Rámcové kurikulum pro jazykovou gramotnost státu New Jersey (USA) se skládá z několika dokumentů, které celkově kladou velký důraz na mezipředmětové souvislosti, metody aktivního učení a propojenost s praxí i místní komunitou. Mezi tyto dokumenty se řadí i ukázky konkrétních tematických jednotek, kterými se tamní učitelé mohou nechat inspirovat při přípravě vlastních projektů. Některé z nich jsme pro vás přeložili (výlet na Mars, biografie medvěda, zkoumání ohrožených zvířat). Najdete je v přílohách na konci tohoto článku.
Kromě tematických jednotek kurikulum obsahuje například i konkrétní příklady aktivit užívaných během čtení, psaní i při poslechu a práci s vizuálními materiály. Tyto aktivity jsou přínosné zejména proto, že učitelům ukazují, jak mohou pracovat s určitými texty a vizuálními pomůckami.
Jak kurikulum definuje jazykové dovednosti a gramotnost
Dokument definuje jazykové dovednosti (language arts) jako soubor schopností, které nám umožňují logicky a kreativně přemýšlet, tlumočit své myšlenky, rozumět mluvené, psané i nonverbální komunikaci a smysluplně se na ní podílet, formulovat otázky, odpovídat na ně a vyhledávat, hodnotit i používat informace. Gramotnost je v kurikulu definována jako schopnost uvažovat a zajistit si přístup k potřebným vědomostem, přičemž není pouhým rozvojem určitého souboru dovedností, nýbrž zahrnuje i uvědomění si vlastního záměru během procesu myšlení i komunikace a schopnost využívat vlastní zdroje za účelem dosažení určitého záměru.
Pět základních cílů
Vzdělávací experti státu New Jersey vytvořili pět základních cílů, které by měli žáci v rámci kurikula dosáhnout:
1. Všichni žáci budou schopni promlouvat k různému publiku a za různým účelem.
2. Všichni žáci budou schopni aktivně naslouchat informacím z různých zdrojů a v různých situacích.
3. Všichni žáci budou schopni psát jasně, výstižně a budou si umět dobře rozvrhnout text. Budou umět pracovat s různými formami, obsahem a psát pro různé obecenstvo a za různým účelem.
4. Všichni žáci budou číst a rozumět různým druhům textů a budou je schopni kriticky posoudit.
5. Všichni žáci si budou uvědomovat netextové vizuální informace, kterým budou rozumět, a budou s nimi umět pracovat.
Vignettes (Medailonky) – příklady tematických jednotek
Jak již bylo zmíněno, pro potřeby českých učitelů jsme na ukázku přeložili několik textů, které jsou v kurikulu označené jako vignettes (medailonky). Jedná se o popis tematických jednotek, které obsahují zajímavé podněty, jež si každý učitel může přizpůsobit svým potřebám a použít je jako inspiraci při přípravě vlastních projektů. Zatímco pravý sloupec popisuje vlastní aktivity, v levém sloupci jsou uvedeny užité metody a cíle dané části tematické jednotky. Za každou jednotkou se nachází návrhy na hodnocení, otázky k zamyšlení a dodatečné aktivity. Medailonky jsou uspořádány podle věkových skupin žáků, pro které jsou určeny.
Přílohy:
· New Jersey Language Arts Literacy Curriculum Framework: http://www.state.nj.us/education/frameworks/lal/
· Vignettes for Language Arts Literacy: http://www.state.nj.us/education/frameworks/lal/chapt4e.pdf
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.