Čtenářské strategie – 7. díl – Hledání souvislostí „já a text“

Ladislava Whitcroft, 7. 12. (2010), Čtenářská gramotnost - Čtenářské strategie , komentář , 6 911 zobrazení

Při práci s touto strategií žáky učíme hledat souvislost mezi čteným textem a jejich životem. V tomto článku vám na konkrétním příkladu ukážeme, jak takovou strategii modelovat. V druhé části uvádíme výčet několika knížek vhodných k výuce strategie a v příloze najdete plakát pro vaše žáky, který strategii stručně shrnuje.

Zpátky do Afriky – modelování strategie

Text a jáStejně jako u ostatních strategií i v tomto případě je počáteční modelování strategie nezbytnou součástí výuky. K tomuto účelu můžete například použít následující pasáž z knížky Zpátky do Afriky od Jiřího Dvořáka. Dvě děti se při návštěvě pražské zoo dají do řeči s papouškem Járou, který je prosí, aby ho pustili ven z klece. Děti nejdříve váhají, pak si však vzpomenou na něco ze svého vlastního života, co jim pomůže situaci papouška lépe pochopit. Na stránce 8 se dočtete, co dětem papoušek odpoví, když namítnou, že on je přece v kleci doma, a jakým způsobem se Vojta dovede vcítit do jeho situace (viz příloha). Na další stránce zase uvidíte, jak se Terezka dovede vcítit lépe do toho, jak je papouškovi zima, protože si opět dovedla situaci vztáhnout k vlastnímu zážitku.

V tomto případě strategii vlastně modelují samotní hrdinové knížky. Učitel pak přidá vlastní zkušenosti: Já si vzpomínám, jak mě jednou zavřela sestra do skříně, to bylo strašné. Člověk se prostě v malých prostorech cítí stísněně. Díky tomu, že jsem si vzpomněla na tento otřesný zážitek, dovedu i lépe pochopit, jak asi bylo papouškovi…Ani já nemám ráda zimu, když venku mrzne, tak raději nevycházím ven. Navštívila jsem Norsko, ale žít bych tam nemohla, protože jsem zvyklá na mírné podnebí. Jak asi musí být papouškovi, když na zimu není zvyklý?

Zeptejte se žáků, zda se ocitli v podobné situaci, a pokud ano, jak se cítili. Použít můžete tzv. startéry neboli návodné počátky vět, které žáci doplňují (Připomíná mi to…, V podobné situaci jsem se také ocitl, když…). Ty žákům pomáhají nastartovat myšlení správným směrem. Pak s nimi můžete diskutovat o tom, zda by oni papouška pustili, a pokusit se předpovědět, jak se zachovají děti v příběhu. Žákům tak demonstrujeme, jak jim daná strategie pomáhá pochopit příběh a předpovědět jeho pokračování.

Souvislost s biblioterapií a vhodné tituly

Propojování „já a text“ se často používá v biblioterapii neboli léčbě knihou. Tím, že čteme s žáky nějaký příběh, jehož hrdina se potýká se stejnými problémy jako oni, můžeme otevřít diskuzi o daných problémech. V recenzi na knihu Pravěký malíř od Ericha Ballingera (http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-tipy/knihy-pro-zaky-5dil) jsem například zmínila citlivé téma šikany. Členové klanu šikanují hlavního hrdinu kvůli jeho postižení. Tento motiv otvírá prostor k diskuzi o tom, zda se žáci již někdy setkali s šikanou a jaké s ní mají osobní zkušenosti, co by poradili hlavnímu hrdinovi apod.

Takových ožehavých témat je samozřejmě celá řada a existuje zároveň i velké množství knížek, ve kterých se hrdinové potýkají s různými problémy, se kterými se žáci mohou nějakým způsobem ztotožnit:

První dny ve škole: Astrid Lindgrenová: Já chci taky do školy, Petra Braunová: Kuba nechce číst, Zuzana Pospíšilová: Školní strašidlo
Vztahy v rodině a sourozenecké vztahy: Blanka Čapková: Jak jsem dostal ségru, Iva Procházková: Únos domů, Astrid Lindgrenová: Bratři Lví srdce, Ivona Březinová: Lentilka pro dědu Edu
Chlapecké radosti a starosti: Sue Townsendová: Tajný deník Adriana Molea, Vojtěch Steklač: Boříkovy lapálie, Karel Poláček: Bylo nás pět, Jeff Kinney: Deník malého poseroutky, Iva Procházková: Kryštofe, neblbni a slez dolů! Miloš Kratochvíl: Puntíkáři
Holčičí radosti a starosti: knihy od Jacqeline Wilsonové

Tento seznam bychom rádi postupně doplňovali, proto prosím učitele, aby nám zaslali další tipy na vhodné texty.

V příloze se podívejte na plakát k dané strategii, který jsme připravili pro vaše žáky. Tyto plakáty budeme přidávat ke každé ze strategií.

Příloha:

  Zpátky do Afriky - ukázky z knihy (284,2 kB, 494 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

  Plakát k hledání souvislostí „text a já“ (190,0 kB, 655 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

Zdroje:

Dvořák, J.: Zpátky do Afriky, Baobab, Praha 2005

Další díly seriálu:

• Čtenářské strategie – 8. díl – Hledání souvislostí „text a text“ 1: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/ctenarske-strategie-8
• Čtenářské strategie – 6. díl – Aktivace předchozích vědomostí a zkušeností: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/ctenarske-strategie-6

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (14 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

, Komentář

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.