Školní časopis a techniky sociologického výzkumu – 4. díl – Mít, či nemít v časopise anketu?

Dagmar Strnadová, 16. 3. (2012), Mediální výchova - Školní časopisy , 7 883 zobrazení

Anketa je druh výzkumné techniky, která je založená na dotazníku. Používá se především ke zjištění názoru co největšího počtu lidí. Zpravidla se skládá pouze z jedné, maximálně z několika otázek a publikuje se v tisku, rozesílá poštou, rozdává při nákupu apod. Někdy bývá také podpořena slosováním jednotlivých odpovědí o ceny.

Nejpoužívanější definice ankety je, že se jedná o nesystematický průzkum názorů dotazem u obvykle malé skupiny lidí, kteří nesplňují statistická kritéria. Co znamená tato definice a proč nebývá anketa příliš často používanou samostatnou technikou sociologického výzkumu?

  • Anketa vyjadřuje pouze názory dotázaných. Tyto názory není správné zobecňovat, protože výběr dotazovaných nebývá reprezentativní. (viz Řeč čísel a statistiky v médiích – 3. díl – Jak zjistit to, co chceme vědět). Anketa je považována spíše za průzkum, sondáž – tedy drobnější akci, kde reprezentativnost není závazná.
  • Odpovědi bývají u ankety uveřejňovány v plném znění tak, jak je dotázaný zodpověděl. Právě z tohoto důvodu nelze ani výsledky uveřejněné ankety pokládat za reprezentativní a jejich další zpracování je obvykle složité. Proto se závěry z ankety nemají zobecňovat a dále se s nimi v sociologickém výzkumu a statistických zpracováních dat nepracuje.

K čemu je tedy dobré použít v časopise anketu?

Anketa zcela jistě může posloužit k oživení časopisu - názory vašich kolegů, spolužáků vás mohou i inspirovat, nebo naopak mohou vést k vaší polemice s nimi. Můžete s nimi souhlasit, nesouhlasit, mít odlišný názor a tento názor projevit.

Anketa může získat na významu zejména díky zajímavým odpovědím, které jsou často uveřejněny v plném znění. Na místě dotazovaných se v novinách a časopisech objevují známé osobnosti nebo odborníci, které si autor ankety sám vybírá. V jiných případech (např. na internetu) to pak mohou být lidé, kteří se sami přihlásili. A pokud dojde k zodpovězení anketní otázky např. na ulici, pak jsou dotazovanými lidé, kteří se náhodou právě vyskytli na místě, kde se nachází i redaktor.

Zřejmě nejznámější budou ankety čtenářské/posluchačské/divácké, které pravidelně nacházíte na stránkách novin a časopisů, na rozhlasových a televizních stanicích a internetových stránkách. Jedna taková se v nedávných dnech prolínala všemi médii – jedná se o volbu prezidenta ČR. Pod názvem „Zvolte si svého prezidenta“ jsme mohli odpovědět na http://www.blesk.cz/ nebo pod názvem „Komu byste dali svůj hlas v boji o prezidentské křeslo?“ na http://www.lidovky.cz/ankety.asp . Tyto ankety nás budou ve větší či menší míře provázet až do okamžiku vlastní přímé volby prezidenta.

Celonárodní (a velmi zajímavou) anketou, která probíhala na internetu i v televizi v nedávné době, byla anketa „Kniha mého srdce“. Podobnou anketu by mohly uspořádat i děti na školách. Diváckými anketami jsou např. ankety televizní popularity „Anno“, „Týtý“, různé sportovní ankety „Sportovec roku“, „Atlet roku“, „Zlatá hokejka“. Zapomenout bychom neměli ani na anketu o nejoblíbenějšího učitele České republiky, nazvanou „Zlatý Ámos“, kde o kandidátech rozhodují samy děti.

Místem, na kterém může být anketa i užitečná, je škola, obec, město. Prostřednictvím ankety si můžete ve škole ujasnit, co by vás bavilo v nabídce volnočasových aktivit školy, kdo je vaším oblíbeným učitelem, jakou máte oblíbenou hru, píseň, zpěváka…

Anketní lístky vhazují občas do našich schránek zastupitelé měst a obcí na místech, kde chtějí používat tzv. komunitní způsob plánování – tj. zjištění názorů lidí v místě ankety trvale žijících. Můžete tak sdělit svůj názor na to, co byste v obci či městě v první řadě chtěli opravit, vybudovat, jaké jsou vaše priority. Při komunitním způsobu plánování se vaše názory promítají např. ve strategických rozvojových dokumentech obcí a měst a žádá se podle nich i o dotační prostředky.

Anketa, ač není z hlediska sociologického výzkumu příliš významnou samostatnou technikou, může v některých oblastech a na některých místech přinést zajímavé a mnohdy i hodnotné poznatky, které lze použít a dále s nimi pracovat. A tam, kde vzhledem k otázce ankety nepředpokládáme nic podobného (např. „Líbí se vám Heidi Janků v novém účesu?“ nebo „Kolik andělů by měl podle vás Tomáš Klus dostat?“ – obojí http://zpravy.idnes.cz/ankety.aspx , popř. „Co by podle vás měla česká televize udělat s večerníčkem?“ – http://www.lidovky.cz/ankety.asp?strana=2 ), se alespoň tu a tam můžeme dozvědět zajímavé odpovědi.

Doporučené zdroje:

• Petrusek, Miloslav: Velký sociologický slovník, Praha, Karolinum, 1996
• Ankety na webu lidovky.cz: http://www.lidovky.cz/ankety.asp
• Ankety na webu iDnes.cz: http://zpravy.idnes.cz/ankety.aspx

Další díl seriálu:

Školní časopis a techniky sociologického výzkumu – 3. díl – Jak na dotazník: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/techniky-soc-vyzkumu-3

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (4 hlasů, průměr: 4,25 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.