Co prozradily dotazníčky pro žáky a učitele – účastníky workshopu pro redakce školních časopisů?

Dalibor Dudek, 22. 3. (2011), Mediální výchova - Soutěž školních časopisů , 5 185 zobrazení

Každé z tvůrčích dílen se v průměru zúčastnilo na 30 žáků. Otázky, které byly směřovány přímo k obsahu dílen, přinesly zajímavé kladné reakce v následujícím pořadí preferencí: Jak se dělá reklama (21 reakcí), Dílna novinářských žánrů (16 reakcí), Dílna práce s grafikou (15 reakcí) a Dílna práce s fotografií (také 15 reakcí).

Co žáky zaujalo

Důvody preferencí byly různorodé. Například dílna „Jak se dělá reklama“ byla pro některé účastníky podnětná z pohledu samotného natáčení, tvorby scénáře, role režiséra, práce s kamerou nebo také proto, jak napsal jeden z účastníků, že se díky spolupráci v dílně s reklamou „poznal s holkou“. Podobně se z dotazníčků dozvíme, že někoho nejvíce zaujala Magda z časopisu Třesk nebo, že dotyčný „byl na prášky asi ze tří holek“.

Tedy nejen tvůrčí dílny zaujaly některé z účastníků … Mezi odpověďmi se dočteme, že nejzajímavější bylo samotné setkání s redaktory z jiných škol, někoho upoutala nejvíce úvodní prezentace časopisů, ale také třeba snídaně na hotelu. Zajímavé také je, že několikrát účastníci ocenili možnost vyzkoušet si práci na čas, „pod tlakem“.

Pro organizátory akce jsou nejhodnotnější ty odpovědi, ve kterých se tak trochu ukrývá smysl celé akce, a doufejme jen, že přestože je napsal vždy jeden účastník, vypovídají něco o celkové atmosféře akce. Co tedy také například některé účastníky zaujalo?

„Spolupráce s dospělými. Protože nám naslouchali a radili nám.“
„Jak všichni organizátoři a vyučující vše dokonale připravili a pojali humorným způsobem.“
„Program byl velice zajímavý a pestrý, takže jsem se nikdy nenudila.“

Jak workshop hodnotili učitelé

Protože jsme podobnou otázku položili v dotazníčku také přítomným vyučujícím, pojďme se podívat na jejich reakce. Které dílny tedy zaujaly (inspirovaly) osm vyučujících, kteří žáky na akci doprovázeli a rovněž se dílen účastnili? Jak dílny hodnotili? Od naprosté spokojenosti k doporučení program více přizpůsobit mladším ročníkům. Hodnocení známkou jedna „narušilo“ v jednom případě hodnocení jedna až dvě“, jedna vyučující neznámkovala.

Dílnu „Jak se dělá reklama“ (Kateřina Schwarzová, Petr Procházka) nebylo možno hodnotit, nebyla pro dospělé otevřena. Dílnu novinářských žánrů (Zdeněk Brom, j. h. Libor Stejskal) si cenili učitelé zejména pro spojení výkladu s tvorbou dětí, veselou atmosféru a přizpůsobení i mladším dětem. Na Dílně práce s fotografií (Jan Šilpoch) oceňovali profesionalitu, připravenost a konkrétnost lektora. Dílnu práce s grafikou (Bohumila Broumová) oceňovali učitelé pro cenná doporučení, nové nápady a inspiraci.

Hodnocení žáků

Žáci by udělili organizátorům ve 42 případech jedničku, sedmkrát jedna mínus, osmkrát dvojku, jednou dvě mínus a dva žáci neznámkovali. U jedniček jsou připojeny vzkazy organizátorům, doufající v další setkání a poděkování za akci. Zde jsou některé z nich:

„Moc se vám to povedlo. Doufám, že něco takového uděláte znovu.“
„Nejraději bych zde zůstala, workshop byl úžasný! Dozvěděla jsem se spoustu nových a zajímavých věcí. Děkuji za uskutečněnou akci.“
„Bavilo mne to a bylo vidět, že i oni do toho dali moc. Děkuji jim.“

Podnětné jsou rovněž žákovské vzkazy u ostatních hodnocení:

„Škoda, že nešlo navštívit všechny dílny.“
„Bylo toho příliš mnoho.“
„Chybělo více volného času.“

Mediální výchova na několik způsobů

Na závěr se podívejme pro zajímavost na způsoby začlenění mediální výchovy, případně přímo školního časopisu do školních vzdělávacích programů u jednotlivých škol. Zde jsou způsoby tak, jak je představili vyučující sedmi zúčastněných škol:

• kooperativně pojatý sloh v rámci předmětu český jazyk
• školní časopis je součástí témat věnovaných mediální výchově
• mediální výchova jako součást předmětů podle konkrétních témat
• školní časopis jako povinně volitelný předmět pro 6. až 9. ročník
• mediální výchova jako součást literatury, časopis formou zájmového kroužku
• mediální výchova začleněna do informatiky a výchovy k občanství
• chystaná změna s detailním rozpracováním mediální výchovy

Mediální výchova je žákům nabízena tedy buď jako integrovaná součást jednoho vyučovacího předmětu, případně je její obsah rozptýlen mezi více předmětů. Někde tvoří dokonce předmět samostatný. Ať je však tomu jakkoli, je-li mediální výchova realizována tvůrčím způsobem, má velkou šanci podpořit čtenářskou gramotnost žáků na školách.

Fotografie z celé akce jsou k nahlédnutí na: http://abeceda-foto.rajce.idnes.cz.

Zdroje:

• Workshop pro redakce školních časopisů mimopražských ZŠ na téma čtenářská gramotnost a mediální výchova (Litomyšl 2. až 4. března 2011)

  • Dotazníček pro účastníky – žáci (60 vyplněných dotazníčků)
  • Dotazníček pro účastníky – učitelé (8 vyplněných dotazníčků)

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (zatím nehodnoceno)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.