Mapa příběhu a její využití v hodinách tvůrčího psaní

Ladislava Whitcroft, 28. 9. (2010), Tvůrčí psaní - Inspirace ze zahraničí , komentář , 15 752 zobrazení

Prázdný bílý papír a pokyn k napsání slohové práce je noční můrou nejednoho žáka. Zkuste pro svou třídu udělat psaní zajímavější a jednoduší pomocí grafické pomůcky, kterou zahraniční vzdělávací pracovníci pojmenovali „story map“ (mapa příběhu).

Základní charakteristika a užití

Tato pomůcka mívá různou formu, od jednoduché tabulky až po náročnější grafická zobrazení. Skládá se z různých políček, které žák vyplňuje dle uvedených pokynů. Výhodou je, že si takovou pomůcku můžete jednoduše vytvořit sami a přizpůsobit textu, na kterém chcete pracovat.

V hodinách věnovaným tvůrčímu psaní se tyto mapy používají jako pomůcka při tvorbě narativních textů, která žákům pomáhá naplánovat si, o čem budou psát. Podstatným přínosem je, že se úkol rozdělí na menší části, čímž se stane snadněji zvládnutelným. Učitel si vytvoří nebo použije již vytvořenou mapu a ukáže žákům, jak s její pomocí mohou promýšlet svůj budoucí výtvor. Takovou nejjednodušší mapou je například tabulka se třemi políčky nazvanými začátek, zápletka a rozuzlení. Žáci pak do jednotlivých políček zapisují odpovídající části příběhu. Dalším typem je tabulka, která je rozdělena na části, kam žáci zapisují v bodech odpověď na základní otázky, které by si každý pisatel měl před psaním položit (kde a kdy se příběh bude odehrávat, kdo v něm bude vystupovat, co se stane a proč). Mapa se může zaměřit i na jednotlivé postavy příběhu (vzhled, vlastnosti atd.), prostředí (místo a čas), problémy, které se v příběhu budou řešit atd. Poté, co si žák příběh dopředu takto naplánuje, bude se mu jistě lépe psát.

Zkuste obrázky

Zajímavým oživením mohou být různé obrázky nebo prázdná políčka ponechaná pro vlastní výtvarná dílka žáků. Žáci mohou například nakreslit prostředí, v němž se bude příběh odehrávat. Pokud se rozhodnete si s mapou trochu pohrát, můžete jim například nabídnout různá prostředí a žáci si z kresbiček sami vyberou, kde by chtěli, aby se jejich příběh odehrával. Popis samozřejmě zůstává na nich, i když i tady se dá pomoci tím, že v jedné části uvedete například různá přídavná jména, ze kterých žáci vyberou ta, která se k popisu nejlépe hodí. Možností je celá řada. Mapy samozřejmě nemusejí vypadat jako tabulky, naopak můžete používat jakékoli formy grafických zobrazení, popřípadě i skutečnou mapu imaginární krajiny. Ta je vhodná hlavně při práci na pohádkách, mýtech či příbězích s prvky fantasy.

Jelikož není nad názornou ukázku, připravili jsme pro vás několik základních map příběhu. Stačí, když si stáhnete některou z příloh, vytisknete a ukážete žákům, jak s ní pracovat. Doufáme, že vás uvedené příklady budou zároveň inspirovat k vytváření vlastních podobných pomůcek.

Přílohy:

  Mapa příběhu 1 (265,0 kB, 1 726 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

  Mapa příběhu 2 (279,0 kB, 1 493 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

  Mapa příběhu 3 (263,0 kB, 1 347 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

  Mapa příběhu 4 (269,5 kB, 1 303 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.

Zdroje:

• How to Teach Creative Writing Activities: http://www.ehow.com
• Story maps: http://www.readingrockets.org/strategies/story_maps
• Story maps: http://www.readwritethink.org/classroom-resources

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (10 hlasů, průměr: 4,90 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

, Komentář

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.