Jak zkvalitnit školní časopis?

Redakce, 26. 4. (2012), O projektu , 2 139 zobrazení

Právě nad touto otázkou se zamýšleli žáci karlovarských základních škol během Workshopu pro redaktory školních časopisů na téma Čtenářská gramotnost a mediální výchova. Workshop se uskutečnil v úterý 24. dubna 2012 v dětském oddělení Krajské knihovny v Karlových Varech. Akce byla součástí doprovodného programu k Výstavě školních časopisů a literárních sborníků, kterou připravilo občanské sdružení Abeceda v rámci projektu Čtenářská gramotnost a projektové vyučování.

web_logo_hlavni_barevne1
Workshopu se zúčastnili žáci dvou základních škol, které vydávají vlastní školní časopis. Ze ZŠ Konečná 25, Karlovy Vary (http://zskonecna.webnode.cz/) přijeli redaktoři časopisu Myš?-Maž! (http://zskonecna.webnode.cz/skolni-casopis/), redaktoři časopisu Dukelín (http://www.zsdukla.cz/casopis/) dorazili ze ZŠ Dukelských hrdinů, Moskevská 25, Karlovy Vary (http://www.zsdukla.cz/).

Akci uvedla za o. s. Abeceda Tereza Srpová. Na úvod přivítala redaktora Jana Havelku a fotografa Petra Tomana, kteří působí v Karlovarském deníku (http://karlovarsky.denik.cz/). Ti mladým redaktorům představili různé profese, které se podílí na vydávání novin. Vyprávění okořenili zajímavými historkami ze své novinářské praxe. Žáci se tak například dozvěděli, jak si poradit, když se nestihnou dostatečně připravit na rozhovor, či jak zachytit na reportážní fotografii všechny podstatné okamžiky. Uvědomili si také, že jde o zaměstnání časově náročné, i když velmi atraktivní.

Poté se slova ujali sami žáci, kteří si vzájemně představili své časopisy a způsob práce ve školní redakci. Následovaly dílny mediální výchovy, během nichž žáci srovnávali svůj školní časopis s profesionálním časopisem pro děti. Díky této práci žáci objevili nové způsoby, jak by mohli vylepšit činnost své školní redakce. Kromě toho si uvědomili, v čem je jejich časopis jedinečný a na co by měli být hrdí. Na závěr dílny si žáci vyzkoušeli práci v redakční radě a diskutovali nad kvalitou svého časopisu podle předem stanovených kritérií, tzv. desatera kvalitního školního časopisu.

V závěrečné části programu se žáci mohli inspirovat díly svých vrstevníků u výstavních panelů a vyplnit si pracovní listy, které jsou k dispozici i všem návštěvníkům výstavy až do konce dubna, kdy se výstava přesune do Obvodní knihovny Bolevec Plzeň.

Výstava prezentuje výsledky soutěží Náš časopis 2010 a Nadílka našich dílek 2010, které uspořádalo občanské sdružení Abeceda. Na osmi výstavních panelech lze zhlédnout ukázky z vítězných časopisů a sborníků. Kromě toho se návštěvníci dovědí, jak by měl vypadat kvalitní školní časopis a kvalitní školní literární sborník. Jeden z panelů seznamuje žáky se čtenářskými strategiemi, neboli postupy, které nám pomáhají porozumět čtenému textu.

Fotografie, které v průběhu akce pořídila Martina Málková, najdete na adrese: http://abeceda-foto.rajce.idnes.cz.

Projekt Čtenářská gramotnost a projektové vyučování byl podpořen z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Více informací o projektu naleznete na internetových stránkách www.ctenarska-gramotnost.cz a www.sotkoviny.cz.

Abeceda, o.s.

OPVK + ABECEDA CMYK

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (zatím nehodnoceno)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.