Pracovat se čtenářskou gramotností žáků je důležité a pro české školy to platí dvojnásob. Nedávné mezinárodní šetření PISA totiž poukázalo na fakt, že Česká republika zaznamenala v této oblasti největší zhoršení ze všech 65 zemí zapojených do průzkumu.
Projekt Čtenář od společnosti Scio umožňuje školám na čtenářských dovednostech žáků zapracovat v tom smyslu, že pomáhá odhalit, v čem mají žáci největší rezervy. Testování přináší žákům i vyučujícím výstupy obohacené o tipy k rozvoji čtenářských dovedností. Inovativní a zajímavé testování čtenářských dovedností nabízí dvě úrovně obtížnosti: snazší, pro žáky 4. a 5. ročníků a obtížnější – pro žáky 8. a 9. tříd.
Test (jeho ukázka je k dispozici na http://www.scio.cz/1_download/ctenar/ctenar_ukazka_testu.pdf) je určen nejen pro žáky základních škol, ale také pro odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Součástí testu jsou dotazníky pro žáky i učitele zaměřené nejen na výuku, ale i na jejich čtenářské zvyklosti. V tomto školním roce je testování nachystáno na březen. Přihlašovat do projektu se školy mohou do 22. února 2012.
Kromě výstupů, které mohou využít přímo samotní žáci a školy, nabízí Čtenář i řadu zajímavých souhrnných poznatků o vztahu českých žáků ke knihám a čtení obecně.
Z loňského Čtenáře vyplynulo např.:
- Děti na 1. stupni čtou skoro stejně často jako jejich učitelé
- Na druhém stupni frekvence čtení u žáků výrazně klesá
- Učitelé vyšších ročníků čtou více než učitelé z prvního stupně
- Nejoblíbenější knihou učitelů češtiny je Saturnin od Zdeňka Jirotky
- 45% dětí potěší kniha jako dárek.
- Každé třetí dítě si něco čte každý den.
- Stejný počet dětí naopak čte, jen když opravdu musí.
- 20 % žáků činí potíže dočíst knihu až do konce.
- 18 % dětí považuje čtení za ztrátu času.
Vybrané grafy z testování ČTENÁŘ
Více informací o projektu Čtenář naleznete na webových stránkách www.scio.cz/ctenar.
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.