Manipulace filmem – 6. díl – Hraný film

Petr Procházka, 8. 7. (2011), Mediální výchova - Film , komentář , 5 119 zobrazení

Je to umění, poučení i zábava. Chodíme do kina, sledujeme filmy v televizi, na DVD i v počítačích. Od dětství se bavíme dobrodružstvími filmových hrdinů a snažíme se jim vyrovnat, vciťujeme se do jejich rolí a mluvíme jejich jazykem. Filmy se nám nevědomky dostávají pod kůži a formují tak nenásilně naše chování i charakter. A nemusí to být filmy účelově manipulativní.

Lidé si automaticky zvykli, že film je hlavně zábava. Když jdeme z kina, myslíme si, jak jsme se zasmáli u komedie, prožívali napětí u thrilleru, dojímali se romantikou nad milostným příběhem nebo se záměrně báli u hororu. Málokdo po takovém kulturním či oddychovém zážitku rozebírá, kolik skrytých vlivů, odkazů, reklam a mimoděk vkládaných informací si z filmu odnáší ve svém podvědomí.

Pomiňme zde klasické tendenční propagandistické filmy, ty už na valnou část publika stejně neúčinkují a působí jakožto nechtěné komedie či parodie. Moderní hraný film používá mnohem sofistikovanější metody ovládání a manipulace mas. A můžeme se jen domnívat Qui bono, komu to slouží. Nejzásadnějším cílem autorů a producentů (zadavatelů) je ale vždy ekonomický profit.

Metody a techniky manipulace v hraném filmu

Film se dnes obrací (útočí) na základní lidské pudy a instinkty přímo, aby tak vytvořil emocionální a iracionální reakci. Například sex je v masmédiích, tedy i ve filmu všudypřítomný (a to kuriózně i v tak asexuálních žánrech jako třeba sci-fi), protože přitahuje a udržuje pozornost diváka. Napojuje se přímo na animální potřebu rozmnožování, a když tento faktor aktivujeme, instinkt okamžitě přehluší všechny ostatní racionální myšlenky.

Technik pro manipulaci filmem existuje při dnešních znalostech lidské psychologie poměrně velké množství. V zásadě je ale můžeme rozdělit na dva základní druhy: viditelné a neviditelné.

Viditelné techniky

Viditelné techniky jsou ty, které jsme schopni vědomě postřehnout svými smysly, zrakem a sluchem. Lze je rozdělit opět na několik forem. Do příběhu může být například zaneseno cílené sdělení (válka je špatná nebo naopak tato válka je nutná a potřebná).

Jednou z účinných metod takovéto „příběhové“ manipulace je tzv. odcitlivění. Dříve, když byly na masy uvaleny nepříjemné změny, vyšly do ulic protestovat. Změna byla totiž náhlá. Dnes, když elita potřebuje, aby její změna byla přijata veřejností, je pomalu, postupně a opakovaně představována světu prostřednictvím filmů (ve kterých je nutnost oné změny ukázána), hudebních či virálních videí (které ji činí moderní a sexy) nebo zpráv (které změnu předkládají jako nutné řešení problému).

Po nějaké době takovéhoto vystavování mas konkrétní podobě změny ji společnost pasivně akceptuje. V příkladu je to možno uvést třeba na žánru sci-fi, kde je nám předkládán např. konkrétní obraz budoucnosti, tedy takové, jakou si elita přeje, a tak se tento obraz v mysli lidí stane nevyhnutelný (viz mj. filmy jako Nepřítel státu nebo Spiknutí). Veřejnost je vystavována „existenci“ kontroly mysli či jakési iluminátské sítě, řídící chod světa, tedy je přesvědčena, že vše je stejně rozhodováno nějakými skrytými vládci a sami lidé nic nezmůžou.

Další viditelnou formou manipulace je product placement, což jsou do filmového prostředí mimoděk, ovšem cíleně, vkládané produkty či jejich názvy, které si divák nevědomky ukládá do podvědomí jako správné a potřebné, aby je následně v hojné míře nakupoval.

