Názorová žurnalistika – 2. díl – Komentář

Dalibor Dudek, 9. 8. (2011), Mediální výchova - Školní časopisy , 10 756 zobrazení

Při výuce se často snažíme, aby žáci uměli kultivovaně vyjádřit svůj názor, zhodnotit, o jaká fakta je podložený, a aby poté o svém pohledu na věc uměli diskutovat. Jednou z možností, jak je to naučit, je udělat si výlet do světa žurnalistiky a prozkoumat zde žánr zvaný komentář.

Jak rozeznat komentář od zprávy?

Komentář je jedním z nejdůležitějších analytických novinářských útvarů. Vyjadřuje stanovisko autora nebo daného média k určité události. Je blízký především zprávě, kterou doplňuje o (osobní) hodnocení a zdůvodněné závěry. Předpokládá dobrou znalost komentovaného oboru a práci s ověřenými a důvěryhodnými informačními zdroji.

Komentáře mívají v médiích svá stálá místa. Jako analyticko-kritická zpráva obsahují fakta i myšlenky. Usilují o odkrytí příčin, pozadí nebo důsledků popisovaného jevu. Autor připojuje do textu svůj vlastní pohled na věc. U dobrého komentáře lze rozpoznat specifický autorský styl. Své komentáře autoři podepisují.

Konstruktivní komentář

Samotné slovo komentář pochází z latinského commentarius, což znamená deník, souvislé poznámky nebo záznam. Autor v textu vysvětluje pohled na určitou věc, je k ní kritický. Sestává z věcných, odborných i osobních poznámek a analýz. Komentátor usiluje o vysvětlení příčin a souvislostí, zhodnocení dané situace, ale také o získání podpory pro svůj názor.

Dobrý komentář však není pouhá kritika. Autor svým komentářem rozebírá, popisuje skutečnost a zároveň se snaží zapůsobit. Proto by jeho styl neměl být agresívní ani vulgární. Se svými emocemi musí nakládat v textu opatrně. Nemůže zaměňovat fakta s názory. Komentátor pracuje s osobním postojem, nikoli však postaveným na „líbí – nelíbí“. Základem dobrého komentáře jsou jasná fakta, které bývá dobré podpořit i vizuálně (grafy, tabulky, fotodokumentace apod.). Autor komentáře pracuje s pointou. Je si vědom toho, že komentář bez „trefy do černého“ není funkční.

Diskusní komentáře na internetu

Diskusní příspěvky pod články na internetu jsou pravděpodobně tím, k čemu mají ve smyslu komentování čehokoli žáci nejblíže. Obsahy rozličných diskusních fór lze tudíž využít k tomu, aby si snadněji uvědomili některé souvislosti i zásady psaní komentáře. Kliknout na „přidat komentář“ a napsat pár vět je totiž až příliš snadné, ba i lákavé. Komentář tak často bohužel opustí svého autora dříve, než do jeho hlavy doputují ty správné myšlenky, podpořené o potvrzená fakta a zařazené do souvislostí. Někdy je proto vhodnější poslat svůj vzkaz e-mailem, než informovat o určitém jevu nebo úhlu pohledu hned všechny čtenáře. Je tedy dobré si dopředu promyslet, komu je komentář určen.

Samostatnou kapitolu by mohla tvořit etika internetových diskusních fór. Někde bývají již uváděna různá pravidla pro zveřejňování komentářů. Mezi nejčastěji uváděnými bývá: vyhýbání se vulgarismům, neodbíhání od tématu a nevkládání jakýchkoli reklamních sdělení.

Doporučené zdroje – komentáře:

• Česká televize: Události, komentáře: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096898594-udalosti-komentare/
• Česká televize: Sportovní kanál: http://www.ct24.cz/sport/ct4-uvadi-a-komentuje/
• Český rozhlas: Komentáře a názory: http://www.rozhlas.cz/komentare/portal/
• Hospodářské noviny: Analýzy a komentáře: http://byznys.ihned.cz/analyzy-a-komentare/

Doporučené zdroje – diskusní komentáře:

• Balónek: http://www.balonek.cz/balonek/forum.asp?sekce=7
• Internetová diskuse: http://cs.wikipedia.org/wiki/Internetov%C3%A1_diskuse
• Obecná pravidla pro diskuze (Seznam.cz): http://napoveda.seznam.cz/cz/obecna-pravidla-pro-diskuze.html
• Abychom se navzájem nepožrali… (Kodex diskutujících na Aktuálně.cz):
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/libor-stejskal.php?itemid=814

Další díly seriálu a články:

• Dudek, Dalibor: Názorová žurnalistika – 1. díl – Fejeton: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/nazorova-zurnalistika-1
• Názorová žurnalistika – 3. díl – Anketa: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/nazorova-zurnalistika-3
• Dudek, Dalibor – Sárközi Radek: Jak psát kvalitní diskusní příspěvky pod články na internetu: http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-komentar/jak-psat-diskuzni-prispevky

• Dudek, Dalibor: Recenze – 1. díl – Jak recenzovat knihy, případně počítačové nebo deskové hry: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/recenze-1
• Dudek, Dalibor: Recenze – 2. díl – Pár slov k filmové recenzi: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/recenze-2
• Dudek, Dalibor: Knižní recenze: http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-recenzi/1
• Srpová, Tereza: Recenze deskové hry: http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-recenzi/2
• Srpová, Tereza: Dixit – nejlepší desková hry roku 2010: http://www.sotkoviny.cz/hry/hry0/dixit
• Redakce: Posílejte nám recenze od svých žáků!: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/posilejte-recenze-zaku
• Šrámková, Jana: Co mají všechny recenze společné: http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-recenzi/3

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (5 hlasů, průměr: 4,60 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.