SKAV (Stálá konference asociací ve vzdělávání) uspořádala 20. ledna 2011 kulatý stůl, který hledal odpověď na otázku, zda v našich školách učíme čtenářskou gramotnost. Reagoval tak na propad čtenářské gramotnosti našich patnáctiletých žáků v šetření PISA. Pokud jste se kulatého stolu nemohli zúčastnit, máte možnost zhlédnout krátký videosestřih z diskuze nebo si poslechnout celý zvukový záznam a přečíst si výstup z této akce včetně prezentací panelistů.
Učíme nebo neučíme čtenářskou gramotnost? from KAMERAMAN.CZ on Vimeo.
K získání odpovědi na základní otázku (Učíme nebo neučíme čtenářskou gramotnost?) mělo přispět zodpovězení následujících dílčích otázek:
• V jaké oblasti čtenářské gramotnosti žáci dopadají nejhůře a proč?
• Jak se daří v našich školách zavést výuku čtenářské gramotnosti?
• Jak lze rozvíjet čtenářskou gramotnost v jiných předmětech než jen v českém jazyce?
• Jaký je vztah čtenářské gramotnosti a výchovy ke čtenářství?
• Jak vypadá systém vzdělávání učitelů ve čtenářské gramotnosti?
• Co udělalo a může udělat MŠMT a další organizace pro zlepšení čtenářské gramotnosti?
Jako panelisté byli pozváni:
• PhDr. Ondřej Hausenblas, Kritické myšlení, o. s.
• Mgr. Pavlína Hublová, učitelka 1. stupně ZŠ Černý most
• Mgr. Lenka Schwarzová, MŠMT
• Mgr. Vladislav Tomášek, ÚIV
Na úvod zazněly příspěvky panelistů Mgr. Vladislava Tomáška („Čtenářská gramotnost ve výzkumu OECD PISA 2009″) a PhDr. Ondřeje Hausenblase („Čtení, čtenářství, čtenářská gramotnost a učení“), poté následovala diskuse mezi panelisty. V otevřené diskusi se mohli k výuce čtenářské gramotnosti vyjadřovat účastníci z pléna a nakonec byly zodpovídány on-line dotazy.
Kulatý stůl SKAV a EDUin také pojmenoval příčiny i možnosti řešení propadu žákovské populace ve čtenářské gramotnosti.
Zdroj:
• SKAV: http://www.skav.cz/
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.