Od nepaměti mají myslící bytosti potřebu komunikovat. Nejpřirozenějším způsobem komunikace je rozhovor. V novinářském řemesle je však rozhovor téměř nejtěžší disciplínou.
Budeme-li se držet psané formy rozhovoru jako speciálního novinářského žánru, musí autor zvládat i ostatní disciplíny žurnalistiky (komentář, životopisný blok, analýza, vysvětlování kontextu…).
Základem rozhovoru by vždy měla být pečlivá příprava – tedy rešerše o zpovídané osobě – a především zvolení tématu, stavebního „stromu“, směru, kterým rozhovor hodláme vést. Úvodní otázka je vždy základním kamenem celé stavby následného interview. Má evokovat, naznačovat, poodhalovat (či rovnou odhalit) zpovídanou osobnost. Tedy například otázky nic o interviewovaném nenaznačují a jsou zhola zbytečné. Podle vývoje rozhovoru se tento typ otázek možná hodí kamsi vprostřed rozhovoru jakožto odlehčující dramaturgický akcent před dalším „nadechnutím“ pro následné důležitější otázky.
Zásadní chybou při vedení rozhovoru je tzv. „zmnožení otázek“. Několik dotazů v jednom otázkovém bloku působí jako každý pes, jiná ves a zákonitě na takovouto změť nelze dostat relevantní odpověď. Působí spíše zmatečně.
Forma
Novináři z našich končin zhusta interviewovanou osobnost tlačí do svých již připravených odpovědí. Tím ovšem z článku vytěsňují „způsob myšlení a vyjadřování“ oné osobnosti. Vlastně v intencích významu odpovědi odpovídají svými slovy, svým jazykovým vybavením, nikoli slovy zpovídané osobnosti. V mnohém zajímavější, protože je osobitější a v pravém slova smyslu pravdivější, je anglosaská forma rozhovoru, v němž citace respondenta běžně autor prokládá svými postřehy a vysvětlováním kontextu odpovědí (viz např. sobotní Timesy). V českých periodikách se v lepším případě občas objeví jakýsi hybrid těchto dvou forem.
Titulek, perex a mezititulky
Dá se říci, že titulek celého článku je stejně důležitý jako rozhovor samotný. Funguje jakožto reklamní poutač. Tedy musí upoutat, nalákat a nesmí odradit. Ve světové žurnalistice je tvorba titulku samostatnou disciplínou velmi úzce spjatou s řemeslem reklamního copywritera.
Úvodní perex je vstupem k interviewované osobnosti, její charakteristice, případně zkratkou k následnému tématu rozhovoru. Je jakousi anotací – upoutávkou celého článku, proto volíme krátké a výstižné věty. Perex by neměl přesáhnout 220-250 znaků včetně mezer.
Mezititulky oddělují jednotlivé tematické „kapitoly“ a musí reflektovat jak předchozí části rozhovoru, tak volně uvést čtenáře do následující tématiky článku. Stejně jako hlavní titulek fungují mezititulky jakožto poutač, který v dobrém slova smyslu „nutí“ čtenáře ve čtení pokračovat.
Závěr
Rozhovor je ve své definici „nejsdělnějším typem informace“. Z interview se tedy musíme ve zkratce dozvědět:
• Kdo zpovídaná osobnost je.
• Jaké téma, problém či objev tato osobnost právě řeší (případně všechny tyto faktory společně) a také náznak budoucí činnosti interviewovaného.
• V závěru rozhovoru by tedy mělo být krátké resumé – v otázce i odpovědi, které může vzbudit další čtenářův zájem o zpovídanou osobnost a téma rozhovoru.
Ukázky rozhovorů různých typů
• Procházka, Petr: Nemusím dělat kompromisy: http://www.novyprostor.cz/clanky/358/nemusim-delat-kompromisy.html
• Procházka, Petr: Používejte svou hlavu!: http://www.e-stranka.cz/regenerace/2003/01/leary.htm
• Procházka, Petr: O revoluci vědomí: http://www.e-stranka.cz/regenerace/2002/02/grof.htm
• Procházka, Petr: Byl jsem mnichem na Srí Lance: http://www.e-stranka.cz/regenerace/2003/07/mnich.htm
Přečtěte si
• Procházka, Petr: Rozhovor – 5. díl – Rozhovor s novinářem Ondřejem Bezrem
Medailonek autora
Petr Procházka je autor knih Indiánská kniha mrtvých (2004), Tanec slunce, krvavý rituál síly a posvátné bolesti (2006) a Posvátná místa Severní Ameriky (2008). Natočil mj. autorský dokument o severoamerických Indiánech To The Place Of Origin (K místu počátku, 1994), oceněný mnoha festivalovými cenami. Byl dramaturgem, scenáristou a režisérem TV pořadu Záhady a mystéria (1998-99), režisérem publicistického TV pořadu Fakta, hudebního týdeníku Šedesátka, mnoha TV dokumentů, koncertních záznamů, videoklipů a reklam. Přednáší o nezávislém filmu a indiánské tématice. Nadále se intenzivně zabývá studiem severoamerických indiánů. Spolupracuje se sdružením pro podporu kulturních aktivit Unijazz.
Další díly seriálu:
• Rozhovor – 5. díl – Rozhovor s novinářem Ondřejem Bezrem: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/rozhovor-5
• Rozhovor – 3. díl – Rozhovor jako sociální dovednost: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/rozhovor-3
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.