Mediální výchova – Pár slov na úvod

Dalibor Dudek, 23. 6. (2010), Mediální výchova , 3 424 zobrazení

Mediální výchova je jedním z benjamínků školních vzdělávacích programů na českých školách. Formy její realizace, rozsah i podobu si určují školy samy. Jde o téma nesmírně široké, poměrně volně interpretovatelné a tudíž může snadno sklouzávat k povrchnostem. „Uděláme si čárku – máme splněno…“

Rozvíjet dovednosti žáků je jistě pro život cennější, než pouhé odučení látky. Avšak každá mince má dvě strany. Jednak je potřebné si i v souvislosti s mediální výchovou uvědomit, že pokud nebudeme rozumět řadě specifických termínů z mediálního prostředí, mnohé z našich dovedností nám nepomohou a pak – kde brát při plném úvazku 22 hodin týdně čas pro „domácí výrobu“ specifických nástrojů – aktivit a pomůcek nejen pro klasické vyučovací předměty, ale také pro průřezová témata? Podpořit školy v tomto smyslu je cílem našeho projektu, který se zaměřuje na rozvoj mediální gramotnosti žáků základních škol.

Mediální výchovou či mediální gramotností jsou myšleny především dovednosti a schopnosti kriticky posoudit smysl textů, situací a dialogů, vyznat se ve vnitřním světě médií (jejich hierarchií, pravomocí, zaměřením) a ovládnout specifické mediální nástroje pro vlastní zužitkování. Všech těchto oblastí se náš projekt dotkne.

Časopis, pokud je na školách realizován skutečně jako projekt, a má široký okruh přispěvatelů i aktivních čtenářů, je výborným nástrojem pro realizaci všech pilířů mediální výchovy. Mapuje a ovlivňuje život školy, tvoří jeho aktuální kroniku. Je prostorem pro vyjádření názorů i pocitů, slouží k inspiraci, umožňuje nabídnout čtenářům první literární pokusy tvůrců. Nabízí možnost aktivně se účastnit kooperativních a týmových aktivit, zamýšlet se nad čtenáři. Pomáhá tříbit novinářský styl, rozpoznat prvky manipulace, nacházet hranice mezi virtuálním a reálným světem. Dává dostatečný prostor pro sebereflexi, zamýšlení se nad chodem redakce, rolí jednotlivce v ní, nad dovednostmi nalézt podstatné a pravdivé informace a schopnostmi s nimi dále účinně pracovat. Neméně důležitá je kvalita výsledného produktu – časopisu, její stránka obsahová i vizuální. Školní časopis nabízí přímé vazby na řadu předmětů, jako jsou český jazyk, výchova k občanství, práce s počítači, dějepis, výtvarná výchova.

V našem projektu chceme také mapovat podoby školních časopisů, umožnit redakčním týmům se navzájem inspirovat a podpořit ty, kteří o vytváření školního časopisu zatím pouze uvažují. Poukazem na projekt a projektové vyučování usilujeme o podporu všech, kteří se zapojují do týmového a svobodného ducha škol. Taková zdánlivá maličkost, jako je školní časopis, má šanci rozvíjet ve svých tvůrcích i čtenářích smysl pro spravedlnost, zvídavost, tvořivost, toleranci i sebeúctu. A to přeci stojí za trochu úsilí!

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (2 hlasů, průměr: 4,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.