Manipulace filmem – 5. díl – Dokument a publicistika

Petr Procházka, 30. 6. (2011), Mediální výchova - Film , komentář , 6 902 zobrazení

Podle definice znamená původní latinské slovo „documentum“ doklad, důkaz, svědectví, ale také naučení či výstrahu. Dokumentární film má možnosti tím vším být. Oproti ostatním druhům filmu v sobě ale dokument skrývá jednu mocnou zbraň, jedno velké nebezpečí – vytváření pravdy. Vždyť je to přeci dokument!

Není dokument jako dokument

Dokumentární film je starší než ten hraný. První filmy bratří Lumierů byly pouhými záznamy skutečně probíhajících událostí. Vedle pravého dokumentu, autentického záznamu, se brzy zrodil i dokument rekonstruovaný, ukazující obecenstvu události, při nichž nemohlo být. Tyto dva hlavní proudy existují v dokumentu dodnes.

Z žánrového hlediska může být dokument lyrický, epický a dramatický, z hlediska stylu může být uměleckým, publicistickým, či ryze účelovým dílem. Všechny formy dokumentu v sobě nesou velké možnosti manipulace s pravdou, se „skutečností“ předkládanou divákovi.

I když existují nejrůznější etické kodexy a kontrolní mechanismy vůči šíření „závadných“ (či jednoduše zavádějících) audiovizuálních děl, stojí proti nim v opozici elementární svoboda vyjadřování a v posledních dvou desetiletích hlavně džungle internetu. Je tedy na každém jedinci, aby sám svým rozumem vyselektoval předkládanou „pravdu“.

Dokumentem k propagandě

Od filmové prehistorie se dokument stal základním nástrojem propagandy. Svá nejsilnější období zažíval za 2. světové války (mj. filmy Leni Riefenstahlové) a po dlouhá desetiletí studené války, kdy publiku byly předkládány naprosto účelově zmanipulované skutečnosti, byť se z dnešního pohledu často jedná o vysoce umělecká díla. S jednou základní vadou – jsou lživá a tudíž historicky bezcenná, zůstává, řekněme, pouze umělecký aspekt těchto filmů.

Divák ale není slepá ovce, a tak s postupem času přestal „otevřené propagandě“ věřit. S rostoucími možnostmi šíření informací si divák sám začal vyhledávat a stavět „svou pravdu“. Oficiální propaganda (manipulace) se tímto sice dostala na druhou kolej, ale s rozvojem a zlevňováním audiovizuálních technologií nastoupila nová mohutná vlna filmařů solitérů, kteří buď z vlastního zájmu (ekonomický profit), nebo zájmu nějaké mocenské skupiny vyrábí sofistikovaně manipulativní filmy, z valné části předkládající spiklenecké konspirativní teorie.

„Lidé mají potřebu věřit tomu, že významné, důležité události mají také významné, důležité příčiny. Proto jim oficiální, příliš světská, obyčejná vysvětlení nestačí,“ píše na webu BBC o svém výzkumu lidské slabosti pro spiklenecké teorie psycholog Patrick Leman. Existuje příběh o zenovém Mistrovi, který říká svému žákovi: „Nejezte mrkev!“ a mrkev je přirozeně první představou, která přitom studentovi vyvstane v hlavě. Na tomto jednoduchém principu novodobí manipulátoři staví svá díla. Vysvětlení, proč jim pořád tolik lidí věří, je celá řada – včetně zmíněné nedůvěry v oficiální autority. „Svět je plný nevysvětlitelných dat a událostí. Tajné služby a vojenské složky jsou zavalené informacemi, které nemohou pořádně zpracovat a které se mohou zdát významné až s odstupem času,“ vysvětluje publicista Noam Chomsky vlnu zájmu o konspirační teorie, která se vzedmula po teroristických útocích po 11. 9. 2001.

Mistr manipulativních dokumentů

Zářným případem zručného manipulátora je Michael Moore, jehož filmy jsou na první pohled líbivé, poukazují na „ožehavá“ témata a nejsou nudné. Moore je kontroverzní filmař, který se díky úspěchu svých „dokumentů“ dávno stal milionářem a v roce 2005 ho magazín Time zařadil mezi 100 nejvlivnějších lidí světa. Ve všech filmech si bere na paškál kapitalismus a sám na tomto kapitalismu kapitálně profituje. I jeho poslední film Capitalism: A Love Story (O kapitalismu s láskou) můžeme brát jen coby zručnou agitku. Ve svých filmech vždy manipuluje s divákem i fakty, vybírá si zdroje a myšlenky, které podpoří jeho cíl – tedy vyvolat polemiku a tím sledovanost (tedy zisk) za každou cenu, za cenu lživé účelové skládačky, která žánr dokumentu naprosto nectí. Srdceryvné scény nešťastníků prostříhává bez logického kontextu např. odpověďmi osobností nebo zpravodajskými záběry státníků, „jak si Moore přeje“, byť pozornější divák si musí všimnout, že se Moore snaží diváka především šokovat a vyděsit. Manipuluje a straší, ale žádné východisko nenabízí. A tak je tomu u všech účelových dokumentů (viz ukázky filmů v příloze).

Bylo by nespravedlivé paranoicky podezřívat z manipulace všechny tvůrce dokumentů. Spíše jim jde o sledovanost, o to, něčím a nějak zaujmout. To má na druhou stranu i příznivý dopad – nutí diváka být v pozoru a nenechat se tahat za nos, když už je předkládaná „skutečnost“ tzv. přes čáru. Správný dokument má přece u diváka probudit další zájem o zpracované téma.

Další díly seriálu a články:

• Manipulace filmem – 4. díl – Virální marketing: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-film/manipulace-filmem-4
• Manipulace filmem – 6. díl – Hraný film: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-film/manipulace-filmem-6
• Filmy k mediální výchově – 4. díl – Manipulace filmem: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-tipy/manipulace-filmem

Ukázky filmů:

• Tajné dokumenty o válce v Iráku (titulky): http://www.mustwatch.cz/film/dispatches-iraq-secret-war-files
• End of Liberty (titulky): http://www.mustwatch.cz/film/end-of-liberty/
• Reel Bad Arabs (titulky): http://www.mustwatch.cz/film/reel-bad-arabs/
• End of Nations, film o Lisabonské smlouvě (titulky): http://www.mustwatch.cz/film/end-of-nations/
• Jesus Camp, o vymývání mozků (titulky): http://www.mustwatch.cz/film/jesus-camp/
• Orwell se otáčí v hrobě, kritická sonda do médií (titulky): http://www.mustwatch.cz/film/orwell-rolls-in-his-grave-orwell-se-otac-v-hrobe/
• Cestou na Měsíc se něco stalo (titulky): http://www.mustwatch.cz/film/a-funny-thing-happened-on-the-way-to-the-moon/
• Alkohol horší než Extáze? (titulky): http://www.mustwatch.cz/film/alcohol-worse-than-ecstasy-alkohol-horsi-nez-extaze/

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (1 hlasů, průměr: 1,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

, Komentář

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.