Knihy pro žáky – 5. díl – Erich Ballinger: Pravěký malíř

Ladislava Whitcroft, 12. 11. (2010), Čtenářská gramotnost - Tipy do výuky , 5 743 zobrazení

Napínavá a poučná kniha „Pravěký malíř“ od Ericha Ballingera se skvěle hodí k propojení výuky čtenářské gramotnosti, dějepisu, výtvarné a etické výchovy.

praveky_malir_obalkaStrhující příběh chlapce Třínožky, který ztratil paměť, šamana Kulana a členů dvou pravěkých klanů obsahuje i prvek tajemství. Během četby si proto můžete s žáky zahrát na detektivy a zkusit odhalit, odkud se vzal chlapec Třínožka, proč je zmrzačený či kdo a proč zabil náčelníka klanu. Knihu doporučuji číst se žáky od 11 let.

Aktivity před čtením

Než se pustíte do četby, je vždy dobré zjistit, jaké mají žáci o tématu předchozí vědomosti: „Jak podle vás vypadali lidé, kteří žili v době kamenné?“ „Jak asi vypadal den takového člověka?“ „Jak byl oblečený a čím se živil?“ Nezapomeňte ponechat prostor pro vlastní otázky žáků („Jaké otázky vás napadají při pohledu na obálku knížky?“). Aktivaci předchozích vědomostí můžete udělat klasicky formou brainstormingu či myšlenkové mapy. Oživit tento proces můžete i tak, že žáky pobídnete, aby zapojili i své smysly („Jaké zvuky, obrazy a vůně vás napadají, když se řekne doba kamenná?“).

Co se dá dělat s vysvětlivkami

S knihou se vám bude dobře pracovat. Vzadu najdete velice pěkně zpracované vysvětlivky termínů, se kterými se v knize setkáte.

  Vysvětlivky v zadní části knihy (ukázka) (2,1 MB, 239 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

Žáci si mohou třeba procvičit schopnost vyhledávat informace v abecedně řazených pojmech. Například zadáte, aby zjistili, které jeskyně můžeme v dnešní době navštívit. K získání odpovědi na tuto otázku si budou muset najít a pročíst informace o všech jeskyních a zaměřit se přitom na konkrétní informaci týkající se přístupnosti jeskyň v dnešní době (této strategii se říká „scanning“). Dalším úkolem může být dotaz, která jeskyně v sobě skrývá tajemství ohledně přístupu pravěkých lidí do jedné z jejích částí. Tuto informaci budou muset žáci z textu vyvodit. Žáci by měli být schopni sami určit i to, kde se nacházela většina jeskyň, protože součástí vysvětlivek je i mapička, ze které si mohou odpovídající informace „přečíst“.

Tímto a jinými způsoby můžete žáky upozornit na užitečnou funkci vysvětlivek, se kterými se setkáváme převážně v naučné literatuře.

Téma šikany

V knížce se objevuje několik závažných a k přemýšlení i diskuzi podněcujících témat. Třínožkovo postižení a to, jak se k němu chovají příslušníci klanu, otevírá téma šikany a správného přístupu k handicapovaným lidem.

Zde se přímo nabízí propojit tuto dějovou linii se zkušenostmi žáků a položit si otázky typu, kdo a proč většinou šikanuje a jak bychom se měli v takovém případě zachovat. Setkali se žáci někdy se šikanou? Pokud ano, jak se k tomu postavili? Možná by třeba mohli napsat dopis Třínožkovi a poradit mu, jak se se situací vyrovnat. K zamyšlení vybízí text, v němž šaman promlouvá k příslušníkům tlupy.

  Promluva šamana na téma šikany (ukázka) (1,6 MB, 241 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

Jak kreativně pojmout téma pravěkého umění a jeskynních maleb

Ilustrace z knihy Pravěký malíř

Ilustrace z knihy Pravěký malíř

Pravěké umění je samozřejmě jedním ze stěžejních motivů celé knihy, a proto bychom se mu měli věnovat do větší hloubky. Můžete například vytvořit z vaší třídy jakousi improvizovanou jeskyni. K simulaci stěn jeskyně se dá jednoduše použít balicí papír, který pokryjete obrázky z pravěkých jeskyň. Žáci mohou dostat do ruky pracovní list, obcházet jednotlivé obrázky a zapisovat, co podle nich představují a proč asi byly namalovány.

