Mýlí se každý, kdo říká, že fungující a dobře vybavenou školní knihovnu nelze ve státní základní škole mít kvůli špatnému financování. Na vlastní oči jsem se o tom přesvědčila při návštěvě ZŠ Hanspaulka v Praze. Jak školní knihovna funguje, jsme se zeptali paní ředitelky Marie Pojerové.
Proč je pro vaši školu knihovna tak důležitá?
Jednou z priorit této školy je rozvoj čtenářské gramotnosti žáků. Zároveň chceme vybudovat školu, která je otevřená pro veřejnost. Při rozvoji čtenářství hraje knihovna klíčovou roli. Proto do ní investujeme.
Vaše škola je otevřená i pro veřejnost, kdo z občanů do knihovny chodí?
Knihovnu navštěvují zejména rodiče našich žáků, ale také starší občané. Městská knihovna Prahy 6 je totiž daleko, snažíme se tedy suplovat roli městské knihovny. Ve fondu máme i knížky pro dospělé a 11 časopisů. Návštěvnost máme celkem vysokou, ale přáli bychom si větší, zejména z řad seniorů. Ti jsou v naší čtvrti buď tak akční, že si zajedou do knihovny do centra Prahy, nebo už tak staří, že do knihovny nechodí. Přáli bychom si, aby k nám chodili víc, třeba na čaj nebo na kulturní program. Věřím, že se nám to jednou podaří. Jsem přesvědčená, že na malém městě by školní knihovna, která je otevřená i pro veřejnost, mohla fungovat velmi dobře.
Kdo se o knihovnu stará?
Máme tu skvělou paní knihovnici, bývalou ředitelku Pedagogické knihovny J. A. Komenského, která je dnes v důchodu. Pracuje na 0,8 úvazku. Sehnala jsem ji přes knihovnickou konferenci na inzerát. A na několik hodin chodí pomáhat jedna naše bývalá paní učitelka.
Daří se vám rozšiřovat fond?
Protože je naše knihovna registrovaná u Ministerstva kultury, můžeme využívat meziknihovní výpůjčky. Městská knihovna nám každý měsíc půjčuje sadu knížek, abychom měli žákům a dospělým co nabídnout. Funguje to velmi dobře, a proto můžeme říci, že v naší knihovně jsou stále nové tituly. Do budoucnosti samozřejmě chceme rozšířit nabídku naučné literatury a encyklopedií, těch není nikdy dost.
Co veřejnosti můžete, nabídnou?
Pravidelně organizujeme prodej knih, před Vánoci prodáváme knížky přímo z velkoskladu a nabízíme je tu za lepší cenu než v knihkupectví. To má velký úspěch. Jednou měsíčně pořádáme tzv. Pohádkování pro rodiče nebo prarodiče s dětmi od dvou let, s dětmi čteme a na to máme navázané různé aktivity. Knihovnice se dětí ptá, co četly a co si o tom myslí, program je provázaný výtvarnými aktivitami. Pořádáme i debaty se zajímavými lidmi, například s panem Stránským nebo bývalou absolventkou naší školy, paní Marií Retkovou.
Nabízíte program i místním mateřským školám?
Mateřská škola chodí do naší knihovny pravidelně jednou týdně, děti se zde seznamují s knížkami, kreslí nebo něco tvoří. Program pro ně zajišťuje naše paní knihovnice.
Jakou roli paní knihovnice ve škole sehrává?
Mít kvalitního knihovníka, který má na knihovnu čas, je velmi důležité. V mnoha školách plní funkci knihovníka češtinář, jednou týdně otevře skříň s knížkami a tím to pro něj končí. Tak to u nás není. Paní knihovnice tvoří programy pro žáky a věnuje se aktivně žákům. Vytvořila například seminář Jak se dělá referát. Učí žáky tvořit referáty tak, aby to nebyly plagiáty. S tím je velký problém, jednou mi žáci odevzdali pět téměř totožných referátů, tomu se snažíme zabránit. Snažíme se plagiátorství trestat a upozorňovat na něj jako na podvod. Uvědomuji si, že žáci nevědí, jak takový autentický referát vytvořit, a proto se je to snažíme se je naučit. Je potěšitelné, že se nám to daří. Úroveň závěrečných prací žáků 9. tříd a referátů se zlepšila. Na knihovnici se mohou žáci kdykoli obrátit, ráda jim poradí s vyhledáváním zdrojů. Paní knihovnice pro náš ŠVP vypracovala program na rozvoj čtenářské gramotnosti. Organizuje pro 1. třídy tzv. Pasování prvňáčka na čtenáře, během něhož dítě dostane knížku darem a legitimaci do knihovny. V září pořádá v knihovně na informační schůzku. Paní knihovnice také spolupracovala na vytvoření programu čtení pro celých devět let školní docházky.
A jak vypadá komunikace mezi učiteli a knihovnicemi?
Jednou za týden máme poradu, kam chodí i paní knihovnice a informuje nás o všech novinkách a plánech. Učitelé jsou s knihovnicí v aktivním kontaktu. Knihovnice navíc informuje učitele skrze emaily. Učitelé mají materiály v kabinetech, ale v knihovně je regál s pedagogickou literaturou, kam učitelé mohou zajít a odborné knížky si vypůjčit. Přímo do knihovny učitelé studovat nechodí.
Využíváte knihovnu přímo při výuce?
Žáci chodí do knihovny při výuce s vyučujícím, který má v knihovně naplánovanou výuku. Po domluvě paní knihovnice připraví žákům a učitelům knížky, které se k té tématice vážou. To lze realizovat i díky meziknihovním výpůjčkám. Někdy vyučující požádají, aby paní knihovnice na nějaké konkrétní téma hodinu vedla. Organizovali jsme také akci nazvanou Jak se dělá kniha, které se účastnili pracovníci Albatrosu, a s pracovníky časopisu ABC jsme pořádali akci Jak se dělá časopis. Zmínit musím i dílny čtení, které zavedla naše schopná češtinářka Tereza Hradecká.
A žáci v knihovně pomáhají také?
Samozřejmě, starší žáci pomáhají při práci s mladšími dětmi. Knihovnice se snaží starší děti zapojovat například při Pohádkování nebo při Noci s Andersenem.
Kde na školní knihovnu sháníte finance?
Peníze získáváme z grantů, které vypisuje městská část. Z toho částečně platíme i knihovnici. Šetříme některé úvazky, spojujeme tělocviky a volitelné předměty. Knihovna je naší prioritou, takže peníze vždy seženeme.
Jaké jsou vaše další plány s knihovnou?
Potřebovali bychom knihovnu rozšířit, plánujeme prorazit zeď. Také je třeba rozvíjet program. Rádi bychom přidali do knihovny počítače, které budou sloužit k vyhledávání informací, rozhodně ne proto, aby si na nich žáci hráli hry. Chceme zavést tradici literárních podvečerů nebo filmového klubu.
Hodnocení článku
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.