Čtenářské strategie – 9. díl – Hledání souvislostí „text a text“ 2

Ladislava Whitcroft, 17. 12. (2010), Čtenářská gramotnost - Čtenářské strategie , 10 697 zobrazení

S odkazy na pohádky, legendy a mýty se žáci budou setkávat v textech poměrně často. Výuka této strategie skýtá skvělou možnost, jak přivést žáky k tomu, aby si takový způsob spisovatelovy práce uvědomovali a našli v něm zalíbení. Uvědomování si souvislostí mezi různými texty se ale samozřejmě netýká jen pohádek. Některé další tipy vám představíme v druhé části textu. Zároveň jsme si pro vás opět připravili plakát, kde postavička Šotka strategii představí vašim žákům.

Zločin v říši pohádek aneb pátráme pomocí strategie „text a text“

sestry_grimmovy_obalka

Obálka knihy Sestry Grimmovy

Skvělou možnost, jak s odkazy na jiné texty pracovat, skýtá kniha Sestry Grimmovy (Zločin v říši pohádek) od Michaela Buckleyho. V knize najdeme spoustu odkazů nejen na pohádky bratří Grimmů a další pohádkové příběhy či legendy, ale třeba i na hry od Shakespeara atd. Jak by také ne, když hlavní hrdinky, sestry Grimmovy, jsou potomky slavných pohádkářů. V knize vystupuje velké množství nadpřirozených postav a objevují se tu různé pohádkové motivy (obr, tři prasátka, kouzelná fazole, létající koberec atd.), které mohou děti porovnávat s tím, jak si je pamatují z pohádek. Srovnání bude často velmi zábavné. Koho by například napadlo, že tři prasátka se v podání spisovatele mohou změnit ve tři konstábly či že Jack obrobijec by mohl být po slávě dychtící padouch?

Podívejte se na ukázku z části, kde je popisován ples, na němž se sejdou různé nadpřirozené postavy. Zkuste s žáky identifikovat, kdo se všechno na plese sešel a ze které pohádky či knížky přišel? V textu jsme vymazali všechna slova, která přímo jmenují krásku a netvora, žáci by je měli poznat podle popisu. Jsou tam i postavy z jiných pohádek…

  Sestry Grimmovy - Ples (431,4 kB, 454 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

Také můžete nechat žáky přečíst část, ve které se děti setkají s kouzelným zrcadlem. Ukažte žákům následující text

  Kouzelné zrcadlo (231,9 kB, 399 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

a nechte je uhodnout, jak se děti musejí zrcadla zeptat, aby jim odpovědělo. Budou si při tom muset vzpomenout na text pohádky o Sněhurce a konkrétně na to, jak se zlá macecha ptala zrcadla, kdo je nejkrásnější. Pomoci jim můžete tímto pracovním listem:

  Hledání souvislostí "text - text" - Kouzelné zrcadlo (136,0 kB, 446 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

Přijdou žáci na to, že se otázka musí rýmovat? Pokud ne, rozdejte jim kopii této pohádky, ať si mohou příslušnou pasáž najít. Vzpomenout na jiné příběhy a pohádky si budou muset i při plnění tohoto úkolu: Sestry Grimmovy se vydávají do Síně divů, což je jakási úschovna nebezpečných a cenných předmětů. Najdou tu různé místnosti, na nichž visí cedulky určující, co se ve které místnosti skrývá. Ať se pokusí určit, co by v které místnosti mohlo být a z jaké pohádky či příběhu to znají.

  Sestra Grimmovy - Síň divů (1,8 MB, 344 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

Samozřejmě se mohou pokusit vymyslet další místnosti a určit, co by v nich našli (opět při tom budou vzpomínat na texty jiných pohádek, povídek, legend, mýtů atd.). Rozdat jim k tomu můžete tento pracovní list:

  Hledání souvislostí "text - text" - Síň divů (134,5 kB, 350 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

Další možnosti, jak pracovat s touto strategií

Porovnávat můžete knihy či povídky od stejného autora a hledat, v čem jsou si podobné (hrdinové, prostředí, motivy, práce s jazykem atd.).

Porovnávat se dají samozřejmě i texty od různých autorů. Např. hrdiny série knížek Bořkovy lapálie od Vojtěcha Steklače můžete porovnat s hrdiny série Malý Mikuláš od Reného Goscinnyho. Na tomto příkladu lze zároveň demonstrovat, jak se autoři nechávají inspirovat knihami jiných spisovatelů (v tomto případě Steklač Goscinnym).

Nezapomínejte na práci s jinými typy textů:

Při práci s naučnými texty žákům pomůže, když si vzpomenou, že s mezititulky, rejstříkem atd. se již kdysi setkali v textu, který měl podobnou funkci. Vzpomenou si, k čemu tyto prvky sloužily?

Při práci s texty na internetu si také žáci musí vzpomenout na to, jaké mají tyto texty společné rysy. Chtějí se například dostat z jednoho města do druhého a pomoc hledají na internetu. Při návštěvě webové stránky http://jizdnirady.idnes.cz/vlakyautobusy/spojeni jim jistě prospěje, když si vzpomenou, zda se už setkali s rozbalovacím menu a jak se s ním pracuje.

Napadají vás další možnosti, tipy a vhodné texty? Nenechávejte si je pro sebe a podělte se o ně s ostatními učiteli.

Přílohy:

  Hledání souvislostí "text - text" - plakát (2,2 MB, 489 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

Zdroj:

• Buckley, Michael: Sestry Grimmovy: Zločin v říši pohádek, Mladá Fronta 2008

Další díly seriálu:

• Čtenářské strategie – 10. díl – Hledání souvislostí text a svět (mladší žáci): http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/ctenarske-strategie-10
• Čtenářské strategie – 8. díl – Hledání souvislostí text a text 1: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/ctenarske-strategie-8

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (11 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.