Fotografie – 3. díl – Malý průvodce pro začínající fotografy

Dalibor Dudek, 4. 7. (2011), Mediální výchova - Školní časopisy , 6 024 zobrazení

Když fotografujete, stáváte se malířem světla. Zaznamenáváte světlo, které odráží různé předměty na fotografický film nebo čip a paměťovou kartu. Způsob, jakým „kreslíte“, má však na výslednou podobu fotografie veliký vliv. Nechte si poradit známým fotografem Janem Šilpochem, jak kreslit světlem tak, aby byl výsledný obraz co možná nejlepší.

Od fotografického pravěku po současnost

Dílna Práce s fotografií 1

Jan Šilpoch učí mladé redaktory fotografovat; Foto: Martina Málková

Jak uchovat přesný obraz okamžiku? O to se pokoušeli lidé po řadu století. Až Joseph Niépce ve dvacátých letech XIX. století pořídil první fotografie. Jeho prvním snímkem byl pohled z okna pokoje. Niépce spolu s Jacquem Daguerrem využili při tvorbě fotografií tmavnutí stříbra na světle.

V polovině XIX. století vyrobil George Eastman první fotografický film. První fotoaparát, používající film, uvedla v 80. letech XIX. století na trh americká firma Kodak. Fotografie vznikala na základě fotochemické reakce na krystalcích halogenidových solí.

Klasický 35mm film začal být využíván spolu s fotoaparátem Leica ve 30. letech XX. století. Přibližně ve stejné době nezávisle na sobě vyvinuly firmy Kodak a Agfa technologie pro vyvolávání barevných filmů, které se používají dodnes.

S prvním digitálním fotoaparátem přišla firma Kodak v polovině 80. let XX. století. V digitálním fotoaparátu je film nahrazen senzorem citlivým na světlo. Ten je složen z velkého množství miniaturních navzájem oddělených buněk, na kterých se po dopadu světla vytváří elektrický náboj.

První komerčně šířené digitální fotoaparáty se objevily v polovině 90. let. Na scénu přicházejí firmy Sony, Olympus, Canon, Minolta a další. Od počátku nového tisíciletí již digitální fotografie vládne. Také máte digitální foťák v mobilním telefonu?

Dnes fotí téměř každý

Jestliže 35 mm film přivedl postupně fotoaparát takřka do všech rodin, digitální paměťová karta nabízí prostřednictvím mobilů fotografování již i mnoha dětem. Neuškodí proto, když jim spolu s fotografem Janem Šilpochem přidáme trochu rad o působení světla a kompozici snímku.

Nejčastěji fotografujeme za slunečního světla. Bývá výhodné fotit se sluncem v zádech, projasní se tak barvy. Pohled pod jiným úhlem zdůrazňuje stíny; postava blízko barevné stěny tak získá díky odraženému světlu a vrženému stínu nádech této barvy v části obličeje. Podobně budou „zbarvené“ tváře pod deštníkem. Fotografie pod větším úhlem, až 90 stupňů, zdůrazní i drobné nedostatky v obličeji. Zajímavé snímky může přinést protisvětlo; sami však musíme být ve stínu nebo mít dobře zacloněný objektiv. Zkrátka: světlo kreslí.

„Neřezat nohy!“ Tak zněla na březnovém workshopu pro redakce školních časopisů v Litomyšli jedna z úvodních rad známého fotografa Honzy Šilpocha. Honza část své tvůrčí dílny zaměřil na kompozici fotografie. Připomněl dětem, že na fotografii bude to, co jim ukáže hledáček foťáku; že je dobré povšimnout si i toho, co tvoří pozadí fotografovaného objektu. Co je platný úsměv mladé dívky, když jí z ucha vyjíždí automobil? Drobnosti v pozadí mohou snímek pěkně narušit! A protože děti budou mít většinou běžný digitální foťák, nezbyde jim, než se přesunout za dobrou fotografií o kousek vedle.

Rozhodnou-li se děti fotit skupinu lidí, je důležité zmáčknout spoušť ve chvíli, kdy je více než polovina lidí natočena směrem k foťáku. „Správný okamžik zmáčknutí je TEĎ, ale musíme přitom počítat s určitým zpožděním,“ doporučil mladým redaktorům pan fotograf.

Pro vhodné kompoziční uspořádání prvků na snímku platí třetinové pravidlo. Rozdělení snímku na stejné tři svislé a tři vodorovné roviny. Platí, že pokud je nejdůležitější fotografovaný objekt umístěn do levé horní třetiny, jiný významný objekt bychom měli nalézt vpravo dole. Je zapotřebí snímek vyvážit. Tak třeba horizont by neměl být ve středu snímku, opticky by snímek rozpůlil. A především – v jednoduchosti je krása; malý formát běžné fotografie se nemá příliš rád s komplikovaným záběrem.

Fotografie často vznikají v úrovni očí. „Klidně klekněte k tygrovi nebo lehněte k hadovi; jsou to vaši rovnocenní partneři. Jen nezapomeňte být za pořádně silným sklem…fotoaparátu. Pozice z úrovně očí přesto nemusí být vždy ta nejlepší,“ prozradil Honza Šilpoch dětem chvilku před tím, než se sami vydali do ulic Litomyšle pořídit pár snímků. Zajímavě vycházejí třeba snímky z podřepu. Podhled i nadhled zdůrazní perspektivu. Přestože je fotka plochá, lze snadno vyvolat dojem hloubky; ideální je úzká ulička nebo podloubí (třeba právě to na náměstí v Litomyšli).

„Nejsou-li vaše fotografie dobré, nebyli jste dost blízko!“ Tímto citátem připomněl Honza Šilpoch mladým redaktorům těsně před výpravou za snímky slavného válečného fotografa Roberta Capu. A pokračoval: „Pro okolí je fotograf vetřelcem. Nevnucujte se, každého slušně oslovte, často stačí pouhý úsměv, nepatrné gesto. Zkrátka buďte takoví, abyste se mohli na totéž místo bez obav vrátit.“

Zdroje:

• Capa, Robert: Tváře dějin / Faces of History, Obecní dům, Praha, 2004
• Haines, George: Naučte se fotografovat, Blesk, Ostrava, 2000
• Šilpoch, Jan: Workshop pro redakce školních časopisů, Litomyšl, 3. března 2011

Doporučené zdroje:

• Ilustrační foto: HN – Jan Šilpoch: http://respekt.ihned.cz/;
http://respekt.ihned.cz/
• Březina, Petr: Robert Capa – jděte blíž: http://www.milujemefotografii.cz/robert-capa
• Věřte, nevěřte: Co se zrodilo v českých médiích. Novináři na mušce odborníků: Zrod fotografie, 5. 6. 2011: http://www.ceskatelevize.cz/porady/

Doporučené video lekce ke kompozici fotografie:

• Jurčová, Marta: 14. lekce – Obecná pravidla kompozice: http://www.phototv.cz/
• Jurčová, Marta: 15. lekce – Kompozice portrétní fotografie: http://www.phototv.cz/
• Jurčová, Marta: 16. lekce – Kompozice krajinné fotografie: http://www.phototv.cz/
• Jurčová, Marta: 17. lekce – Kompozice a architektura: http://www.phototv.cz/
• Jurčová, Marta: 18. lekce – Kompozice a reportáž: http://www.phototv.cz/
• Jurčová, Marta: 20. lekce – Kompozice fotografie sportu: http://www.phototv.cz/

Další díly seriálu:

• Fotografie – 2. díl – Fotomanipulace aneb Tisíc a jeden klam fotografie: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/fotografie-2

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.