Blog jako alternativa školního časopisu – 3. díl – Jaký web vybrat pro fotoblog?

Michal Černý, 3. 1. (2012), Mediální výchova - Školní časopisy , 13 477 zobrazení

V předchozím článku jsme se poměrně obsáhle věnovali tomu, jakým způsobem je možné žáky k práci na fotoblogu vést, i jaké jsou motivace k této činnosti. V dnešním článku se pokusíme o krok do zcela základní praxe – odpovědět na otázku, jaký publikační systém pro tuto činnost zvolit.

Tři základní formy

sotek-se.zdvizenym-prstem-barvaV zásadě je možné hovořit o třech základních formách tvorby fotoblogu s tím, že pro každou z nich je vhodná jiná publikační platforma, neboť jsou různé také přístupy a požadavky publikujících. První skupinu představují fotoblogy, které jsou dominantně tvořené obrazem. Fotografie zde hraje zcela klíčovou roli a dále je uveden jen název, jednoduchý popisek, tagy a případně základní EXIF informace, které mohou návštěvníkovi takového webu sdělit, jakým způsobem je snímek vytvořen.

Druhou kategorií jsou fotoblogy, které silně spojují text a obraz, případně jsou zaměřené na práci na nějakém cyklu. V tom případě je třeba hledat takové nástroje, které budou umožňovat pokročilejší editaci textů a jeho formátování, vyhledávání v rámci blogu nebo možnost v rámci jednoho příspěvku zařadit více obrázků. To bude jistě vykoupeno tím, že prostředí neumožní tak dominantní vystoupení jednotlivých snímků.

Třetí variantou jsou mikroblogy, pro které je typická mimořádná rychlost a jednoduchá publikace. Jde o zachycení okamžiku. Jen snímek a krátký komentář. Fotografie se zde obvykle příliš neupravují, texty jsou krátké a syrové. Měly by zachytit okamžik či myšlenku naturalisticky, stručně a jasně. Tento způsob publikace – jednou krátkou větou – může být z hlediska rozvoje vyjadřovacích schopností studentů velice cenný.

Pokud se má pedagog rozhodnout, jaký nástroj studentům doporučit, tak musí dobře zvážit, kterou ze zmíněných kategorií chce využívat. Hranice mezi nimi nejsou často úplně ostré, ale základní diference je přece jen přítomná.

Nástroje pro tvorbu fotoblogu

Aminus3
Velice kvalitní službou na fotoblog, která stojí především na obrazce, je Aminus3 (http://www.aminus3.com/). Lze jí vytknout snad jen trochu nepřehledný vstup do administrace, což je ale věc, na kterou si lze zvyknout. Každý den je možné publikovat jen jeden snímek. Nabízí velice pěkný vzhled šablon, což je u podobných služeb jistě nezanedbatelné plus. Nechybí ani možnost si ze svých nejlepších snímků vytvořit portfolio.

EyeFetch
Relativně kontroverzní platformou je EyeFetch (http://www.eyefetch.com/), který nabízí fotoblog orientovaný převážně na fotografie, je zaměřený ale silně komunitně. Na jednu registraci je možné si vytvořit vícero blogů, nahrávat až 4 snímky za den a ke každému snímku přidávat popisky, tagy atp. EyeFetch je především komplexně pojatá sociální síť pro fotografy (zvláště pak začínající) a nabízí tak mnoho služeb navíc – fórum, návody, doporučení… To může být pro žáky velice inspirující a může je to v tvorbě posunout hodně dopředu. Na druhou stranu na běžné publikování nejde o nástroj úplně vhodný. Navíc má problémy s diakritikou.

Blogger
Poněkud jinak orientovanou publikační platformou je Blogger (http://www.blogger.com), který sází na propracovanou práci s textem. Mimo to je možné vkládat do spotu obrázky, které mají žáci uložené v Picasa Web Albu. Jednoduše je tak možné udělat příspěvek, který bude obsahovat celý cyklus snímků, nebo třeba jeden obrázek s delším popiskem. Výhodou jsou integrované statistiky návštěvnosti nebo podpora práce více autorů na jednom blogu. Možnosti nastavení vzhledu jsou také dostačující, stejně jako možnost vkládat další multimediální obsah či aplikace.

eStranky
Českou alternativou ke službě Blogger mohou být eStranky (http://www.estranky.cz), které vynikají svojí jednoduchostí a přehledností. Mají vlastní webové album, které je možné jednoduše provázat s blogem, a snímky opatřit příslušným textem. Práce je jednoduchá, intuitivní a zábavná. K dispozici je slušné množství šablon, které ale působí trochu uniformním dojmem. Zvláště pro mladší žáky může jít o jednoduchý způsob jak provozovat fotoblog.

Posterous
Publikační platformou třetí zmiňované kategorie je Posterous (http://posterous.com/), který nabízí možnost velice rychlé publikace jakýchkoli spotů. Fotografie se zde obvykle příliš neupravují a komentáře k nim jsou velice stručné. Myslím, že jde o velice pěknou službu, pokud chcete naučit žáky vytvářet krátké, ale výstižné komentáře, které jednou větou sdělí vše potřebné. V zásadě je možné práci s nimi pojmout jako formu agenturního zpravodajství, kdy fotoblog představuje informační databanku, ze které je možné čerpat do dalších projektů v oblasti tvůrčího psaní.

Webnode
Webnode (http://www.webnode.cz/) je česká služba, která není orientovaná primárně na fotoblogy, ale pokud chtějí žáci vytvářet delší texty nebo se zaměřují na tvorbu několika cyklů, může jít o velice zajímavou variantu. Užitečné je, že blog může být jen jednou z částí stránek a web tak může obsahovat také řadu dalších neměnných informací, jako jsou informace o technice, autorovi, nebo zde můžete tvořit i více samostatných blogů na různá témata.

Závěrem

Možnosti fotoblogů ve výuce jsou velmi bohaté. Žáci si mohou zkusit spojení dvou forem umění – slovesného i výtvarného, psaní článků na zadaný výtvarný motiv nebo třeba určitou simulaci agenturního zpravodajství. Fotografie je jednou z forem, kterou by se studenti měli naučit vyjadřovat a různé modely fotoblogů je povedou také k rozmanitým formám tvorby. Současně je možné zmínit také motivační prvek – výsledky práce jsou publikované, často pěkné a dobře viditelné pro veřejnost. Snad nic není tak dobrým motorem rozvoje žáků v určité oblasti než to, že je práce baví. Pokud se k tomu připojí vnímavý a kvalitní pedagog, jde o spojení ideální.

Zdroje:

• Černá, M. – Černý, M.: Publikace na internetu: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/13733/PUBLIKACE-NA-INTERNETU.html
• Černá, M. – Černý, M.: Fotografie jako téma výtvarné výchovy, fyziky i ICT: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/13605/fotografie-jako-tema-vytvarne-vychovy-fyziky-i-ict.html/

Další díl seriálu:

• Blog jako alternativa školního časopisu – 2. díl –  Fotoblog: učíme žáky vnímat obraz: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/blog-jako-skolni-casopis-2

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (2 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.