Jak se pozná kvalitní školní časopis – Desatero zásad

Radek Sárközi, 23. 2. (2011), Mediální výchova - Školní časopisy, Mediální výchova - Soutěž školních časopisů , 18 821 zobrazení

Do soutěže Náš časopis 2010 se přihlásila skoro stovka školních časopisů z různých mimopražských škol. Je skvělé, že tyto školy žákům umožňují vydávat vlastní časopis – tím se vyčleňují z většiny škol, které k tomu žáky nevedou… Úroveň jednotlivých časopisů je ale velmi rozdílná – některé časopisy vlastně ani časopisy nelze nazývat, jiné jsou na úrovni profesionálních tiskovin! Jak se pozná kvalitní školní časopis?

Školní časopis by měl po formální stránce obsahovat vše, co obsahují tištěné časopisy nebo noviny, se kterými se žáci běžně setkávají (ať již čtou Sluníčko, Mateřídoušku, ABC, 21. století Junior, Bravo Girl!, IN! nebo jiný časopis). Na rozdíl od většiny komerčních časopisů je ale školní časopis nekomerční, proto bude jeho obsah odlišný. (Mohl by hledat inspiraci u neziskových projektů jako je např. Nový prostor…) I cílová skupina je jiná – u školního časopisu jde především o žáky školy a nejbližší okolní komunitu (učitelé, rodiče žáků, kamarádi žáků, obyvatelé obce, kde je pouze jedna škola apod.). Mimochodem na vytvoření takové komunity se může školní časopis velkou měrou podílet!

Inspiraci tedy máme – stačí se sejít s redaktory školního časopisu a prolistovat si různé druhy časopisů a novin, zjistit, co mají společného, v čem se liší, a hlavně si promyslet, co z nich převzít a co nikoliv…

Bohužel se mi zdá, že ne všechny redakce školních časopisů tohle udělaly. Když jsem zkoumal, čím se liší vítězné časopisy od těch, které se neprobojovaly ani do užšího výběru, přišlo mi na mysl jakési časopisecké „Desatero“, které bych vám rád předložil k zamyšlení. Tady je…

„Desatero“ rysů, podle nichž poznáte kvalitní školní časopis:

1. kvalitní články podepsané jejich autory

2. zajímavé rozhovory, reportáže a další publicistické žánry

3. stálé rubriky

4. názory žáků, komentáře, ankety

5. jednotná grafická úprava

6. pěkná obálka

7. originální obrázky a komiksy

8. zajímavé fotografie a fotopříběhy

9. tiráž

10. co nejvíce práce kolem časopisu odvedli žáci, ne dospělí

Napadá vás ještě nějaká další důležitá zásada? Pokud ano, podělte se o ni v diskuzním fóru u tohoto článku…

Další díl seriálu:

• Jak se pozná kvalitní školní časopis – 2. díl – Zamyšlení nad rozhovory ze školních časopisů: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/kvatitni-casopis-2

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (12 hlasů, průměr: 3,08 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.