Manipulace filmem – 2. díl – Film a psychologie

Petr Procházka, 22. 6. (2011), Mediální výchova - Film , komentář , 8 930 zobrazení

„Masmédia a propaganda jsou nástrojem elity, aby mohla vládnout bez fyzického donucování. Jedním z důležitých konceptů je „výroba souhlasu“. Pro elitu je nutné, aby rozhodovala pro své vlastní dobro a pak tato rozhodnutí prodala masám. Tento vyrobený souhlas je možné snadno tvarovat. Proces, kterým veřejné mínění vzniká, je prostý a příležitost pro manipulaci se otevírá každému, kdo ho pochopí.“ (citace z knihy Veřejné mínění, vydané r. 1922, od amerického spisovatele a teoretika demokracie Waltera Lippmanna)

Film jako nevědomý nosič propagandy

Edward Bernays; Zdroj: Wikipedie

Edward Bernays; Zdroj: Wikipedie

Synovec psychiatra Sigmunda Freuda a zakladatel moderní „vědy o psychologii ovlivňování mas“ Edward Bernays použil v roce 1923 poprvé pojem Public Relations a o pět let později ve své práci napsal: „(Americký) film je největším nevědomým nosičem propagandy. Je totiž mocným přenašečem myšlenek a názorů a tak může přirozeně standardizovat myšlenky a zvyky celého národa. Protože filmy jsou vyráběny, aby odpovídaly požadavkům trhu, odrážejí, zdůrazňují a dokonce přehánějí široké populární tendence, spíše než aby stimulovaly nové myšlenky a názory. Filmy ukazují pouze vágní fakta.“ O dalších pět let později úspěšně pomohl prezidentu Franklinu D. Rooseveltovi aplikovat pro veřejnost rozsáhlý ekonomický post-krizový program New Deal. A to i zapojením filmového průmyslu.

Filmová řeč není jen prostředkem k tvorbě hraných filmů, jak je známe z kina či televize. Filmová řeč je v sofistikované podobě aplikována v reklamě, videohrách, hudebních spotech, dokumentech i pohyblivých internetových bannerech. Jediné médium totiž nemá trvalý účinek na lidskou psychiku, proto je pro manipulaci a propagandu (propagaci) potřeba koordinace těchto médií, aby byl účinek co největší. Ve filmu není obraz a zvuk nikdy pouze obraz a zvuk! Obrazy, symboly a významy jsou kvůli požadovanému účinku více či méně důmyslně strategicky umísťovány, aby právě více či méně nápadně s ohledem na cílený záměr vyvolaly zájem a tím zamýšlený dopad k ovlivnění veřejného mínění. Někdy je užito „šokující“ odhalení, které vyvolá společenskou debatu (viz sporné válečné filmy či v poslední době populární forma docu-drama). V jiném případě je využita až za hranice bolesti hra s emocemi diváka (např. filmy Larse Von Triera Tanec v temnotách a Antikrist). Je to díky znalosti lidské bytosti, jejích tendencí, tužeb, přání, potřeb, psychických mechanismů, automatismů i znalostem sociální a analytické psychologie.

Co je to manipulace?

Manipulovat znamená využívat nevědomosti, nejistot, dobromyslnosti, naivity, strachu, slušnosti i dalších citů a vlastností lidí k uskutečňování vlastních, zpravidla skrytých, zájmů a cílů. Pominu-li tzv. prvoplánovou manipulaci, již používají jakožto lživou a falešnou diktátorské režimy, je vědomá a inteligentní manipulace organizovaných návyků a názorů mas (jejich utváření) důležitým prvkem demokratické společnosti.

K čemu tedy slouží manipulace filmem v demokracii? Masmediální odborníci vymysleli pojem „desinfozábava“. Propaganda téměř nikdy neargumentuje racionálně nebo logicky, ale obrací se na lidské pudy a instinkty, aby vytvořila emocionální a iracionální reakci. Pokud by člověk (divák) myslel vždy racionálně, pravděpodobně by nikdy nekoupil většinu věcí, které se mu vlastně bez valného užitku válejí doma.

Stejně jako existují reklamy cílené na ženskou populaci, v nichž se zpravidla objevují děti, tak i v tzv. ženských filmech vidíme elementární zaměření na propojení s mateřskými city. Obrázky dětí vyvolávají u žen instinktivní potřebu starat se, pečovat a ochraňovat. A objevují-li se v této souvislosti ve filmu produkty, motivy, způsoby jednání či výchovy, podvědomě ovlivňují chování (automatické jednání) divaček. Stejně tak je využíván film pro mnohé další cílové „kategorie“ a filmové žánry.

Další díly seriálu a články:

• Manipulace filmem – 3. díl – Seriály: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-film/manipulace-filmem-3
• Manipulace filmem – 1. díl – Masmédia: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-film/manipulace-filmem-1
• Filmy k mediální výchově – 4. díl – Manipulace filmem: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-tipy/manipulace-filmem

Doporučené prameny:

• Wikipedie: Bernays: http://cs.wikipedia.org/wiki/Edward_L._Bernays
• Wikipedie: New Deal: http://cs.wikipedia.org/wiki/New_Deal
• Česko – Slovenská filmová databáze: Dancer in the Dark: http://www.csfd.cz/film/21577-tanec-v-temnotach/galerie/
• Česko – Slovenská filmová databáze: Antikrist: http://www.csfd.cz/film/231649-antikrist
• Rozhovor s Edwardem Hermanem: http://www.osud.cz/propaganda-ve-svobodnem-tisku
• Propaganda v masmédiích (slovensky): http://blisty.cz/art/28252.html

Doporučená ukázky:

• Dancer in the Dark : Bjork – 107 Steps: http://www.youtube.com/watch?v=b5PQYsbHlYU&feature=related
• Film: Válka, kterou nevidíte (české titulky): http://dokumentarni.tv/valky-a-armady/valka-kterou-nevidite-the-war-you-dont-see

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

, Komentář

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.