Co vše si necháme říct od obalu

Tereza Srpová, 5. 8. (2011), Čtenářská gramotnost - Tipy do výuky , 11 479 zobrazení

„Víte, že GRANKO je obohaceno o vitamíny skupiny B a vitamín E? Vitamíny jsou důležité pro správný růst a vývoj organismu.“ Také se nad podobnými texty na obalech výrobků pozastavujete? Zkuste je přinést do výuky, ať nad nimi přemýšlejí i vaši žáci.

Jaké texty ještě číst

Optimálního rozvoje čtenářské gramotnosti nedosáhneme jen čtením beletristických, naučných a publicistických textů. Je třeba číst s žáky také texty, se kterými se setkávají v běžném životě, kdy si ani neuvědomují, že něco čtou. Takové texty mohou vidět na ulici, na nástěnkách, při nákupech, při brouzdání internetem, nebo je naleznou v poštovní schránce či získají na různých akcích.

S velkým množstvím textů se dostávají do styku během nakupování. Při něm čtou často jen to, co je na první pohled zaujme, a jsou tím pak jednostranně ovlivněni. Jak je ale naučit hledat to, co číst potřebují? A jak rozvíjet jejich porozumění těmto textům? Věnujme některou z hodin následující aktivitě.

Informace o výrobku, které chceme znát

Nechme žáky vybrat 3 věci, které si v poslední době koupili nebo které jim koupili rodiče. Poté dejme žákům čas na to, aby ke každé věci vypsali, kde všude by u ní našli nějaký text. Můžeme jim aktivitu modelovat na vlastním příkladu: Granko – text na krabici, cena; Tričko – potisk na tričku, text na cedulce u trička (pokyny k praní), na tašce od trička, cenovka a cedulka se značkou trička; Mobilní telefon – text na krabici, v návodu k používání, v záručním listě, na telefonu, v telefonu, cena + informace o slevě. Je dobré do hodiny tyto výrobky i s obaly na ukázku přinést.

Dalším úkolem by mohla být diskuze ve dvojici, kdy se žáci vzájemně seznamují se svými výrobky a texty, které se k nim vztahují. Hovoří o tom, co konkrétně naleznou na obalu výrobku a jaké informace z těchto textů oni sami vyčtou. Nakonec společně sepíší seznam toho, co se z textů u výrobku mohou dozvědět. Barevně vyznačí, jaké informace jsou pro ně samotné důležité. Výsledky své práce prezentují další dvojici. Svůj seznam pak mohou doplnit o nové poznatky.

V následné diskusi celé třídy pravděpodobně zjistíme, že pro každého je důležitý jiný text a že si žáci už přesně nevybavují, co se na výrobku píše. Můžeme na tabuli vypsat seznam těch nejdůležitějších informací z výrobků, na kterých se shodnou všichni žáci (např. datum spotřeby, složení výrobku, technické parametry, cena, značka…). Zde by mělo docházet k argumentaci, žáci, kteří nesouhlasí s některou položkou na společném seznamu, by svůj nesouhlas měli vyjádřit a objasnit, proč pro ně tato informace důležitá není.

Prozkoumejme obal od Granka

granko_obal1

Zbytek hodiny už můžeme směřovat na jeden text, který najdeme na obalu výrobku. Je dobré, aby všichni žáci pracovali s nějakým konkrétním příkladem. Můžeme jim proto naskenovat obal Granka nebo jiný zajímavý obal. Žáci nejdříve zakroužkují text, který by si v běžném životě určitě přečetli. Soustředíme se nejprve jen na přední stranu obalu. Můžeme se ptát, proč je pro žáky důležité, aby znali název výrobku. Další otázka může směřovat k zamyšlení, zda by výrobek poznali i bez toho, aby na něm byl jeho název napsaný. Žáci si tak uvědomí nezbytnost grafické stránky obalu, to, že už se jim obrázek puntíkatého hrnečku vryl pod kůži. Možná si někdo dokonce vzpomene, že z tohoto hrnku doma kakao pije, protože ho jednou získal za zakoupení určitého množství Granka.

Zajímavé může být zjištění, kolik žáků si všimne hvězdičky Orion a co pro ně tato značka znamená. Můžeme pak srovnat prestiž potravinových značek se značkami oděvními. Ptejme se také, zda je pro žáky důležitá informace o hmotnosti výrobku (např. 500g). Žáci mohou spočítat cenovou výhodnost velkého balení Granka oproti balení malému (250g).

