím klíčových slov zapíší svůj odhad děje příběhu, se kterým budou pracovat, obhajují své předpovědi v tabulce s využitím argumentů, které poskytuje text příběhu, kultivovaně diskutují nad otázkami, které vyvolalo čtení textu.
Nejvyšší hladina Bloomovy taxonomie kognitivních cílů, které je dosahováno:
- Syntéza
Očekávaný výstup vzdělávacího oboru:
- Žák volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma.
Učivo:
- Golem (z knihy H. Doskočilové, Damoklův meč)
Rozsah vyučovací jednotky:
- 2 vyučovací hodiny
Průběh vyučování:
1. Evokace
Žáci za využití klíčových slov (chlapík z hlíny – kniha stvoření – nemocná dcera – nebezpečná síla) ve dvojicích vytváří krátký příběh z minulosti.
Následuje 3 až 4minutová dobrovolná prezentace příběhů.
Za předpokladu, že jsou žáci z předchozích hodin výuky obeznámeni s termínem pověst, učitel zmíní tento termín a ve spolupráci s žáky připomene jeho význam.
2. Uvědomění 1:
Učitel žákům sdělí, že nyní si jednu pověst sami přečtou. Nejprve si ale podle potřeby vysvětlí slova na kartičkách, které pro ně učitel připravil.
Na kartičkách byla tato slova:
rabín (židovský učitel náboženství)
šámes (židovský kostelník)
rabín Lów [lév]
šábes Chajím
šém (tabulka, kulička)
synagoga (židovská modlitebna, chrám)
Lów ben Becalel [lév ben becalel]
Jossil [josil]
čeledín
zeť x zeď
v cihelně
hliněná
stoupnout
uhnětl
povstal
rozstonala
zvláčněla
vytrhl
sedmkrát
stvořená
zavčas
zakokrhal
staroměstských
s vltavskou
pomocníci
Pro tuto aktivitu jsem si vymyslela název Přečti a pošli. Děti vnímají tuto aktivitu jako „ledolamku“ a je u nich velice oblíbená. Mám připravené kartičky se slovy z aktuálního textu. (Počet kartiček odpovídá počtu dětí, někdy používám dvojnásobný počet kartiček k počtu dětí, kartičky pak po dvou vkládám do malých plastových košíčků). Děti si kartičky posílají po kruhu. Postupně je čtou ve dvojicích a na pokyn „pošli“ je předávají dalšímu žákovi či další dvojici. Pokud dítě nerozumí významu některého slova, přihlásí se a pro vysvětlení si vyvolá některého z hlásících se spolužáků. Ten význam slova vysvětlí, podle potřeby pomůže učitel/ka. Často pracujeme i se Slovníkem spisovného jazyka českého.
3. Reflexe 1:
Po ukončení aktivity se děti pokoušejí uhodnout na základě přečtených slov název pověsti, jejíž čtení nás čeká (Golem).
4. Uvědomění 2:
Před vlastní prací v hodině jsem text ke čtení rozdělila na čtyři části (I. – IV.).
Děti měly text v čítankách, proto jsem připravila proužky papíru na překrytí textu.
Členění textu:
Žáci čtou až po slova:
I. … až se mu podobal docela
II. Pak ale jednou v sobotu bylo všechno jinak
III. …takže to moc dlouho tajemstvím nezůstalo.
IV. Poslední část textu – až dokonce
Společně čteme I. část textu a pracujeme s tabulkou předvídaní, která je připravená na tabuli.
TABULKA PŘEDVÍDÁNÍ
Co si myslíte, že se stane, napište: |
Napište, jaké jste pro to v textu našli důkazy: |
Odkryjte si další část textu, čtěte a po dočtení napište, co se doopravdy stalo: |
Postupně tímto způsobem pracujeme i s dalšími částmi textu.
5. Reflexe 2:
Samostatná práce s připravenými otázkami.
Úkoly a otázky pro děti, které budou mít celý text zpracovaný podle tabulky předvídání
(tyto otázky jsou napsány na tabuli):
1. Proč je Golem němý?
2. Popiš pocity Golema ukrytého na půdě.
3. Bylo by lepší, kdyby rabín Golema neoživil a proč?
4. V čem bylo nebezpečí Golema?
5. Je těžší Golema stvořit nebo uhlídat?
Když mají dočteno všechny děti, pracujeme s vybranou otázkou společně – názory dětí zapisuji (je to organizačně velice náročné, ideální je souběžné nahrávání aktivity na diktafon a podle potřeby i dodatečné doplnění na tabuli).
Příklad práce s otázkou 3:
Bylo by lepší, kdyby rabín Golema neoživil a proč?
Argumenty pro a proti – zapisovala jsem vyjádření mluvčích dvojic:
Monika Š.: Ano, protože Golem neposlouchal.
Kačka J.: Ano, protože Golem řádil a ničil.
Tomáš P.: Ne, protože byl ze začátku dobrý sluha.
Eliška H.: Ano, mohl by zničit celé město.
Tomáš P.: Ne, protože pracoval za svého tvůrce.
Michal P.: Ano, neničil by.
Pepina R.: Ano, problémem byla rabínova chyba.
Hedvika, S.: Ano, nebylo by tolik škody.
Prokop, Š.: Ne, protože pomáhal a pracoval.
Lída H.: Bylo by lepší neoživit, dělal zmatky a škodil.
Alžběta, Š.: Bylo by lepší neoživit, neničil by.
Závěr dětí, které se přiklonily k odpovědi ano:
Neměl být oživen, protože by nenadělal tolik škody. Rabín by neměl tolik starostí.
Závěr dětí, které se přiklonily k odpovědi ne:
Byla to chyba rabína, protože mu zapomněl vyndat šém a Golem nevěděl, co dělat se svou sílou!
6. Závěr/ Reflexe 3:
Utvoříme původní dvojice, připomeneme si původní pověst s klíčovými slovy a porovnáme s přečtenou pověstí.
Reflexe vyučovací jednotky:
- Práce učitele v takto konstruované hodině je poměrně náročná na dobrou organizační přípravu všech navazujících aktivit. Průběžným výsledkem je veliké soustředění žáků, skvělá spolupráce a spousta zajímavých originálních myšlenek podložených argumenty v Reflexi 2.
Zdroj:
- Ulrychová, I.: Čteme si a hrajeme si, texty pro literární výchovu a tvořivou dramatiku, Pansofia 1996
- Golem in Doskočilová, H.: Damoklův meč, Albatros Praha 1991
Příloha:
Text pověsti Golem - rozčleněný na 4 části (22,3 MB, 617 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.