Manipulace filmem – 3. díl – Seriály

Petr Procházka, 23. 6. (2011), Mediální výchova - Film , komentář , 4 489 zobrazení

Svět člověka je tvarován příběhy. Co by byl svět masmédií bez televizních seriálů! Oproti filmu, který začne a skončí, je v seriálu užíváno dlouhodobé kontinuity vytvářející u masy diváků psychologický návyk.

Co je televizní seriál

(Televizní) seriály jsou mediální produkty, jež jsou důležitými zdroji kulturních významů, zároveň ovšem fungují jako průmyslové komodity vyráběné za účelem zisku. Mají značnou moc k ovlivnění divákovy duše, kterou prostřednictvím seriálů prodávají inzerentům. Čím větší počet a přesnější zacílení, tím lépe.

Výroba seriálu

Vznik seriálu není nepodobný výrobě jakéhokoli jiného průmyslového produktu, a to od původního nápadu přes výzkum, vývoj (zde průzkum cílového trhu a v závislosti na výsledcích stavba scénáře a psychologie jednotlivých postav i zápletek, konfliktů), až po výrobu prototypu (pilotního dílu). Po schválení a vycizelování všech dramatických složek může výroba seriálu začít.

Než se produkt pustí na obrazovku, je nutné prozkoumat trh, přičemž se „výrobek“ neustále zkouší, upravuje a vyvíjí. Ve hře jsou totiž obvykle velké peníze – potenciální zisky či ztráty producenta. Bez ohledu na kulturní rozměr své produkce se proto výrobci (mediální společnosti) snaží minimalizovat obchodní rizika a co nejvíce zhodnotit vynaložené prostředky na vývoj nových produktů.

Tomuto záměru nejlépe vyhovují právě seriály, neboť jednou úspěšně zvolený vzorec (již jednou vyvinutý produkt) se v nich dá opakovat do omrzení. A to ať se jedná o pokračování výdělečných filmových sérií (jako např. Piráti z Karibiku nebo Jurský park), televizní série z lékařského prostředí nebo nekonečné telenovely. Tento způsob výroby a potřeba co nejširšího publika vede nutně k velké míře standardizace a stereotypizace seriálového produktu. Vzhledem ke všeobecnému sklonu médií posilovat společenský status quo se ani u seberafinovanějšího seriálu nedají čekat žádné společenské inovace. Cílem produktu – seriálu – není výchovný ani informační aspekt, naopak, cílem seriálu je udržování osvědčených modů, linií a manipulace diváckých mas k co nejširšímu „odběru“ produktu.

Trendy

Stejně jako je tomu u filmu, tak i v seriálové tvorbě je potřeba vymezit žánr. Producenty zvolený žánr toho kterého seriálu vychází z předpokládaného dopadu na tu kterou cílovou diváckou skupinu. A to ve stejných intencích jako u reklamy – ryze obchodních intencích. Musíme brát v potaz, že masmédia působí na živý organismus, na člověka, a vytvářejí nové prostředí – prostředí umělé.

K informacím z umělého seriálového světa se mnohdy přistupuje s větší vážností než k těm ze světa skutečného. Divák sledující návykovým způsobem seriály přejímá více či méně nevědomě vzorce chování seriálových postav, podvědomě se ztotožňuje s jejich módou, mluvou, stylem myšlení apod., a tím se stává odběratelem skrytých produktů, které takto manipulativním způsobem výrobce (mediální společnost v propojení s „koproducenty“, výrobci běžného spotřebního zboží) divákovi předkládá.

Ve fázi, kdy se ze seriálu stane „fanouškovský“ fenomén, není těžké pro výrobce zavést nové trendy – tedy vytvořit celý řetězec žádaných prodejních produktů a ve výsledku tím mnohonásobně navýšit zisk.

Ověřené seriálové žánry diváka zavedou do lékařského světa (v něm se, chtě nechtě, pohybujeme všichni), do ženského světa módy, do venkovské idyly chalupářů, mimozemského světa sci-fi, prostředí mafií či laskavého i lehce konfliktního světa „jedné ulice“ (opět s dopadem na co nejširší masy). Samostatnou kapitolou jsou seriály dětské. Zde je prostor pro manipulaci největší a zároveň nejnebezpečnější. Děti prostě potřebují růst se svým hrdinou a je tedy na „výrobcích“ dětských seriálů a jejich svědomí, jaké vzorce chování dětskému diváku předloží. Rodičům totiž není nic platné svému dítěti zakázat „jeho“ seriál, beztak se o něm dozví od svých spolužáků a stejně se stane „hrdinou svého seriálu“.

Další díly seriálu a články:

• Manipulace filmem – 2. díl – Film a psychologie: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-film/manipulace-filmem-2
• Manipulace filmem – 4. díl – Virální marketing: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-film/manipulace-filmem-4
• Filmy k mediální výchově – 4. díl – Manipulace filmem:http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-tipy/manipulace-filmem

Doporučené zdroje a ukázky:

• Seriály online: http://www.video-film.cz/category/serialy-online
• Sleduj.org: http://filmy.sleduj.org
• Ajťáci: http://youtu.be/DjDolTOfECc

• Brown, Millward: Děti, televize a reklama: http://www.slideshare.net/PanMediaWestern/millward-brown-dti-a-tv-reklama
• Marková, Jana: České docusoapy aneb Několik pohledů na dětskou skutečnost: http://www.h-aluze.cz/2011/04/ceske-docusoapy-aneb-nekolik-pohledu-na-detskou-skutecnost/

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (zatím nehodnoceno)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

, Komentář

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.