Vydáme si vlastní knížku!

Radek Sárközi, 22. 9. (2010), Projektové vyučování - Tipy do výuky , 8 384 zobrazení

V tomto článku naleznete tip, jak žáky motivovat ke společné tvorbě vlastní knihy a jak začít s třídním projektem, který jsem pojmenoval „Vydáme si vlastní knížku!“.

krok_za_krokem_skolnim_rokem_m

Literární sborník 3. ZŠ Holešov

Projekt o knížkách musí samozřejmě začít u knih! Do začátku potřebujeme mít tolik knih, kolik je žáků ve třídě. Nemusí jít o dětské knížky. Mnohem lepší je přinést ze školní (nebo i učitelské) knihovny nejrůznější typy knih – učebnice, encyklopedie, slovníky, odborná pojednání, romány, dětské knihy atd.

Začneme tím, že si každý žák vybere jednu z knih. Jeho úkolem je zběžně ji prolistovat. Pak už se žáci sejdou ve skupinkách o přibližně čtyřech členech a hledají, co mají všechny knihy společné a v čem se liší. Výsledek napíší na dva samostatné papíry A4: první s názvem „Co jsme objevili, že mají všechny naše knihy společného“ a druhý s názvem „V čem se naše knihy lišily“.

Co jsme objevili, že mají všechny naše knihy společného

Na prvním listu by mohly být údaje jako:
• Všechny knihy mají nějaký název.
• U každé knihy je uveden její autor.
• Všechny knihy mají očíslované stránky.
• Všechny knihy obsahují stránku s údaji, kdo je vydal.

V čem se naše knihy lišily

Druhý list by mohl obsahovat následující objevy:
• Názvy knih se liší.
• Každou knihu napsal jiný autor.
• Každá z knih má jiný počet stránek.
• Některé knihy mají obrázky, jiné ne.
• Na každé knize se podíleli jiní lidé (ilustrátoři, redaktoři…).
• Každá kniha vyšla v jiném nakladatelství.
• Každá z knih má jiný formát.
• Každá kniha má jinou cenu.
• Každá z knih má jiný náklad (počet výtisků).

Když má každá ze skupinek alespoň 3 body na každém z dvou listů papíru, můžeme postupně začít se čtením. Nejdříve si nahlas přečteme, co mají knihy společného. Jeden žák z první skupinky přečte první bod. Pokud ho mají i ostatní skupiny, nebo s ním souhlasí, napíše ho na tabuli do sloupečku se stejným názvem „Co mají všechny knihy společného“. Dál mluví někdo z druhé skupinky a přečte jiný z bodů, který ještě nezazněl. Tak se postupně dostane na všechny skupinky a pokud možno i všechny žáky. Výsledkem jsou dva sloupečky na tabuli (druhý má samozřejmě název „V čem se knihy liší“).

Nová slova

Učitel se může zeptat, zda někdo z žáků neví, jak se řekne jedním slovem „stránka s údaji, kdo knihu vydal, ilustroval, napsal, kolik má stran, jaký počet výtisků vyšel, kolik stojí atd.“. Je to „tiráž“. Nebo se může naopak zeptat, kterým slovům žáci nerozumějí. Např. Co je „náklad“? (Kolik kusů této knihy vytiskli v tiskárně…) Kdo je „ilustrátor“? (Ten kdo nakreslil obrázky…) Kdo je „redaktor“? (Víte, co přesně dělá nakladatelský redaktor? To budeme muset zjistit třeba exkurzí do vydavatelství…)

Kniha versus časopis

Touto aktivitou nasměrujeme pozornost žáků ke knize jako předmětu, který má typické znaky. Můžeme pokračovat úkoly, při nichž si žáci uvědomí, jak se kniha liší od časopisu nebo novin…

Opět dáme do čtyřčlenných skupinek časopisy a knihy a žáci mohou zkoumat, co mají společného a v čem se liší.

Třídní projekt

My ale výše uvedenou aktivitu vynecháme a zeptáme se žáků, jestli si myslí, že bychom společnými silami dokázali jednu knihu vyrobit… Kdo si myslí, že ano? Kdo by to rád zkusil? Co všechno budeme potřebovat?

No vida – třídní projekt „Vydáme si vlastní knížku!“ je na světě!

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (3 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.