Média a internet jako vzdělávací instituce – 3. díl – Univerzita on-line

Petr Procházka, 11. 12. (2012), Projektové vyučování - Moderní vyučovací metody , 3 074 zobrazení

Snad jen ve své fantazii jsme si mohli představit, že nás někdy budou vyučovat profesoři z univerzit na Harvardu, Oxfordu, Princetonu či Edinburghu. Navíc z pohodlí svého domova. A ještě k tomu zadarmo! Dnes se tyto fantazie mění v realitu a je více než pravděpodobné, že výuková on-line platforma nadobro změní vzdělávací systém.

Počátky a nárůst geometrickou řadou 2000 – 2010

Jako první začala vývoj regulérních on-line vyučovacích kurzů Columbia University v roce 2003 s projektem AllLearn, který finančně i odborně zastřešovala ve společném konsorciu s Yale University, Stanford University a University of Oxford. Ještě o rok dříve vznikla na MIT (Massachusetts Institute of Technology) při katedře pro vývoj umělé inteligence iniciativa konceptu MOOC (Massive Open Online Courses, tedy Hromadné vzdělávání on-line).

Už od roku 2000 ovšem fungovala tzv. betaverze studijního programu AllLearn, jež obsahovala 110 vysoce kvalitních kurzů pro rozšíření univerzitní výuky. Do projektu se v září 2000 zkušebně a za skromný poplatek zapojilo více než 10 tisíc účastníků ze 70 zemí. O deset let později se s pomocí internetu vzdělávaly již 3 miliony středoškoláků v USA. V roce 2006 se skutečně masovou záležitostí stala nezisková vzdělávací organizace Khan Academy (pro základní a středoškolské studium) na portálu YouTube a brzy následovaly další významné internetové výukové on-line platformy jako např. Coursera a Udacity. Vzdělání se tím stalo přístupné takřka každému zájemci, jenž má přístup k internetu. Podle posledního průzkumu to je něco přes 2 miliardy lidí.

Revoluce vzdělávacího systému

Na tiskové konferenci v květnu letošního roku oznámili zástupci dvou z nejprestižnějších amerických univerzit – Harvard University a Massachusetts Institute of Technology (MIT) – spuštění projektu edX, jehož cílem je prostřednictvím internetu, tedy on-line výuky, nabídnout kvalitní a aktuální vzdělání zájemcům z celého světa. Zdarma! Prezident celého projektu Anant Agarwal to popsal svými slovy: „Jedná se o největší revoluci ve vzdělávání od vynálezu knihtisku.“

Moderní technologie mj. pomohou učitelům zefektivnit jejich práci a v žácích vzbudí zájem o nové učivo. Sami vyučující si také mohou na jednoduchých programech vytvářet vlastní aktualizované texty, osnovy i skripta. Poslední studie Amerického ministerstva školství ukazují, že kombinované vyučování, tedy mix výuky s pomocí internetu (on-line kurzů) a klasického vyučování ve třídách, pomohlo žákům zlepšit si známky o čtrnáct procent. Jakýmsi bonusem navíc je fakt, že každý žák základní školy si při rozhodování o své budoucí cestě za vzděláním může na zkušebních testech ověřit své schopnosti.

Fungování

Internetové vzdělávací on-line kurzy fungují podobně jako některé velmi populární tzv. Massive Multi-player Online Role – Playing Games, tedy počítačové hry o více hráčích. Výuka probíhá formou videí, tzv. podcastů, ve kterých pedagog provádí studenty jednotlivými lekcemi (kapitolami) daného tématu (předmětu). Ve valné většině podcasty navíc obsahují odkazy na přidruženou rozšiřující textovou část a úkoly po uzavření učební lekce-kapitoly (případně po několika lekcích). Všechny kurzy jsou zakončeny závěrečnou zkouškou, jejíž složení je podmínkou pro obdržení elektronického certifikátu.

Internetová výuková platforma edX navíc počítá s propojením projektu se sociálními sítěmi (Facebook, Twitter, Linkedln atp.), tedy vznikem jakýchsi virtuálních tříd, které mohou alespoň zčásti nahradit diskuzi s vyučujícím a ostatními studenty při hodinách. V nejbližší budoucnosti bude možné přenášet diskuzi o přednášených tématech do kyberprostoru, kde se každý zúčastněný snadno propojí s odbornými články či digitálními učebnicemi.

Ze společensko-sociologického pohledu je jasné, že pouhá internetová on-line výuka nemůže plnohodnotně studium nahradit, neboť studium není založeno pouze na získání znalostí, ale v nemalé míře také na získání pracovních návyků a především kontaktů pro následnou profesní praxi. Nicméně je zcela zřejmé, že tento nový trend nabízí řešení všem, kteří se kvůli titulu odmítali zadlužit.

Doporučené zdroje:

 

 

 

 

 

 

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (2 hlasů, průměr: 3,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.