Mapování volby časopisů mezi žáky školy

Dalibor Dudek, 22. 7. (2010), Mediální výchova - Školní časopisy , 6 047 zobrazení

Netradiční anketa realizovaná formou didaktické aktivity mapuje preferované časopisy a podstatná kritéria pro jejich výběr mezi žáky druhého stupně základní školy.

Během tří dnů jsem postupně oslovil celkem 147 žáků druhého stupně základní školy, abych zmapoval následující: preferované časopisy mezi žáky a podstatná kritéria žáků pro výběr časopisů.

Informaci o preferovaných časopisech, ale také novinách, se kterými se žáci nejčastěji doma setkávají, jsem zadal formou následující aktivity: žáci dostali za úkol vyhledat si jednoho do dvojice a cca 3 minuty spolu rozmlouvat na téma jaký časopis čtu a proč a jaké noviny míváme doma. Poté si sedli do kruhu tak, aby nikdo neseděl vedle toho, s kým si povídal. Úkolem každého jednotlivce bylo představit ostatním, co se dozvěděl během rozhovoru od svého spolužáka, a musel zaznít název časopisu a případně novin. Po něm následoval žák po pravé ruce s tou samou informací. Na závěr pro upevnění paměti jsme postupovali směrem opačným a každý si měl zkusit vybavit, o jakém časopise a novinách mluvil žák po jeho levé ruce.

Z ankety vyplynulo, že téměř žádný žák si pravidelně nekupuje časopisy. Nejčastějšími novinami doma jsou Blesk a Dnes (tzv. Mladá fronta).

V šestém ročníku žáci (38 žáků) preferují nejčastěji časopis ABC, následuje Bravo a Tuning magazín, v několika případech ještě časopis Mateřídouška.

V sedmém ročníku (20 žáků) jsou to nejčastěji časopisy Bravo a Popcorn, následují časopisy ABC a Bravo Girl (u děvčat). U žáků šestého a sedmého ročníku se navíc ukazuje specializovaný časopis Střelecká revue, zájem o něj je zde vyvolán dlouholetým působením střeleckého kroužku na dané škole.

Chlapci osmého ročníku nejčastěji uváděli ABC a jakékoli časopisy se zaměřením na počítače a mobilní telefony (v menší míře sport). Děvčata osmého ročníku uváděla nejčastěji Bravo, Bravo Girl a časopis Top dívka. (celkem 53 žáků)

V devátém ročníku (36 žáků) jsou mezi žáky preferované časopisy velmi podobné ročníku osmému, u chlapců jde navíc o magazín Playboy a u děvčat o časopis Paparazzi.

Dále jsme se zabývali důvody, které žáky vedou k tomu, že si vyberou konkrétní časopis. Zde na prvním místě chlapci i děvčata uvádějí relaxaci, zábavu, vtipy a touhu nenudit se. Již druhé místo od sebe odděluje chlapce od děvčat. Zatímco děvčata častěji uvádějí módu, plakáty nebo celebrity, chlapci na druhém místě uvádějí počítače a počítačové hry. Jeden bod však na druhém místě uvádějí děvčata i chlapci: přiměřenou cenu. Také se shodují v tom, že by uvítali méně stránek s reklamou. Je zajímavé, že v nižších ročnících mají o sportovní informace spíše zájem děvčata a současně chlapci zde uvádějí, že důvodem pro koupi časopisu může být přiložený dárek. Děvčata v sedmém ročníku mají v oblibě tzv. „Akta X“ (dramatické příběhy někdy s prvky paranormálních jevů). Dalšími uváděnými kritérii pro výběr časopisu byly: pravdivé informace, poutavá přední strana, nové informace, přiložený plakát.

Zajímavou skutečností rovněž je, že nikdo z oslovených žáků nevzpomněl některý z časopisů, které nejsou běžně k vidění na stáncích, jako kupříkladu časopisy pro skauty.

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.