Metodika k pořádání soutěží školních literárních sborníků – 4. díl – Soutěží školy v celém kraji

Redakce, 25. 3. (2016), Čtenářská gramotnost, Tvůrčí psaní, Tvůrčí psaní - Literární sborníky, Tvůrčí psaní - Soutěž literárních sborníků , 885 zobrazení

Tato metodika je určena pořadatelům krajských soutěží školních literárních sborníků. Zároveň nabízí tipy, jak žáky inspirovat k tvorbě kvalitního školního sborníku. Metodika využívá materiály a zkušenosti, které jsme nashromáždili během pořádání tří ročníků soutěže Nadílka našich dílek v letech 2010 až 2012.

Cíle soutěže

Hlavním cílem soutěže je rozvoj kreativního myšlení a podpora vlastní tvorby žáků, která nebývá vždy ve školách dostatečně oceňována. Nejlépe žákům ukážeme, že oceňujeme jejich kreativitu a snahu, když jejich dílka zpřístupníme druhým a budeme s nimi o nich diskutovat. V neposlední řadě je vydání vlastního sborníku krásným příkladem projektového vyučování. Žáci musejí vznik sborníku společně naplánovat a uskutečnit. Soutěž tedy rozvíjí tolik potřebné projektové myšlení a klíčové kompetence, které později žáci uplatní v životě a práci. V celostátní soutěži školních sborníků jsme ocenili každý z doručených sborníků (kromě hlavních cen pro vítěze byla udělována čestná uznání za konkrétní přínos daného sborníku).

Vyhlášení soutěže

Vyhlášení soutěže může motivovat školy, které dosud sborník nevydávaly, aby se pokusily začít. Pokud na své škole žádný sborník nevydáte, ani jste nikdy dříve nevydávali, měli byste začít tím, že si s žáky ujasníte pojem „sborník“. K tomu můžete použít náš web. Zde jsme zveřejnili sborníky, které se zúčastnily našich soutěží Nadílka našich dílek:

http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-soutez-sborniky/sborniky-ke-stazeni-1
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-soutez-sborniky/sborniky-ke-stazeni-2
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-soutez-sborniky/sborniky-ke-stazeni-3
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-soutez-sborniky/sborniky-4.

Samozřejmě můžete žákům ukázat i profesionální sborníky, které naleznete v knihovnách, antikvariátech či knihkupectvích. Nejlepší je zvolit sborníky začínajících spisovatelů.

Je vhodné, aby účastníci soutěže znali předem kritéria, podle kterých se bude jejich sborník hodnotit. V rámci našich soutěží vznikla následující kritéria:

1. zajímavé texty napsané žáky
2. pěkné ilustrace k textům nakreslené dětmi
3. jednotná grafická úprava všech stránek sborníku
4. originální název sborníku
5. motto, citát, věnování či poděkování
6. předmluva a doslov
7. přitažlivá obálka
8. informace o autorech textů i obrázků
9. obsah
10. tiráž
11. bibliofilské zpracování
12. a především: co nejvíce práce na sborníku odvedli žáci, nikoliv dospělí

Zdroj: http://www.sotkoviny.cz/vase-dilka/soutez-sborniku/jak-se-pozna-kvalitni-skolni-literarni-sbornik#a195

Hodnocení sborníků

Pro účely závěrečného hodnocení se sestaví porota. Navrhujeme, aby v porotě zasedal spisovatel, ilustrátor, knihkupec či nakladatel. Hodnotitelé by se měli snažit, aby každý ze sborníků byl nějakým způsobem oceněn (kromě vítězů udělujeme i čestná uznání za konkrétní přínos) a aby ocenění bylo pokaždé náležitě zdůvodněno.

Vyhlášení výsledků soutěže

Vyhlášení výsledků soutěže školních literárních sborníků může mít formu autorského čtení z oceněných sborníků. Doporučujeme ho doplnit o besedu s porotci (spisovatelem, ilustrátorem, nakladatelem, knihkupcem…) Slavnostnější ráz akce žákům ukazuje, že jejich tvorba a úsilí je okolím oceňováno. Porota by měla zdůvodnit, proč udělila jednotlivé ceny. Na základě vlastních zkušeností doporučujeme, aby součástí vyhlášení výsledků soutěže byla i prezentace jednotlivých redakcí, během níž žáci společně odhalí, jak jejich sborník vznikal, a odpoví na dotazy publika. Dobrovolníci pak přečtou ukázku svých dílek a případně mohou pohovořit o tom, co je k jejich tvorbě inspirovalo. Vhodnými cenami jsou knihy nebo technika, která redakci pomůže při tvorbě sborníku (tiskárna, vazač apod.)

 

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.