Neviditelné techniky

Neviditelnou technikou jsou podprahové impulsy, což jsou sdělení, která si neuvědomujeme, a to i přesto, že je naše smysly zachytily a mozek je dále zpracovává. Podvědomí totiž reaguje jako jednoduché, poctivé dítě, které vše bere vážně a všemu věří. Podvědomí podprahová sdělení neumí racionálně třídit.

Podprahovými impulsy mohou být jednotlivá filmová okénka vkládaná do filmového pásu, které při frekvenci promítaného filmu 25 okének za sekundu člověk „vědomě“ nepostřehne, ovšem zrak je beztak zaznamená do podvědomí. Stejně tak lze zamaskovat podprahové vzkazy do hudby, případně do statického obrazu. Je to velmi nebezpečná a snadno zneužitelná technika, kterou je téměř nemožné odhalit.

Dívejme se na hollywoodské blockbustery typu Nepřítel státu, Spiknutí, Tlumočnice nebo JFK či nejlevnější (poté nejvýdělečnější) mystifikační film v historii moderní kinematografie The Blair Witch Project (Záhada Blair Witch), na absolutně zavádějící filmové skládačky, tvářící se jako vážná dokumentární díla Capitalism: A Love Story, Zeitgeist: The Movie, pro velký úspěch (finanční profit) následující pokračování Zeitgeist Addendum. Anebo v Česku vyrobené a množstvím cen ověnčené dokumenty podle kontroverzního „moorovského“ střihu Český mír či od stejného tvůrce Vše pro dobro světa a Nošovic, dojemně drsné či drsně dojemné sběrné dokumenty nešťastných bytostí jako jsou Katka nebo Marcela. Musíme brát tyto filmy, tyto příběhy, jako element možné skutečnosti, jako „ukázky“ skutečnosti, která je možná.

Ve filmu je totiž možné všechno. Velký psycholog, filozof, buřič, vizionář a největší moderní badatel-analytik lidského podvědomí Timothy Leary nám krátce před svou smrtí vzkázal: „Používejte svou hlavu!“ Dvě století předtím k tématu svobody a zodpovědnosti každého jedince za své rozhodování a konání prohlásil při inauguraci třetí prezident USA a hlavní autor Prohlášení o nezávislosti Thomas Jefferson: „Pokud národ očekává, že bude ignorantský a přitom svobodný, očekává, co nikdy nebude.“

Další díl seriálu a související články:

• Manipulace filmem – 5. díl – Dokument a publicistika: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-film/manipulace-filmem-5
• Filmy k mediální výchově – 4. díl – Manipulace filmem: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-tipy/manipulace-filmem

Doporučené ukázky filmů:

• Akce B (1951), ukázka z filmu o Banderovcích:
http://www.youtube.com/watch?v=cxUZCXIw7nU&feature=related
• Zítra se bude tančit všude (1952), ukázka z filmu:
http://www.youtube.com/watch?v=0xa97H8n2uY&feature=related
• Cesta ke štěstí (1951), ukázka z filmu o rozorávání mezí:
http://youtu.be/G-cr234ajx8
• Kdo je Peter Joseph?, rozhovor s autorem Zeitgeist (titulky):
http://www.mustwatch.cz/film/who-is-peter-joseph-kdo-je-peter-joseph/
• Jan Hus (r.: Otakar Vávra):
http://www.youtube.com/watch?v=4WRJ_FVOtvk

• Všechny filmy ze serveru http://www.mustwatch.cz/

Užité a doporučené prameny:

• O kapitalismu s láskou aneb manipulace Moorem..: http://blanka.blog.idnes.cz/c/173999/O-kapitalismu-s-laskou-aneb-manipulace-Moorem.html
• Film mezi kontrolou a službou moci: http://www.cefs.cz/dokumenty/cefres.pdf
• Henryk Lahola: http://henryklahola.nazory.cz/Masmedia.htm
• Alternativní osud – ten náš: http://www.osud.biz/tag/manipulace/ – odkaz už není funkční
• Je Zeigeist propaganda?: http://bnw-nwo.wz.cz/global
/zeitgeist-jz.pdf

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (2 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

, Komentář

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.