Na webu www.ctenarska-gramotnost.cz je publikováno již přes 200 článků věnujících se oblastem čtenářství, tvůrčí psaní, mediální výchova a projektové vyučování. Jestliže nesledujete náš webový portál pravidelně, může se stát, že některé důležité články uniknou vaší pozornosti. Připravujeme proto pro vás newslettery s výběrem těch nejzajímavějších článků. První newsletter mapuje články z roku 2010.
Finský úspěch v oblasti čtenářské gramotnosti: Záhada či jednoduchý recept?
Také si kladete otázku, proč zrovna Finové opakovaně dosahují v testech PISA skvělé výsledky? Pokud ano, pak navštivte níže uvedený odkaz. Kromě jiného se můžete podívat i na video z jedné finské školy. Učitelka z Helsinek v něm ukazuje své britské kolegyni, jak pracuje s heterogenní skupinou žáků. Video zachycuje workshop, ve kterém sedmi až desetileté děti vytvářejí své vlastní knížečky. Do českého jazyka jsme pro vás přeložili, co se během výuky děje. Třeba vás uvedená ukázka inspiruje k tomu, abyste ve svých hodinách začali s žáky dělat něco podobného: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zahranici/finsky-uspech
Čtenářské strategie – 4. díl – Jak učit strategie (konkrétní příklad: práce se strategií kladení otázek k textu)
Tento článek je jedním z dílů seriálu o čtenářských strategiích. Článek na konkrétním příkladu doporučuje, jak postupovat při výuce čtenářských strategií. Výuka sleduje model postupného předávání odpovědnosti, jehož obecné fáze jsou popsány v předchozím díle seriálu. Čtenářské strategie jsou postupy, které čtenáři pomáhají porozumět čtenému textu. Za hlavní přínos výuky čtenářských strategií považuji poselství, že žáky skutečně můžeme naučit číst s porozuměním, pokud společně s nimi budeme přemýšlet nad tím, jak během čtení přemýšlíme a co nám pomáhá: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-strategie/ctenarske-strategie-4
Knihy pro žáky – 5. díl – Erich Ballinger: Pravěký malíř
Pokud chceme u žáků rozvíjet čtení s porozuměním, musíme je hlavně přivést k četbě. Číst bychom měli ve škole s žáky i celé knihy, měli bychom poskytnout prostor k diskuzi o četbě a ukázat žákům, že čtení může být velké dobrodružství a že v knihách se dá najít odpověď na mnohé otázky, které nás zajímají a které se nás bezprostředně týkají. Podívejte se, co vše můžete s žáky dělat a nad čím se můžete zamýšlet při četbě jedné konkrétní knihy: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-tipy/knihy-pro-zaky-5dil
Školní knihovna jako informační studijní centrum
Rozhovor s paní Jitkou Kopáčovou ze ZŠ Kunratice ukazuje, jakým způsobem se dá využít prostor školní knihovny: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-skolni-knihovny/knihovna-zs-kunratice
Pohled na finské kurikulum pro základní vzdělávání
Seriál představuje kurikulum Finska a přináší překlad některých jeho částí: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zahranici/finske-kurikulum-1
Reklama – 2. díl – Děti a reklama
Článek je součástí seriálu „Reklama“, který upozorňuje na marketingové triky, reklamu cílenou na děti, legálnost product placementu, televizní a internetovou reklamu: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-zdroje-k-tematu/reklama-2
Rozhovor – 1. díl – Formy rozhovorů
Myslíte si, že lze rozhovor zpracovat pouze formou dialogu? V tomto článku vám představíme pět základních forem rozhovorů. V seriálu „Rozhovor“ dále naleznete doporučení pro redaktora i zpovídaného, jak číst mezi řádky, jak rozhovor dělat a nedělat: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/rozhovor-1
Reportáž – 1. díl – Co je to reportáž?
Seriál „Reportáž“ seznamuje s typickými znaky reportáže, kompozicí a uspořádáním textu; všímá si zpravodajské a publicistické hodnoty reportáže: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/reportaz-1
Náš časopis 2010 – 1. díl – Přehled kritérií a vítězů jednotlivých kategorií soutěže
Seriál „Náš časopis 2010″ rozebírá jednotlivá kritéria soutěže školních časopisů – vzhled časopisu, promyšlenost rubrik, fotografii a foto-příběh, novinářskou etiku; seznamuje s vítězi jednotlivých kategorií: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-soutez-casopisy/nas-casopis-1
Jak se pozná kvalitní školní časopis – Desatero zásad
Na základě vyhodnocení soutěže školních časopisů „Náš časopis 2010″ jsme vytvořili desatero, jak se pozná kvalitní školní časopis: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/kvalitni-casopis-1
Vedeme žáky k samostatnému psaní – 1. díl – Představení základních metod
Seriál „Vedeme žáky k samostatnému psaní“ seznamuje s metodami užívanými v zahraničí (Představení základních metod; Psaní modelované učitelem (Modelled Writing); Společné psaní aneb Píšeme společně s žáky; Řízené psaní): http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-zahranici/metody-psani-1
• Mapa příběhu a její využití v hodinách tvůrčího psaní
Článek upozorňuje na méně známou metodu výuky tvůrčího psaní používanou v zahraničí: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-zahranici/mapa-pribehu
Tvůrčí psaní ve škole – 4. díl – Hry a techniky
Co má společného vybraná mrtvola, aliterace, clustering a brainwriting? To se dozvíte v seriálu „Tvůrčí psaní ve škole“. Seriál nabízí tipy na inovace výuky slohu (Zábavné slohovky; Literární výchova jinak; Inspirace uměleckou avantgardou): http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-tipy/tvurci-psani-ve-skole-4
Školní nakladatelství
Článek přináší tip na zajímavý projekt: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-tipy/skolni-nakladatelstvi
Freinetovská pedagogika a volný text
V tomto článku upozorňujeme na zajímavé postupy francouzského pedagoga Celestina Freineta: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-zahranici/freinetovska-pedagogika-a-volny-text
Projektové vyučování – 2. díl – Začínáme s projekty
Seriál „Projektové vyučování“ přináší základní informace o projektové výuce (Charakteristika; Začínáme s projekty): http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-tipy/projektove-vyucovani-2
Moderní vyučovací metody – 4. díl – Kooperativní učení
Seriál „Moderní vyučovací metody“ nabízí charakteristiku moderních metod (Brainstorming a jeho variace; Myšlenkové mapy; Komunitní kruh; Kooperativní učení):http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-metody/metody-4
Inovativní pedagogické programy – 2. díl – Integrovaná tematická výuka
Seriál „Inovativní pedagogické programy“ seznamuje čtenáře s ucelenými pedagogickými koncepcemi (Začít spolu; Integrovaná tematická výuka; Otevřené učení; Čtením a psaním ke kritickému myšlení): http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-zahranici/inovativni-programy-2
Ukázky z kurikula státu New Jersey
Článek nabízí příklady projektů (výlet na Mars, biografie medvěda, zkoumání ohrožených zvířat): http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-zahranici/new-jersey-ukazky
Vydáme si vlastní knížku!
Článek přináší tip na projekt: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-tipy/vydame-si-vlastni-knizku
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.