Konference o čtenářské gramotnosti nabídla učitelům spoustu inspirace do nového školního roku

Redakce, 5. 9. (2012), O projektu , 2 978 zobrazení

V pátek 31. srpna 2012 se v prostorách FZŠ Táborská v Praze uskutečnila Konference o čtenářské gramotnosti. Celkem sto sedmnáct učitelek (a jeden učitel) z mimopražských ZŠ se zúčastnilo inspirativních workshopů, které vedli zkušení pedagogové z praxe a odborníci lektoři. Akci uspořádalo občanské sdružení Abeceda v rámci projektu Čtenářská gramotnost a projektové vyučování. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

web_logo_hlavni_barevne1

Konferenci uvedla za o. s. Abeceda Ladislava Whitcroft, hlavní organizátorka tohoto setkání a odborná garantka pro oblast čtenářství a čtenářská gramotnost. Po zahájení předala slovo svým kolegům: projektovému manažerovi a předsedovi občanského sdružení Abeceda Radku Sárközimu, odbornému garantovi pro oblast čtenářská gramotnost a mediální výchova Daliboru Dudkovi a Tereze Linhartové, odborné garantce pro oblast čtenářská gramotnost a tvůrčí psaní. Ti seznámili přítomné účastníky se všemi výstupy projektu, které se dosud podařilo zrealizovat.

Po společném úvodu se učitelé rozešli do předem vybraných dílen. Každý z učitelů se dopoledne zúčastnil jednoho z šesti workshopů věnovaných rozvoji čtenářské gramotnosti ve výuce. Následovala pauza na oběd, během které byl dostatek času i na vzájemnou výměnu zkušeností, prohlídku Výstavy školních časopisů a literárních sborníků, na zhlédnutí prezentace výukových pomůcek, publikací a her i prohlídku školy. Odpoledne učitelé navštívili druhý vzdělávací workshop.

Účastníci si mohli vybrat návštěvu dvou z šesti dílen:

V dílně s názvem Čteme a hrajeme si v hodinách českého jazyka a literatury, kterou vedla učitelka Jarmila Sulovská, získali spoustu praktických tipů, které jim pomohou učinit hodiny českého jazyka a literatury zábavnější, hravější a smysluplnější. Účastníci se dozvěděli, jak žáky vhodně motivovat k četbě a zaujmout je pro práci s textem. Netradičními aktivitami a formou hry bylo ukázáno, co vše je možno nalézt v próze i v poezii.

Lektor Zdeněk Brom učitele seznámil se způsoby, jak ve školách pracovat s naučnými texty. Vysvětlil metodický postup práce s naučným textem od I. stupně do 9. ročníku. Učitelé zhlédli praktické ukázky, dozvěděli se, jak motivovat žáky ke čtení naučných textů, jak si tyto texty vybírat a jak s nimi dále smysluplně pracovat v hodinách. K jednotlivým tématům učitelé obdrželi pracovní listy.

Ludmila Kovaříková si pro učitele připravila Ochutnávku čtenářských strategií. Účastníci workshopu se seznámili se základními pojmy a postupy při výuce čtenářských strategií. Vyzkoušeli si metody, které rozvíjejí jednotlivé čtenářské dovednosti, a diskutovali o možnostech jejich zavádění do výuky.

František Oplatek představil ve své dílně učitelům dramatickou výchovu jako možnou cestu ke čtenářství. Odhalil tak další tvůrčí způsob, jakým lze vyučovat některé čtenářské strategie. Učitelé poznali možnosti, které dramatická výchova při práci s textem poskytuje, a zjistili, jak využít metody a techniky dramatické výchovy (nejen) v hodinách literatury.

Ve Čtenářské dílně Radomíry Hubálkové dostali účastníci možnost získat nový pohled na hodiny čtení a literatury. Uvědomili si, jaké výhody přináší čtení celých textů, nikoli jen úryvků z čítanek. Vyzkoušeli si základní postupy, které umožňují každému žákovi číst v hodině svou vlastní knihu. Učitelé získali náměty na činnosti, které se osvědčily ve výuce na I. i II. stupni ZŠ.

Práci s jednou knihou představila účastníkům Naděžda Černá. Cílem této dílny bylo ukázat učitelům, jak mohou v hodinách smysluplně a kreativně pracovat s textem knihy Malý princ od Antoina de Saint-Exupéryho. Během workshopu učitelé pracovali metodami kritického myšlení a zkusili si i dramatické postupy při práci s textem.

Na závěr konference Ladislava Whitcroft shrnula ve své prezentaci, které výstupy projektu mohou učitelé v oblasti čtenářství a čtenářská gramotnost aktuálně využívat a na co se mohou ještě těšit. Představila tak stručně důležité články, přípravy do vyučování a e-learningové kurzy, které připravila pro učitele i žáky na webových portálech www.ctenarska-gramotnost.cz a www.sotkoviny.cz. Nastínila i koncepci výukových CD pro učitele a žáky, které budou účastníkům zdarma rozeslány do konce roku 2012.

Všichni zúčastnění učitelé obdrželi osvědčení o absolvování akce DVPP „ŠVP a čtenářská gramotnost“ akreditované MŠMT. Kromě skvělých zážitků a spousty tipů do výuky si z konference odnesli také vzdělávací záložky do knížek, na kterých jsou žákům atraktivní formou představeny čtenářské strategie. Mezi propagačními předměty pak učitelé nalezli i propagační letáčky, zápisník a netradičně pojatou interaktivní brožuru o celém projektu.

Více informací o projektu naleznete na internetových stránkách www.ctenarska-gramotnost.cz a www.sotkoviny.cz.

Fotografie z celé akce jsou k nahlédnutí na: http://abeceda-foto.rajce.idnes.cz.

Abeceda, občanské sdružení

OPVK + ABECEDA CMYK

 

 

 

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (3 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.