Na přední straně obalu Granka také najdeme barevné kolečko s vyjmenováním vitamínů a dalších látek, navíc zde vidíme, jaká je energetická hodnota jednoho nápoje a oblíbené procentuální vyjádření GDA. To se může stát jádrem našeho objevování textů na obalu. Nechme žáky pracovat samostatně nebo ve dvojicích, jejich úkolem bude odhalit, proč jsou na přední straně obalu tyto dvě informace, co znamenají a zda jsou pro ně důležité. K odpovědi na tyto otázky žákům postačí zbylé strany obalu Granka, které si budou muset pečlivě pročíst a nad nimiž se budou muset zamyslet. Zároveň žáky vyzveme, aby si v průběhu čtení zapisovali všechny otázky, které je napadnou. Jako příklad můžeme uvést otázky: Jak asi chutná Granko Exklusive? Na zadní straně obalu vidím mimo značky Orion také značku Nestlé… V jakém jsou asi vztahu?

granko_obal

Kontrolu práce začneme odpovědí na otázku: Co znamenají informace na obalu? Předpokládáme, že žáci informace naleznou. Problém jim možná bude činit objasnění zkratky GDA, k tomu jim pomůže, pokud pochopí systém odkazující hvězdičky.

Jako druhou položíme otázku: Proč jsou tyto informace už na přední straně? Žáci možná správně odpovědí, že nás na ně chce výrobce upozornit. Žáci ale možná budou odpověď formulovat jinak: Informace jsou důležité, proto jsou na přední straně. Tím vlastně zodpoví i třetí otázku.

U třetí otázky (Jsou pro vás tyto informace důležité?) ale očekáváme diskuzi, možná ji sami budeme muset rozpoutat. Žáci pravděpodobně nabydou dojmu, že je Granko zdravé, což si dříve nemysleli. Proto tuto informaci mohou považovat za důležitou. Zde je nutné, aby učitel hrál ďáblova advokáta a ptal se žáků, proč si nyní myslí, že je Granko zdravé, a proč si předtím mysleli, že je nezdravé. Hledáme, zda jsou ony nezdravé faktory na obalu nějakým způsobem zaznamenány. (Zjistíme, že informace o procentu tuků a cukrů jsou uvedeny pouze v jedné tabulce, ze které není vidět zřejmý vliv na zdraví, pokud o problematice sami nevíme více, nebo si toho více nenastudujeme.) Poté hledáme, na kolika místech jsou naopak přímo vyjádřeny pozitivní dopady Granka na zdraví. (Zjistíme, že téměř všude.)

Z našeho vedení diskuze by nemělo vyplynout, že je Granko nezdravé a že výrobce lže. Cílem je upozornit na to, že výrobce zdůrazňuje pozitivní stránky svého výrobku, a hledat způsoby, jakými tak činí. Žáci by se měli vrátit ke druhé otázce a uvědomit si, že informace na přední stranu obalu dává výrobce proto, aby nás na ně upozornil, aby nás na výrobek nalákal. Pro nás tyto informace důležité být můžou, ale nemusejí. Na příkladu Granka lze dobře ukázat i tzv. chlubení se cizím peřím, to je patrné ve sdělení, že Jeden hrníček GRANKA s mlékem vám dodá jednu třetinu doporučené denní dávky vápníku.

Jistě naleznete ještě mnoho dalšího, co by bylo možné při čtení obalu Granka i jiných obalů rozebírat. Věřím, že i dotazy, které si měli žáci během své práce zapisovat, vám pomohou v zamýšlení se nad výrobkem a způsobem jeho propagace prostřednictvím obalu.

Pokud objevíte obal výrobku, jehož čtení se vám ve výuce osvědčilo, neváhejte se o něj s námi podělit v diskuzním okénku pod článkem.

Příloha:

  Obal od Granka (1,7 MB, 282 stažení)
Stahovat tento soubor smí jen registrovaný uživatel.


Doporučené články:

• Jogurty Aktivia? Prý jde o dokonalý podvod: http://izeny.eurozpravy.cz/zdravi-hubnuti/25001-jogurty-activia-pry-jde-o-dokonaly-podvod/
• TEST: Obaly na potravinách lžou: http://ekonomika.idnes.cz/test-obaly-na-potravinach-lzou-dzx-/

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (6 hlasů, průměr: 4,67 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.