Knihy pro žáky – 2. díl – Kol. autorů pod vedením Ivony Březinové: Zuby nehty (Devatenáct hrůzostrašných povídek)

Silvie Kratochvílová, 23. 9. (2010), Čtenářská gramotnost - Tipy do výuky , 6 635 zobrazení

Přemýšlíte, čím žáky zaujmout? Zkuste ve výuce pracovat s knihou hororů, kterou vytvořilo devět mladých autorů literární akademie Josefa Škvoreckého pod dohledem známé spisovatelky Ivony Březinové. Hrůzostrašný efekt je zaručen a navíc na textech můžete žákům dobře ukázat, jak horor funguje a jaká je jeho funkce.

zuby_nehty_21Devatenáct hrůzostrašných povídek pro děti od dvanácti let nažene strach i vám dospělým. Jak říkají sami autoři: „Strachem nabitější knížku najdete jen těžko.“ Skvělé je, že v jednotlivých příbězích můžete sledovat prvky hororového žánru a užívat si tak postupy a zažitá klišé, kterých horor využívá. Příběhy se odehrávají v místech nám všem známých, dokonce i ve škole.

Do reálného prostředí autoři zasazují typické hororové prvky jako démony, duchy, umrlce, lidožravé pavouky, nebezpečně živý plot. Někteří autoři využili prvky zcela reálné (soused vrah, který si dělá výstavku z lidských palců u nohou). Jeden příběh ukazuje, jak nebezpečná může být hypnóza. Pro žáky atraktivní bude i příběh Operátor – tajemné telefonní číslo zabíjí jeho uživatele a zachránit se lze jen tak, že pro výhodnou akci volání zdarma získáte jiného zákazníka. Zoufalý hrdina i přes dilema verbuje do jisté smrti svoji vlastní matku. Většina hrdinů není příliš komplikovaných, záporné postavy jsou typicky hororově ploché a jen záporné.

Součástí knížky je i CD s kvízy, které se může hodit i učitelům. Žáci si vyzkouší své znalosti z oblasti hororů, v dalším kvízu si udělají přehled o vlastních hororových představách, které mohou následně využít při tvorbě vlastního hororového příběhu. Součástí CD jsou i drobné hry.

Knížka může být skvělým návodem, jak psát horor. Hororové prvky lze na příbězích snadno vystopovat, zvládnou to i žáci druhého stupně. Jednotlivé povídky jsou ideální pro výuku některých čtenářských strategií jako předvídání před čtením i během čtení. Žáky na těchto textech můžeme učit vizualizovat (představovat si více detailů a hlouběji prožívat situaci).
A nakonec rada pro čtenáře této knížky: nikdy knížku nečtěte před spaním a zejména, když jste sami doma. Nemuselo by se vám to vyplatit. Duchy je totiž lepší nebudit, ani vlastní představivostí.

Zdroj:

• Kol. autorů pod vedením Ivony Březinové : Zuby nehty (Devatenáct hrůzostrašných povídek), Albatros 2007

• You Tube: http://www.youtube.com/watch?v=EYy_CfDGiNk&feature=player_embedded

Další díly seriálu:

• Knihy pro žáky – 1. díl – Jiří Dvořák: Minimax a mravenec: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-tipy/knihy-pro-zaky-1
• Knihy pro žáky – 3. díl – Jackie Frenchová: Hitlerova dcera: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-tipy/knihy-pro-zaky-3

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (zatím nehodnoceno)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.