Čtenářské strategie – 8. díl – Hledání souvislostí „text a text“ 1

Ladislava Whitcroft, 16. 12. (2010), Čtenářská gramotnost - Čtenářské strategie , 9 132 zobrazení

Při práci s touto strategií vedeme žáky k tomu, aby si uvědomovali souvislosti mezi různými texty, aby se sami sebe ptali: Jaký jiný text se mi vybavuje při četbě této knihy, článku, příběhu atd.? Čím mi tento hrdina, prostředí, zápletka, stavba textu připomíná něco, co jsem již četl?

Zkuste začít s pohádkami…

Text a textProtože žáci mívají mnohdy jen málo předchozích čtenářských zkušeností, je pro ně tento způsob práce složitější, než když si mají uvědomit souvislosti mezi textem a sebou samými. Proto se domnívám, že jedním z vhodných způsobů, jak začít, může být práce s pohádkami. Pohádky jsou blízké dětskému světu a nemusíte se obávat, že by žáci o tomto tématu nic nevěděli. Pro pohádky je typické, že se v nich vyskytují stejné či velmi podobné motivy. Proto se na nich velmi snadno modelují vzájemné souvislosti mezi dvěma či více texty.

Podívejme se například na tuto verzi pohádky o Popelce od Boženy Němcové, kterou najdete na stránkách Městské knihovny (http://web2.mlp.cz/koweb/00/03/34/77/08/o_popelce.pdf). Učitel modeluje strategii a protože se jedná o pro děti známé téma, může rovnou vtáhnout do modelování i žáky.: „Pohádky si bývají mnohdy v lecčems podobné. Kdo v nich třeba vystupuje?… A jak většinou skončí?… V různých pohádkách se často vyskytují stejné motivy. Třeba tady v té pohádce. To, jak otec zavedl dcery do lesa, mi připomíná Perníkovou chaloupku, kde také děti tatínek zavede do lesa a ony se tam ztratí. Při četbě této pohádky jsem si vzpomněl/a na jinou pohádku, kterou jsem četl/a.  Hledat souvislosti mezi různými texty je zábava, zároveň mohu dopředu předvídat, jak se asi děj bude odvíjet.“

V pohádce se vyskytují i další motivy, které žáci znají z jiných pohádek. Podle toho, jak rychle žáci strategii pochopí, učitel bude buď dále modelovat, nebo může společně s žáky hledat tyto motivy a vzpomínat na to, ve kterých pohádkách se objevují. Společně s učitelem či ve skupinách pak mohou žáci ve školní knihovně (nebo pomocí internetu) dohledávat odpovídající pohádky. Žáci zapíší do pracovního listu nalezené motivy a doplňují názvy pohádek, ve kterých tyto motivy našli. K práci s motivy, které se objevují v různých pohádkách, se výborně hodí například Erbenem sebrané České pohádky, ve kterých se opakují různé pohádkové stereotypy. Například se tu opakuje motiv třech synů, z nichž nejmladší je ten dobrý, nebo motiv živé a mrtvé vody. Také se často setkáváme se zvířecími pomocníky, kterým hrdina něčím pomůže a oni se mu odvděčí.

Porovnávání různých verzí: Popelka

Další možností hledání souvislostí mezi pohádkovými texty je to, že použijete dvě verze stejné pohádky a porovnáte je. Taková aktivita zároveň skýtá skvělou možnost k diskuzi o tom, jak některé pohádky mají mnoho verzí. Klasickým příkladem je opět pohádka o Popelce, kterou najdeme například i v Číně, Egyptě, Francii, Vietnamu, Koreji atd. Při srovnávání textů se zároveň můžete dostat i k diskuzi o kulturních odlišnostech a žáky jistě bude fascinovat poznatek, že Popelčina malá nožka má vlastně původ v čínské oblibě malých končetin.

Jedním ze způsobů práce při porovnávání různých verzí pohádky může být to, že žákům řeknete, ať vyjmenují všechny motivy (všechna slova), které je napadnou, když se řekne Popelka (můžete uvést první, třeba ples). Protože právě tato pohádka má nepřeberné množství variací, zřejmě si během této aktivity sami žáci uvědomí, že asi bude existovat mnoho verzí (byla tam dýně, nebo oříšek?). Rozdejte pak žákům dvě verze pohádky o Popelce (v příloze najdete verzi bratří Grimmů a Perraulta, můžete použít například i Hrubínovu verzi ze Špalíčku veršů a pohádek, kde také najdete kočár z dýně, kočího proměněného z kocoura a koně z myší) a nechte je, ať si je pozorně pročtou. Pak se vrátí k tomu, co všechno vyjmenovali na začátku, a uvedené motivy přiřadí ke správné pohádce v pracovním listu. Přidat samozřejmě mohou i další motivy, které v pohádkách naleznou. V další fázi pak mohou použít Vennův diagram (viz příloha), který se výborně hodí ke srovnání stejných a odlišných motivů.

Popletená pohádka a kde hledat pohádky na internetu

Vyzkoušet propojování na úrovni text si mohou žáci také při rozmotávání popletené pohádky od Jiřího Žáčka, kterou najdete v příloze. Veďte je k tomu, aby pokaždé uvedli příslušnou pohádku (Tahle část je z …, kde se stalo toto…). Jistě oceníte, že řešení je uvedeno na konci.

Pokud se rozhodnete pracovat s pohádkami, můžete mnohé texty najít i na internetu. Například na těchto stránkách http://www.pohadky.org/. Jak již bylo zmíněno, pohádky jsou ke stažení i na stránkách Městské knihovny http://www.mlp.cz/pohadky/.

Přílohy:

  Popelka od bratří Grimmů (8,5 MB, 596 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

  Popelka od Perraulta (7,6 MB, 494 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

  Vennův diagram k srovnání různých verzí pohádky o Popelce (283,5 kB, 609 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

  Popletená pohádka od Žáčka (2,1 MB, 618 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

Zdroje:

• Grimm, Jacob a Wilhelm: Pohádky bratří Grimmů, Albatros 2002
• Perrault, Charles: Pohádky matky husy, Albatros 1989
• Žáček, Jiří: Nesedejte na ježka, Fragment 2003

Další díly seriálu:

• Čtenářské strategie – 9. díl – Hledání souvislostí „text a text 2″: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/ctenarske-strategie-9
• Čtenářské strategie – 7. díl – Hledání souvislostí „já a text“: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/ctenarske-strategie-7

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (4 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.