Celá škola čte jednu knihu

Ladislava Whitcroft, 14. 9. (2010), Projektové vyučování - Inspirace ze zahraničí , 4 761 zobrazení

Představte si, že místo o nejnovějším díle televizního seriálu budou žáci na chodbách vaší školy zaníceně diskutovat o stejné knize. Že je to nemožné? Příklad několika amerických škol, které se zapojily do projektu One School, One Book (Jedna škola, jedna kniha), svědčí o opaku.

Co je cílem organizace Read to Them (Čtěte jim)?

Projekt je dítkem americké organizace Read to Them (Čtěte jim), která si klade za cíl inspirovat a vést rodiče k tomu, aby pravidelně četli svým dětem. Cílem projektu je zapojit do čtení konkrétní knihy nejen školu a rodinu, ale vlastně i celou komunitu. Jak již sám název napovídá, v rámci projektu se vybere jedna kniha a s tou se pak po určitou dobu pracuje v jedné škole i v rodinách žáků.

Jak projekt probíhal v modelové škole

Jak to konkrétně funguje, si můžeme ukázat na příkladu modelové školy Timmons Elementary School, která celý průběh projektu zdokumentovala na svých webových stránkách. Kniha Because of Winn-Dixie (Co způsobil Winn-Dixie) od Kate DiCamillové byla vybrána proto, že obsahuje témata podněcující diskuzi v rodinách i v rámci celé komunity. Winn-Dixie je sympatický pes, kterého se ujme hlavní hrdinka a zachrání ho tak před útulkem. Tento přátelský pes se postupně skamarádí i s mnoha dalšími, dosti různorodými členy komunity.

Škola projekt připravila během roku 2009, celá akce se uskutečnila v únoru a březnu 2010. Před vypuknutím projektu žáci nacházeli po škole různé stopy v podobě obrázků psích tlap. Následně rodiče žáků obdrželi informace o průběhu projektu a o knize, která se bude číst. Částí informačních materiálů byl i rozpis, v němž se rodiče dozvěděli, ve který den mají svým dětem číst kterou kapitolu. Celý projekt pak odstartovalo školní shromáždění, na kterém byla zábavnou formou představena kniha, její hlavní hrdinové a maskot akce. Závěrem každý žák a člen školy obdržel jeden výtisk knihy a celá akce mohla začít.

Každodenní čtení v domácím prostředí bylo propojeno s různorodými školními aktivitami. Ve škole každý den žáci diskutovali o přečtené kapitole, odpovídali na různé otázky a zapojili se do soutěže o plyšová zvířata. Zanícené diskuze se odehrávaly nejen ve třídách, ale i na školních chodbách a v jídelně. Jelikož v rámci projektu byly podporovány mezipředmětové vztahy, různé aktivity probíhaly ve všech předmětech – například ve výtvarné výchově žáci kreslili psího hrdinu nebo vyráběli psí známky, v přírodopise zkoumali chování zvířat.

Jak již bylo zmíněno, do projektu se zapojila i místní komunita. Žáci zorganizovali sbírku pro místní útulek a zdejším psům upekli speciální psí sušenky. S velkým úspěchem se jistě setkal narozeninový oběd pro Winnieho, táborák a návštěva ilustrátorky Jenny Campbellové, která dětem pomohla vytvářet ilustrace ke knize. Dalším příjemným překvapením bylo promítání filmu natočeného podle knihy o Winniem a tematicky pojatý společný výlet.

Hlavní přínosy

Tento zajímavý projekt se setkal a stále setkává s velkým úspěchem. Nejen že propojuje celou komunitu a posiluje vztahy mezi rodiči a dětmi, dobře promyšlené aktivity zároveň pomáhají vytvářet pozitivní návyky a vedou k formování společnosti čtenářů. Co kdybyste vyzkoušeli podobný projekt iniciovat i ve vaší škole? Jak by se vám líbilo, kdybyste i vy mohli ve škole s dětmi na chodbách či při obědě diskutovat o něčem zajímavém a přínosném?

Zdroje:

· Timmons Elementary School: http://sites.google.com/site/katiepoeoneschoolonebook/home
· Read to them: http://www.readtothem.org/index.php

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (8 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.