Reklama – 1. díl – Internetové bannery

Dalibor Dudek, 4. 8. (2010), Mediální výchova - Reklama , 11 690 zobrazení

Banner (česky reklamní proužek) je druh reklamy používaný na www stránkách. Jedná se zpravidla o obdélníkový obrázek nebo interaktivní grafiku zobrazenou častěji při okraji stránky. Je však banner funkční nebo nás jen obtěžuje? Je jeho užívání etické?

Začátkem devadesátých let dvacátého století neobsahoval internet zdaleka tolik informací jako nyní. Lidé tak měli čas kliknout na kde co. První reklamní bannery, které se na serverech představovaly od roku 1994, plnily tudíž jistě dobře svůj účel. Od těch dob však účinnost internetové reklamy měřená pomocí počtu kliknutí na reklamu neustále klesá až k dnešnímu promile. Lidé reklamy na stránce spíše ignorují. Tomu se říká bannerová slepota.

Proč vznikla bannerová slepota? Především z toho důvodu, že uživatelé internetu jsou již unaveni množstvím reklam na stránkách. Uvádí se, že na získání jednoho zákazníka je zapotřebí na 1500 zobrazení banneru. V souvislosti s tím se užívá termín imprese baneru (ve smyslu „učinit dojem“). Bannery často nesouvisí s obsahem webu. Bannerová (proužková) reklama na internetu bývá rovněž vnímána jako nepříjemná. Její agresivita souvisí mj. právě s bannerovou slepotou – uživatelé si zvykli na formu, začali ji ignorovat, a tudíž nastupují jiné formáty.

Jedním z takových formátů je trikový banner. Jeho trik spočívá většinou v tlačítku obtížně rozpoznatelném od dialogového okna. Nezkušený uživatel jej tedy otevře nedopatřením, neboť netuší, že se jedná o banner. Takový banner napadá svobodnou vůli uživatele, manipuluje s ním. Nepůsobí tudíž právě eticky. Je také třeba říci, že je v současné době poměrně účinný.

Zadavatelé reklamy chápou internet jako výborné místo pro propagaci své značky. Lidé vnímají reklamu podvědomě a dochází tak k posílení povědomí o značce a zboží. Webové stránky nabízí především dobrý prostor k cílené reklamě, neboť stránky bývají specifické svým zaměřením. Tehdy může být banner funkční.

Jiří Hlavenka v knížce Internetový marketing zmiňuje mezi jinými tyto zásady tvorby bannerů: úspěšnost bannerů podtrhuje jejich menší datová velikost, první dvě vteřiny pohledu diváka nebo čtenáře jsou rozhodující, účinný bývá banner neobvyklý. Banner má však především souviset s tématy na stránce a neobtěžovat. Pochybuji, že je komukoli příjemné, když se před požadovanou stránkou načte nejprve stránka s reklamou. Podobně omezující jsou rovněž bannery, přes které stačí přejet myší a ony se kdykoli znovu roztáhnou přes celou plochu obrazovky. Jiné bannery se roztahují náhle směrem dolů na trojnásobek své velikosti.

Vzdělávací i výchovnou ambicí učitelů, kteří spolu se svými žáky užívají ve výuce internet, by mělo být i určité seznámení žáků se světem reklamy, pochopení toho, jak na nás reklama působí a ujasňování si toho, jak a kdy je smysluplné ji pro sebe využít.

Zdroj:

• Hlavenka, Jiří: Internetový marketing, Computer Press, Praha, 2001

Další díl seriálu:

• Reklama – 2. díl – Děti a reklama: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-reklama/reklama-2

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.