V praktické části si pak třeba vyzkouší vytvořit svůj vlastní pravěký obraz. V zadní části knihy najdeme přesný návod, jak se asi při kreslení v pravěku postupovalo. Než se však na návod žáci podívají, měli by se sami pokusit určit, jak takové malby byly vytvářeny. Pokud zjistíte, že tvorba žáky baví a motivuje, nabízí se i další aktivita, a to sice výroba oštěpometu, která je v knize také popsána.

Dalším neméně zásadním tématem je otázka, co je vlastně podstatou správného umění. Jedná se o otázku, na kterou neexistuje jednoznačná odpověď, což by si měli uvědomit i žáci. Zkuste s žáky přinést několik obrazů moderního umění a porovnat je s četnými ilustracemi v knize, které ukazují pravěké malby. Jakými slovy by žáci charakterizovali skutečné umění. A jaká slova by asi použil šaman Kulan? Nechte žáky, ať si přečtou tento úryvek 

  Co si myslí o umění šaman Kulan (ukázka) (2,0 MB, 197 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

a sami to posoudí.

Knížka obsahuje velké množství ilustrací a úvah o tom, proč se v pravěku kreslilo. Jelikož toto téma je do dnešní doby zahaleno tajemstvím, diskuze a dohady o něm budou žáky fascinovat. Pokud se sami přikloní k některému názoru, mohou se seskupit společně se spolužáky, kteří sdílejí stejný názor a v různých zdrojích vyhledávat argumenty na podporu svého názoru. A proč se málokdy zobrazovali lidé? I toto je jistě provokativní otázka, o které se žáci mohou pokusit spekulovat.

Šamani a pravěké obřady

Jedna z hlavních postav, moudrý šaman Kulan, hraje v tlupě důležitou roli. Charakter Kulana nejlépe žáci posoudí z jeho činů a promluv. Své názory by měli být schopni doložit odpovídajícími pasážemi, k tomu můžete použít jednoduchý grafický organizátor (tabulku), kde levý sloupec nadepíšete „šamanovy vlastnosti“ a pravý „místo v textu, které to dokládá (proč si to myslím)“. Pomocí Vennova diagramu (graf sloužící k určení shodných či rozdílných znaků) zase můžete porovnat moudrého Kulana s okázalým šamanem-mluvkou Zlenem. Ať se také žáci pokusí určit, jaké povolání by asi takový šaman zastával v dnešní společnosti. A jaké by měl mít správný šaman vlastnosti? Odpovědi na tyto a podobné otázky nejsou přímo uvedené v textu, ale žáci je mohou z textu vyvodit. Co kdyby si třeba zkusili představit, že se chtějí ucházet o „zaměstnání“ novodobého šamana (po přečtení inzerátu „hledáme zkušeného šamana“). Mohou se pokusit sepsat motivační dopis a životopis, které by potencionálního zaměstnavatele přesvědčily.

Vděčné a zajímavé jsou scény z obřadů, ať už se jedná o obřad, který má zajistit úspěšný lov, či obřad plodnosti, při němž je uctívána Velká paní. V případě toho druhého můžeme ukázat žákům obrázky Věstonické venuše a porovnávat současné a pravěké vzory krásy. Obrázek třeba porovnáme s nějakou slavnou modelkou a zamyslíme se nad tím, proč nám vlastně připadá krásná. No a na závěr si třeba zkuste s žáky zinscenovat takový malý pravěký obřad.

Závěrem podotýkám, že jsem zdaleka neuvedla všechny náměty, se kterými můžete s žáky pracovat. Ostatně nahlédněte do knihy a přesvědčte se sami. Stojí to za to.

Přílohy:

• Vysvětlivky v zadní části knihy, ukázka
• Promluva šamana na téma šikany, ukázka
• Podstata pravého umění, ukázka

Zdroj:

• Ballinger, E.: Pravěký malíř, Amulet, Praha 2001

Další díl seriálu:

• Knihy pro žáky – 4. díl – Jiří Dvořák: Zpátky do Afriky: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-tipy/knihy-pro-zaky-4

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (10 hlasů, průměr: 4,90 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.