Knihu Zpátky do Afriky si vaši žáci zamilují. Sedm zvířecích kamarádů se odhodlá k útěku z pražské zoo a vydá se na dobrodružnou cestu do svých afrických domovů. Motiv putování se skvěle hodí pro tvorbu delších projektů. Text je psán poměrně velkými písmeny, děj svižně plyne a krátké věty se dobře čtou. Knihu proto doporučuji hlavně pro žáky prvního stupně, i když určitě zaujme i řadu těch starších.
Než se pustíte do čtení
Poutavě napsaný příběh provází ilustrace, které přímo vybízejí k řadě aktivit. Než začnete s četbou, zkuste žáky pobídnout, aby si prohlédli obálku knížky. Na základě ilustrace a názvu pak sami zkusí odhadnout, o čem příběh bude a kdo v něm bude vystupovat (na obálce je obrázek všech zvířecích hrdinů). Další hádankou může být to, kudy se zvířátka vydají. Řekněte žákům, aby zatím nečetli, jen si knížku prohlédli. Jistě tak sami odhalí, že v zadní části za obsahem se skrývá mapička popisující cestu. Pomocí mapičky také můžete propojit četbu s výukou zeměpisu, mapičku porovnat s mapou Evropy a naplánovat tak zvířátkům cestu. Jelikož mapička obsahuje řadu obrázků, můžete s žáky opět zkusit předvídat, co se zvířátkům po cestě stane a odkud přesně poputují (jako startovací místo je označena zoo).
O čem můžete diskutovat, jaké problémy můžete řešit
Jednotlivé kapitoly jsou dostatečně krátké, a proto s nimi můžeme pracovat v rámci jedné či dvou sdružených vyučovacích hodin. Hned četba první kapitoly vybízí k diskuzi, při níž se můžete s žáky zamýšlet nad tím, zda je správné a morální, abychom zvířata chovali v zoo (můžete například vytvořit dvě diskuzní skupiny, které se utkají v „souboji“ argumentů). K řešení problému a týmové práci vybízí druhá kapitola, která líčí útěk ze zoo. Za pomoci doprovodných ilustrací se mohou žáci pokusit navrhnout (v týmech, dvojicích), jak se asi zvířátka ze zoo dostanou a vypracovat plán útěku. Před četbou kapitoly, v níž si zvířátka potřebují vydělat peníze na cestu, si děti vyzkouší kreativní myšlení tak, že se pokusí navrhnout, čím by si jednotlivá zvířátka mohla na cestu vydělat (Jak může například žirafa využít svůj dlouhý krk?).
Aktivity ve skupinách
Další zajímavou aktivitou, při které se žáci zároveň leccos dozvědí, může být to, že se hned na začátku rozdělí do pěti skupin a každá z nich si vybere jednoho ze zvířecích hrdinů. Za pomoci jiných knih, článků i internetu každá skupina o daném zvířeti zjistí co nejvíce informací, které pak žáci budou určitě rádi prezentovat zbytku třídy. Členové jednotlivých skupin se zároveň během četby mohou zaměřit na svého hrdinu a sbírat co nejvíce informací, které v závěru projektu použijí například k tomu, že cestu popíší z úhlu pohledu daného zvířete (samozřejmě mohou psát i cokoli jiného, třeba dopis kamarádům popisující cestu nebo mohou svůj příběh dramaticky ztvárnit). Dramatickým ztvárněním či četbou jednotlivých výtvorů, které je vhodné zveřejnit ve školním sborníku či na nástěnce, by se dal celý projekt zároveň pěkně zakončit.
Zdroj:
• Dvořák, J.: Zpátky do Afriky, Baobab, Praha 2005
Další díly seriálu:
• Knihy pro žáky – 3. díl – Jackie Frenchová: Hitlerova dcera: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-tipy/knihy-pro-zaky-3
• Knihy pro žáky – 5. díl – Erich Ballinger: Pravěký malíř: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-tipy/knihy-pro-zaky-5
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.